مصرف آب در صنعت مس مطابق با استانداردهای جهانی است

مجری طرح جامع آب شرکت ملی صنایع مس ایران گفت: هم‌اکنون پروژه شیرین‌سازی و انتقال آب از خلیج‌فارس در حال اجرا است و تا پایان سال به سرچشمه خواهد رسید.

به گزارش صدای بورس به نقل از مس‌پرس، منصور محبی‌پورکانی، مجری طرح جامع آب شرکت ملی صنایع مس ایران، با بیان اینکه طرح جامع آب به‌عنوان متولی تأمین آب برای بخش‌های مختلف شرکت مس، وظیفه تأمین آب برای معادن مس سرچشمه و میدوک را به عهده دارد، گفت: برای تداوم تولید و رفع نگرانی در خصوص کم‌آبی، برنامه طرح جامع آب شناسایی منابع آب جدید پایدار و قابل اتکا، مدیریت منابع آب فعلی و تمرکز بر روش‌های نوین آبگیری و بازیافت آب به‌منظور بالابردن بازیافت آب است که به‌عنوان یکی از مهمترین این طرح‌ها طرح تأمین آب از خلیج‌فارس به‌عنوان یک راهکار اساسی و بلندمدت جهت تأمین آب در دستور کار شرکت مس قرار گرفته است.

محبی‌پورکانی با بیان اینکه هم‌اکنون پروژه شیرین‌سازی و انتقال آب از خلیج‌فارس در حال اجرا است و تا پایان سال به سرچشمه خواهد رسید،‌ بیان کرد: سد صفا نیز به‌عنوان یک منبع جدید برای تأمین آب پروژه درآلو مد نظر قرار گرفته که عملیات اجرایی خطوط انتقال آن در حال اجراست.

وی گفت: یکی از مهم‌ترین اقداماتی که طرح جامع آب در سال گذشته در حوزه تأمین آب برای تولید و طرح‌های توسعه انجام داده، انجام مطالعات بیلان کلی آب و تعریف دو پروژه تمهیدات کوتاه‌مدت و بلندمدت دریافت آب خلیج‌فارس شامل احداث یک مخزن ذخیره جدید 150 هزار مترمکعبی و خطوط انتقال جدید به‌منظور افزایش ظرفیت ذخیره و انتقال و توزیع آب در منطقه سرچشمه است.

محبی پورکانی با بیان این‌که در حال حاضر و در مقایسه با سایر صنایع مشابه دنیا، جایگاه صنعت مس ایران در حوزه مصرف آب در روند تولید مطلوب و مساعد و حتی بالاتر از استانداردهای جهانی است، افزود: در حال حاضر میزان مصرف آب مس در مجتمع سرچشمه حدود ۰.۵۶ مترمکعب به ازای هر تن خاک ورودی است که با استانداردهای جهانی تطابق دارد. در این خصوص لازم به ذکر است که میزان مصرف آب در معادن مس شیلی که جزو بزرگ‌ترین معادن دنیا و با تکنولوژی روز جهانی است نیز حدود ۰.۶ مترمکعب به ازای هر تن خاک ورودی است.

به گفته محبی پورکانی طرح جامع آب با توجه به تجربیات موفقی که در اجرای پروژه‌های متعدد طی سال‌های متمادی داشته است، به ساختار درونی‌ای دست یافته که هم‌اکنون به‌راحتی عهده‌دار انجام کلیه پروژه‌های تخصصی تأمین آب و اجرای سیستم‌های آبگیری از باطله و همچنین اجرای سازه‌های ذخیره‌سازی باطله، است.

وی تصریح کرد: از این نظر می‌توان گفت طرح جامع آب از معدود مجموعه‌هایی در دنیاست که به‌صورت تخصصی روی مدیریت آب و باطله صنایع مس کار کرده و دریافت «گواهینامه سطح طلایی جامعه مدیریت سبز اروپا و تندیس بنیاد جهانی انرژی در سال 2016 بابت تأثیرات شگرف طرح جامع آب بر افزایش بهره‌وری و کاهش مصرف آب در فرآیند تولید مس» و «دریافت جایزه Victorian Engineering excellence) Awards (VEEA توسط مشاور طرح جامع آب (ATC) » در سال 2014 بابت مدیریت آب و باطله معدن مس سرچشمه نشان‌دهنده عملکرد موفق مجموعه صنعت مس است.

مجری طرح جامع آب شرکت مس گفت: طبق اظهارات مقامات کودلکو، پروژه‌های اجراشده در زمینه مدیریت آب باطله در ایران توسط طرح جامع آب جزو پروژه‌های پیشرو و موفق در دنیا است به‌طوری‌که این شرکت درخواست بازدید از سایت‌های ما و تبادل‌نظر در این زمینه را داشته‌اند.

کد خبر 415817

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =