بازارگردانی به اصلاح شرایط فعلی بازار کمک می‌کند

مونا حاجی علی اصغر گفت: فعال شدن بیشتر بازارگردانی بر روی سهام شرکت‌های لیست شده در بازار سرمایه، از مواردی است که می‌تواند به اصلاح شرایط فعلی بازار سرمایه کمک کند. هرچقدر در این موضوع امکان تعریف مدل سودآور برای بازارگردان فراهم شود، انگیزه جهت گسترش این حوزه در کسب و کار نهادهای مالی بیشتر می‌شود.

به گزارش صدای بورس، مدیرعامل و نائب رییس هیات مدیره شرکت مشاور سرمایه‌گذاری پرتوآفتاب کیان نوسانات اخیر بازار سرمایه را از موضوعات اصلی قابل توجه این حوزه دانست و گفت: همیشه در زمان مثبت بودن این بازار، سرمایه‌گذاران حقیقی با داشتن اطلاعات محدود وارد بازار می‌شوند و با تجربه کاهش قیمت تصمیم به خروج از این بازار می‌گیرند؛ درحالیکه از مفروضات اصلی سرمایه‌گذاری در بازارسرمایه داشتن افق سرمایه‌گذاری بلندمدت برای سرمایه‌گذاری و پذیرش نوسان در این بازار است.

مونا حاجی علی اصغر افزود: جدا از این موضوع که به نظر لازم است همچنان اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی در خصوص شرایط سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه انجام شود و سرمایه‌گذارانی که فرصت یا تخصص کافی برای سرمایه‌گذاری در این بازار را ندارند به طور مستقیم سرمایه‌گذاری نکنند و از طریق سرمایه‌گذاری در صندوق‌های سرمایه‌گذاری وارد بازار سرمایه شوند، پیشنهادهای برای اصلاح وضعیت بازار با توجه به صحبت‌های انجام شده اخیر مطرح می‌کنم.  

وی، فعال شدن بیشتر بازارگردانی برروی سهام شرکت‌های لیست شده در بازار سرمایه را یکی از مواردی که می‌تواند به اصلاح شرایط فعلی بازار سرمایه کمک کند، عنوان کرد و افزود: دستورالعمل بازارگردانی سهام بعد از انجام اصلاحات به نظر هنوز جای بررسی دارد. در نسخه آخر دستورالعمل اصلاحی امکان بازارگردانی به شرکت‌های تامین سرمایه و صندوق‌های بازارگردانی محدود شده است.

این کارشناس بازارسرمایه در ادامه پیشنهاد کرد: موضوع کارگزار/ معامله‌گر مطرح شده است که تعریف دقیقی از آن ذکر نشده است. شاید بهتر باشد برای اجرایی شدن بهتر این موضوع محدودیتی برای نهادهای مالی جهت بازارگردانی تعریف نشود و هر نهادمالی با تعریف مدل مناسب جهت این موضوع و طراحی الگوریتم‌های معاملاتی بتواند در این حوزه فعالیت داشته باشد. از طرفی به نظر من اگر دامنه نوسان برای بازارگردان باز باشد و انعطاف در تعریف دامنه مظنه در نظر گرفته شود، امکان بازارگردانی مناسب برای بازارگردان فراهم می شود. هرچقدر در این موضوع امکان تعریف مدل سودآور برای بازارگردان فراهم شود، انگیزه جهت گسترش این حوزه در کسب و کار نهادهای مالی بیشتر می‌شود.

حاجی علی اصغر تصریح کرد: در حال حاضر برای اجرایی شدن بازارگردانی سهام، علاوه بر لزوم مذاکره با سهامداران عمده سهم برای در اختیار گذاشتن سهم برای بازارگردانی لازم است با بورس یا فرابورس فراخور لیست شدن سهم مورد نظر در هرکدام مذاکرات درخصوص دامنه مظنه، دامنه نوسان، حداقل سفارش روزانه و حداقل معاملات روزانه انجام شود، درحالیکه مناسب‌تر انعطاف بیشتری در این حوزه باشد و این موارد با صلاحدید بازارگردان برای امکان بازارگردانی فعال‌تر درنظر گرفته شود. از موارد دیگری که در روزهای اخیر مطرح شده است و می‌تواند راهگشا باشد فعال‌تر شدن انتشار اوراق اختیار فروش از طرف سهامداران عمده سهام است.

وی گفت: با توجه به تغییرات اخیر بر روی دستورالعمل انتشار اوراق تبعی به نظر مناسب است اطلاع‌رسانی در خصوص فراهم بودن زیرساخت کامل انتشار این اوراق و اطلاع‌رسانی به سهامداران عمده صورت پذیرد تا نگرانی سرمایه‌گذاران را در خصوص وضعیت سهام کمتر کند. مروری بر موارد فوق نشان می‌دهد اگر بتوانیم انعطاف بیشتری در برخی از دستورالعمل‌ها داشته باشیم و شرایط اجرایی را به طور مناسبتری اطلاع‌رسانی کنیم، فرایند طبیعی بازار با استفاده از ابزارها می‌تواند شرایط مناسب‌تری را در بازار فراهم آورد.​​​​​​ منبع: سنا

کد خبر 416058

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =