بازگشت صف‌های خرید به بورس با انتشار گزارش عملکرد ۶ ‌ماهه

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: انتظار می‌رود با پایان شهریورماه و انتشار گزارش عملکرد ۶ ‌ماهه شرکت‌ها، قیمت‌ها در بورس روند منطقی‌تری را در پیش بگیرند.

به گزارش صدای بورس، سید مصطفی صفاری با بیان اینکه به صورت تاریخی پس از اتمام دوره برگزاری مجامع و توزیع سود سالیانه شرکت‌ها، در مرداد و شهریورماه روند قیمت‌ها در بازار سرمایه، فرآیند نزولی پیدا می‌کند، افزود: از این ‌رو وضعیت فعلی قیمت‌ها در بورس، امری طبیعی بوده و منطبق با ذات بازار سرمایه است.

وی افزود: پیش‌بینی می‌شود با اتمام شش‌ماهه نخست سال و انتشار گزارش عملکرد شرکت‌ها در شهریورماه، سهامداران به نگاه و تحلیلی دقیق‌تر از وضعیت شرکت‌ها دست‌یافته و شاهد برگشت صف‌های خرید از اواسط مهرماه یا حتی زودتر از آن باشند.

نوسان جزو ذات بازارسرمایه است

این کارشناس بازارسرمایه بیان کرد: نکته بعدی که سرمایه‌گذاران باید به آن توجه کنند این است که برخلاف بازار پول که سرمایه‌گذاری در آن مانند خرید اوراق مشارکت با نرخی مشخص صورت می‌گیرد، در بازار سرمایه، نوسان قیمت همواره وجود دارد و سرمایه‌گذاران در این بازار لازم است به این موضوع توجه داشته باشند. در نظر داشته باشید که نفس بازار سرمایه، نوسان است و همه‌ساله در ماه‌های مرداد و شهریور پس از برگزاری مجامع، روند قیمت در بازار نزولی می‌شود.

 صفاری با تاکید بر اینکه منطق دوره سرمایه‌گذاری در بورس حداقل یک سال است، گفت: با این حال، طی ماه‌های اخیر برخی سرمایه‌گذاران که به‌تازگی وارد این بازار شده‌اند، به دلیل عدم آگاهی با ویژگی‌های بازارسرمایه، نقدینگی خود را با هدف سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت و حتی برخی با هدف سرمایه‌گذاری و کسب روزانه سود، وارد بورس کرده‌اند که این امر سبب هیجانی شدن رفتار آنان در مواجه با روند منفی بازار (و در جریان ثبت سفارش‌ها) شده است.

سرمایه‌گذاری صحیح بر مبنای ارزیابی آینده است

این کارشناس بازارسرمایه در ادامه یکی دیگر از ویژگی‌های بازار سرمایه را سرمایه‌گذاری بر مبنای ارزیابی آینده و نه گذشته عنوان کرد و گفت: در اقتصاد دو نوع سرمایه‌گذاری وجود دارد؛ نگاه به آینده و نگاه به گذشته، بر این اساس، سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه ‌بر مبنای نگاه به آینده انجام می‌شود و سرمایه‌گذاران باید با توجه به آنچه پیش روی شرکت‌ها قرار دارد، آن‌ها را تحلیل کنند.

صفاری ادامه داد: اما اکنون برخی سرمایه‌گذاران، شرکت‌ها را بر اساس EPS سال قبل ارزیابی کرده و آن را ملاک قرار می‌دهند، به بیانی دیگر سودهای سال قبل را با قیمت‌های امسال ارزیابی می‌کنند که این اشتباه است. در نظر داشته باشید که شرکت‌ها باید بر مبنای پیش‌بینی سود سال مالی فعلی ارزیابی شوند و بهتر است مانند گذشته تمهیداتی اندیشیده شود.

وی افزود: نبود اطلاعات از عملکرد شرکت‌ها و خلأ اطلاعاتی در دوماهه مرداد و شهریور که همان فاصله بین پایان فصل مجامع تا گزارش ۳۱ شهریورماه شرکت‌ها است، امسال بیش‌ از پیش خود را نشان داد، اما با توجه به روند تورمی قیمت‌ها از ابتدای سال و افزایش قیمت دلار طی این مدت، مطمئناً سود شرکت‌ها در گزارش ۶ ماهه آن‌ها ۳۰ درصد افزایش نشان خواهد داد و این به معنای تغییر صف‌های فروش به صف خرید است.

در حال حاضر بازارسرمایه رقیب دارد؟

وی معتقد است P/E بورس در حال حاضر ۳۰ است، اما در بازار مسکن این رقم به ۶۰ رسیده است، ازاین‌رو نه بازار مسکن و نه ارز و سکه رقیبی جدی برای بازار سرمایه محسوب نمی‌شوند، ازاین‌رو پول‌هایی که طی این مدت از بورس خارج‌شده به این بازارها نخواهد رفت و می‌توان گفت که پول‌ها از بورس خارج نشده است بلکه سرمایه‌گذاران منتظر هستند تا در قیمت و در زمان مناسب مجدداً وارد بازار شوند.

مدیرعامل سبدگردان سرمایه ایرانیان در ادامه در خصوص سهام عدالت و تأثیر آن بر بازار گفت: واقعیت این است که در بورس‌های دنیا، سرمایه‌گذاری افراد به‌ طور مستقیم بسیار محدود است و معمولاً سرمایه‌های کوچک از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری وارد بازار می‌شوند. ازاین‌رو، حال که به جهت آزادسازی سهام عدالت تعداد سرمایه‌گذاران در بورس از ۹ میلیون به ۴۹ میلیون نفر رسیده بهتر است تا فلسفه سهام عدالت را همان‌گونه که هست یعنی مقوله‌ای برای پس‌انداز کردن و نه منبع درآمدی موقتی به سرمایه‌گذاران معرفی کنیم تا کمترین تأثیر را در بازار داشته باشد./منبع:ایرنا

کد خبر 416048

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =