۱۳ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۳
خبر مهم برای تاپیکو و شستا

مدیرعامل هلدینگ نفت و گاز و پتروشیمی شستا (تاپیکو) به عنوان سهامدار ۴۹ درصدی پالایشگاه ستاره خلیج فارس، از به نتیجه رسیدن تلاشها برای تبدیل بخشهایی از بدهی ارزی این پالایشگاه به ریالی خبر داد.

به گزارش صدای بورس، محمود مخدومی؛ مدیرعامل تاپیکو گفت: از اواخر سال ۹۸ و بصورت مستمر تا الان کارگروهی تشکیل شد و وضعیت نفت ستاره خلیج فارس را به صورت مستمر بررسی کرد و خروجی کار این کارگروه به گزارشی با ۴ سرفصل اصلی شامل مزیتهای پالایشگاه، موانع و مشکلات، تامین مالی و گام های اجرایی برای اصلاح ساختار مالی و ورود به بازار سرمایه منجر شد.

مخدومی افزود: بعد از تهیه این گزارش، شرکت نفت ستاره خلیج فارس از طریق سهامداران اصلی خود و مراجع بالاتر از جمله شرکت سرمایه گذاری تأمین اجتماعی، صندوق نفت و وزارت نفت، گزارش را برای مراجعی از جمله مجلس شورای اسلامی، بانک مرکزی، صندوق توسعه ملی و وزارت افتصاد و کارگروه اقتصادی دولت ارسال یا ارائه شد تا این مراجع در جریان مشکلات و مسائل پیش روی بزرگترین طرح ملی اجرا شده در دولت دوازدهم قرار بگیرند.

وی بیان کرد: این بررسی‌ها و رصدها و پیگیری‌ها به جایی رسید که رهبر معظم انقلاب نیز طی ۳ ماه گذشته دو بار درباره اهمیت پالایشگاه تحریم شکن نفت ستاره خلیج فارس به عنوان نماد خودکفایی و خودباوری اشاره کردند و دفتر ایشان نیز از طریق یک نماینده موضوعات پالایشگاه را هم پیگیری میکنند و هم قول مساعدت در حل مشکلات داده اند.

وی ادامه داد: این پالایشگاه بعد از افتتاح هر سه فاز ظرفیت تولید روزانه ۳۶۰ هزار بشکه میعانات گازی را داشته و امروز با ایجاد کمی تغییرات به تولید روزانه ۴۲۰ هزار بشکه رسیده است. این پالایشگاه در حال حاضر ۵۰ درصد نیاز بنزین کشور را با تولید روزانه ۴۲ میلیون لیتر و ۲۵ درصد از نیاز کشور به گازوئیل را با تولید روزانه ۱۷ میلیون لیتر تامین میکند. و برای اولین بار کشور را خودکفا کرده و ایران را از وارد کننده به صادر کننده بنزین تبدیل کرده است. او با اشاره به مزیتهای دیگر این پالایشگاه برای اقتصاد کشور گفت: اگر این پالایشگاه نمی بود، سالانه معادل ۱۰ میلیارد دلار ارز برای تأمین بنزین از کشور خارج میشد. نابراین این پالایشگاه از ذخایر ارزی کشور صیانت میکند و بر اساس گزارش دستگاه های نظارتی  در سال ۹۷ اگر این پالایشگاه تولید محصولات خود را نمی داشت قیمت ارز تا ۳۰ هزار تومان افزایش پیدا میکرد. ضمن اینکه به عنوان یک مزیت جانبی در بازار کار نیز ایجاد ۳۸۰۰ شغل مستقیم و ۲۰ هزار شغل غیر مستقیم نیز از دیگر مزیتهای این پالایشگاه است.

مخدومی افزود: از منظر ملی نیز این پالایشگاه در زمان تحریم دارای مزیتهای ویژه ای است که میتوان از بین آنها به مصرف روزانه ۴۲۰ هزار بشکه میعانات گازی معادل ۱۲ فاز پارس جنوبی و کمک به استمرار استخراج گاز از این مخازن، توجیه پذیری سرمایه گذاری عظیم ۳۵ میلیارد دلاری در پارس جنوبی و افزایش سرعت برداشت از میادین مشترک گاز پارس جنوبی در مقایسه با کشور قطر اشاره کرد.
عضو هیات مدیره تاپیکو گفت: در سال ۸۵ طرحی که برای احداث این پالایشگاه نوشته شده بود که مبتنی بر ۱۰۰ درصد فروش ارزی بود. اما وقتی این پالایشگاه به بهره برداری رسید، نیاز کشور به بنزین اینقدر افزایش پیدا کرد که مصرف داخلی بر صادرات محصول اولویت پیدا کرد و بنابراین تقاضای مجموعه ما این بود که تمام شرکتهایی که التزام واقعی به شعار اقتصاد مقاومتی داشتند و هزینه‌های آن را پرداخت کردند، باید حتما مساعدتهایی به عمل بیاید. مشابه همین موضوع را ما در کارخانه بارز کردستان داریم که وام ارزی اخذ شد و قرار بود که خودگردان ارزی باشد و این وام از صادرات محصولات به خارج از کشور بازپرداخت شود اما باز هم نیاز کشور اجازه صادرات تایر را نداد و بنابراین این شرکت در بازپرداخت این وام ارزی دچار مشکل شده است.

وی ادامه داد: موانع و مشکلات در گزارش ارائه شده به مراجع ذیربط اعلام شد و گفتیم که زمان بهره برداری از پالایشگاه طولانی شده و نرخ ارز دریافتی در زمان دریافت تسهیلات بسیار متفاوت شده از آن چیزی که شرکت باید عودت دهد. همین موضوع یعنی افزایش نرخ ارز موجب شده که عدد استهلاک در صورتهای مالی وزن قابل توجهی پیدا کند و حاشیه سود خالص را تحت تاثیر قرار دهد و همچنین فروش داخلی به جای صادرات ارزی، رویکرد شرکت را از یک شرکت خودگردان به یک شرکت متعهد تغییر داده است. و البته قرار بود که در کنار این پالایشگاه واحدهای مکمل هم ساخته شود که متاسفانه امکان پذیر نشد. مخدومی تاکید کرد: در این گزارش به وام های ارزی از محل سپرده گذاری ارزی بانک مرکزی نزد شرکت نیکو، وام ارزی صندوق انرژی با عاملیت بانک ملت، وام از صندوق ذخیره ارزی با عاملیت بانک تجارت و وام از صندوق توسعه ملی با عاملیت بانک ملت اشاره شده است.

مخدومی با بیان اینکه با مزیتها و در کنار آن مشکلاتی که در گزارش به آن اشاره شد، مجموعه سهامداران به گامهای اجرایی ۸ گانه ای برای حل مشکلات ارزی رسیده اند گفت: مرحله اول در صورت مشارکت همه سهامداران که امیدواریم شرکت ملی پالایش و پخش فراورده‌های نفتی هم در این زمینه همکاری داشته باشند، افزایش سرمایه این پالایشگاه از محل آورده سهامداران از ۲ هزار ۵۵۰ میلیارد به ۱۰ هزار میلیارد تومان است. اگر این اتفاق بیفتند و بخشی از تسهیلات ارزی به ریالی تبدیل شود، ما نه تنها میتوانیم بخشی از تسهیلات دریافتی را در مرحله اول تسویه کنیم بلکه با اصلاح ساختار مالی مقدمات ورود به بازار سرمایه را فراهم خواهیم کرد و میتوانیم بین ۱۰ تا ۱۵ درصد سهام را در بازار سرمایه عرضه کنیم.

وی ادامه داد: در مقایسه با سایر واحدهای پالایشی، پالایشگاه ستاره خلیج فارس چیزی بین ۱۲۰ تا ۱۴۰ هزار میلیارد تومان ارزش بازار دارد که اگر ۱۵ درصد از سهام این پالایشگاه عرضه شود حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان جذب نقدینگی خواهیم کرد و با استفاده از این مبلغ، افزایش سرمایه مرحله بعد را انجام خواهیم داد و همینطور قابلیت انتشار حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان اوراق قابل تبدیل به سهام با تضمین سهام متعلق به سهامداران عمده را  خواهیم داشت.
وی تاکید کرد: بنابراین با موارد ذکر شده میشود حدود ۴۰ درصد تسهیلات اخذ شده را تسویه  و ساختار مالی شرکت را اصلاح کرد و تصور میکنیم که این گامهای اجرایی راه نجات شرکت نفت ستاره خلیج فارس است.

مدیرعامل تاپیکو از نتیجه بخش بودن پیگیری‌ها خبرداد و گفت: و وام شرکت نیکو و وام اخذ شده از صندوق انرژی، خوشبختانه وزارت نفت هماهنگی لازم را با وزارت اقتصاد انجام داده و قول مساعدت در این زمینه برای تبدیل این وامها از ارزی به ریالی اخذ شده است.
مخدومی افزود: همچنین بین سهامداران نفت ستاره خلیج فارس خصوصا تاپیکو و اهداف با بانک مرکزی به عمل آمد که وقتی محصولات پالایشگاه صادر شد، معادل ریالی آن به شرکت ملی پالایش و پخش فراورده‌های نفتی ارائه شود و مابه ازای آن از تعهدات ارزی پالایشگاه کاسته شود.

 وی ادامه داد: برای وام صندوق ذخیره ارزی امروز کارگروه اقتصادی دولت تشکیل جلسه داده و به احتمال قریب به یقین با تبدیل این وام نیز از ارزی به ریالی موافقت خواهد شد و درصد بهره های ریالی روی آن خواهد آمد که این گشایش بسیار خوبی در مسیر پالایشگاه خواهد بود.
مخدومی از پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تشکر کرد و گفت: برای این وام همچنین تقاضای استمهال کردیم که قول یک سال به نفت ستاره خلیج فارس داده شده اما فکر میکنیم با توجه به عدد میشود این وام را تا دو سال استمهال کرد تا در وضعیت بهتری آن را بازپرداخت کنیم. منبع: اخبار بورس

کد خبر 415924

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 5 =