فرصت یک‌ هفته‌ای برای بازگرداندن اعتماد مردم به بورس

یک فعال بازار سرمایه برای بازگرداندن اعتماد مجدد مردم به بورس یک ضرب‌العجل ۵ الی یک هفته‌ای تعیین کرد.

به گزارش صدای بورس مهران فتحی،‌ عضو هیأت مدیره شرکت مشاور سرمایه‌گذاری مدبران هما در لایو اینستاگرامی با رسانه صدای بورس در تحلیل خود درباره اینکه چرا باوجود تصمیم‌های حمایتی از بازار سرمایه کماکان بازار روند منفی شدن را طی می‌کند، گفت:‌ در بازه زمانی هستیم که هیچ وقت مشابه آن را در بورس تجربه نکردیم،‌ وضعیت شاخص درسال‌های گذشته به لحاظ مقیاس،‌ تعداد فعالان بازار (سهامداران خرد) و عمق بازار به اندازه کنونی نبوده است.

وی گفت: برخی تمایل دارند که از روند بازار و شاخص کل یک اصلاح تکنیکالی انجام دهد، به عبارتی می‌خواهند به صورت تکنیکال بازار را بسازند. در حالی که روی تک سهم می‌توان این کار را انجام داد، اما روی شاخص کل اگر چنین دیدگاهی باشد بازی خطرناکی است.


نمود نداشتن حمایت حقوقی‌ها از بازار

در بخش دیگری فتحی گفت:‌ برخی‌ حقوقی‌ها از بازار حمایت می‌کنند، اما روش و نوع حمایت شان نمود پیدا نکرده و در حال حاضر مردم نیز به شرایط اعتماد ندارند.

وی با بیان اینکه بازار بورس ریزش نکرده است، افزود: با دلار ۲۴- ۲۵ هزار تومان دلیلی ندارد که شاخص ریزش پیدا کند اما متاسفانه یک ریزش اعتمادی به وجود آمده است.

فتحی بیان کرد: درباره حقوقی‌های بازار یک عدم شفافیت وجود دارد،‌ در صورتی که سازمان بورس و وزارت اقتصاد اعلام می‌کنند گروه‌ها و مجموعه‌های مختلف می‌خواهند از بازار حمایت کنند. اما  خروجی خوبی دیده نمی‌شود.
 

فعالیت‌ حقوقی‌ها در بازار هم شفاف شود

در ادامه فتحی گفت:‌ وقتی نمای بازار را نگاه می‌کنیم هیچ اشکالی ندارد که بگوییم فلان تأمین سرمایه چه میزانی خریده یا فروخته است.

عضو هیأت مدیره شرکت مشاور سرمایه‌گذاری مدبران هما رفتار حقوقی‌ها را عاملی برای نگرانی مردم دانست و افزود: مردم نمی‌دانند حقوقی که می‌فروشد کیست و با توجه به شرایط حال بازار، جو تهمت و بی اعتمادی شکل گرفته است.

فتحی گفت: برای سواد مالی مردم کاری نکردیم،‌ سفت و سخت نگفتیم که بگوییم حق نداری سهم خرید و فروش کنید.

این فعال بازار سرمایه گفت: یک زمانی بازار سرمایه لیدرهای حقوقی داشت،‌ در آن زمان بازار کوچک مقیاس بود، در حالی که الان حقوقی بازیگر نیست اما در مجموع باز هم تأثیر دارد و نقش راهنما را می‌تواند برای سهامداران ایفا می کند.


خواسته‌های بی سابقه حمایت از بورس

وی با اشاره به اینکه دولت باید نقش حمایتی در زیرساخت‌ها را داشته باشد، بیان کرد: خیلی از جنجال‌هایی که این روزها درباره بورس می‌بینیم مبنی بر اینکه دولت،‌ سازمان بورس یا حقوقی از بازار حمایت کند، در دنیا سابقه ندارد.

در بخش دیگری فتحی گفت:‌ نمی‌توانیم منتظر گران شدن دلار باشیم که شرکت‌های بزرگ بورسی ارزش بالاتری پیدا کنند و مردم آن‌ها را خریداری کنند.

وی با بیان اینکه شرکت تأمین سرمایه پول خود را از سرراه نیاورده است و باید جوابگوی مردم باشد ادامه داد: دولت و سازمان بورس باید پاسخ بدهند چه برنامه‌ای دارند.

فتحی تأکید کرد: با تصمیم‌های لحظه‌ای و دستورالعمل‌های فله‌ای اعتماد را از بین برده‌ایم.

بازار به شکل کنونی ادامه پیدا نمی‌کند

این فعال بازار سرمایه پیش بینی کرد آینده بازار سرمایه به شکل کنونی خود باقی نخواهد ماند.

وی یک توصیه به فعالان بازار سرمایه داشت و گفت: اجازه دهید بازار مسیر خودش را برود،‌ با اعلام اینکه می‌خواهیم از بازار حمایت کنیم برای عده‌ای فرصت نوسان‌گیری و فرار از بازار به‌وجود می‌آید. به فعالان بازار توصیه می‌کنم صبوری کنند و به دید کوتاه مدت به بازار نگاه نکنند. اگر کسی به سهمی که خریده است اعتقاد دارد، ۶ ماه دیگر سراغ آن بیاید.

وی گفت: نباید سهام بازی کرد بلکه باید سهام دار بود، کسانی که سهام‌بازی می‌کنند و هر روز بازار را رصد می‌کنند اقتصاد را دچار مشکل می‌کنند.

سهامداران در حال آسیب زدن به بازار سرمایه

وی رفتارهای اخیر فعالان بازار را نامناسب دانست و با ابراز نگرانی از استمرار این رفتارها گفت: با این شرایط هیچ تضمینی هم نیست که سهام دارا یکم و پالایشی‌ها موفق شوند.

در بخش دیگری عضو هیأت مدیره شرکت مشاور سرمایه‌گذاری مدبران هما پتانسیل بورس را در قدرت کارآفرینی دانست و افزود:‌ از بورس انتظار می‌رود این نقش را داشته باشد نه اینکه نقدینگی را ببلعد.

فتحی درباره شاخص کل بورس در این روزها گفت: ۱.۶۰۰ کف شاخصی بود که باید حمایت می‌شد،‌ نزدیک به این کف را تقریبا در این روزها دیدیم. طی روز یکشنبه باید در بازار صف خرید تشکیل می‌شد و این صف باقی می‌ماند اما این اتفاق نیفتاد، اینجا باید یک آسیب‌شناسی بشود که جو اعتماد به بازار برگردد.

وی با بیان اینکه افرادی که سهامداران بزرگ و اعضای نهادهای بورسی هستند باید اخبار درون سهم‌شان را انعکاس دهند از اهمیت انعکاس این اخبار طی ۵ تا ۷ روز برای بازگرداندن اعتماد به بورس گفت و تأکید کرد که در میان سهامداران حقوقی هم ترس و واهمه از افشای اطلاعات وجود دارد.

کد خبر 416099

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 11 =