۱۱ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۴
رشد نفت در سایه افت دلار

افزایش تمایل سرمایه‌گذاران به دارایی‌های ریسک‌دار و کنار گذاشتن دلار به دلیل افت ارزش آن موجب شد بهای نفت خام با رشد مواجه شود.

به گزارش صدای بورس، در معاملات امروز سه‌شنبه هر بشکه نفت خام برنت دریای شمال با ۴۷ سنت (یک درصد) رشد به ۴۵ دلار و ۷۵ سنت رسید. نفت خام سبک آمریکا نیز ۴۳ سنت بالا رفت و به ۴۳ دلار و ۴ سنت در هر بشکه رسید. دوشنبه گذشته بهای نفت برنت و آمریکا به دلیل هراس از افت تقاضا و افزایش عرضه با کاهش روبه‌رو شده بود. همچنین آخرین قیمت ثبت شده برای سبد نفت اوپک در روز جمعه ۲۸ آگوست (۷ شهریور) معادل ۴۵ دلار و ۳۳ سنت بوده است.

در روزهای اخیر، برنامه بانک مرکزی آمریکا برای پایین نگهداشتن نرخ‌های بهره موجب کاهش ارزش اوراق قرضه خزانه‌داری این کشور و ارزش دلار در برابر سبد ارزهای معتبر شد. امروز شاخص دلار با ۰.۰۴ درصد افت به ۹۲.۱۴۶ واحد رسید. لوئیس کروس، مدیر سرمایه‌گذاری در شرکت استرالیایی BetaShares در این باره گفت: برنامه فدرال رزرو به معنای وجود نرخ‌های بهره منفی برای آمریکاست که برای دلار خبر خوبی نیست اما موجب خوشحالی بازار کامودیتی می‌شود. دلار ضعیف‌تر، جذابیت نفت خام و دیگر کالاها را برای خریداران جهانی افزایش می‌دهد.

داده‌های امیدوارکننده از اقتصاد چین نیز بر رشد قیمت نفت خام موثر بوده است. جفری هیلی، تحلیلگر ارشد بازار در OANDA در این باره گفت: انتظار افزایش مصرف تحت تاثیر بهبود شرایط اقتصادی چین، تقاضا برای نفت خام در بازارهای آسیا را افزایش داده است.

با وجود این، سرمایه‌گذاران نگران میزان تقاضا برای سوخت در کشورهای مختلف هستند. شیوع بیماری کرونا تاثیر منفی بر بازار سفر و گردشگری داشته است و تحلیلگران معتقدند، ادامه این شرایط موجب افت شدید تقاضا و مصرف سوخت در جهان خواهد شد.

منبع: رویترز

کد خبر 415831

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 7 =