بازار سرمایه، هفته آینده در مدار مثبت

هفته اول شهریور ماه بورس روی خوشی تا میانه هفته ندید، اما با ورود سهام صندوق پالایش یکم این روند بهبود پیدا کرد.

به گزارش صدای بورس، بورس در هفته اول شهریور ماه، قرمزپوش بود. ریزشی که نگرانی های بسیار زیادی را به دنبال داشت. اتفاق مهم این هفته بورس ورود صندوق پالایش یکم به مرحله پذیره نویسی بود.

دولت پس از تعلل‌های فراوان سهام خود در ۴ پالایشگاه را وارد به صورت صندوق ETF وارد بورس کرد. در اولین روز از ورود این سهام به بازار مردم بیش از ۵۷۰ میلیارد تومان سهام ETF دوم را خریداری کردند.

چرا به صندوق دوم ETF پالایش یکم نام دارد؟

محمود گودرزی معاون بازار بورس اوراق بهادار تهران  در پاسخ به این سوال که علت نام گذاری صندوق دوم دولتی به نام "پالایش یکم" چیست؟ اظهار کرد: صندوق ها براساس این که متولیشان چه کسی هستند نام گذاری می شوند. به طوری که اگر توجه کنیم صندوق اول "دارا یکم" نام داشت به علت آنکه متولی آن وزارت اقتصاد و دارایی بود اما صندوق دوم سهام دولت در پالایشگاه ها از آنجایی که متولیش وزارت نفت است آن را "پالایش یکم" نام گذاری کرده اند در ادامه باید به این مسئله اشاره کرد که پذیره نویسی این صندوق ها قرار است تا پایان ۱۹ شهریور افزایش یابد.

وی درباره نحوه تخفیف ۲۰ درصدی برای خرید سهام پالایش یکم گفت: برخی افراد فکر می‌کنند که منظور از ۲۰ درصد تخفیف اعمال شده بر اساس ۵ میلیون تومان است، ولی در اصل به ارزش دارایی‌های پالایشگاه‌ها باز می‌گردد و مطابق یونیت‌ها نیست یعنی به طور مثال قیمت هر یونیت یا هر واحد ۱۲ هزار تومان باشد خریدار آن را ۱۰ هزار تومان خریداری می‌کند.

 معاون بازار بورس اوراق بهادار تهران اظهار کرد: افراد سهام ETF‌ها را می‌توانند تا سقف پنج میلیون تومان خریداری کنند به این معنی که اگر سهامداران دارا یکم را دو میلیون تومان خریده باشند پالایش یکم را فقط تا سقف سه میلیون تومان می‌توانند بخرند.

گودرزی در خصوص عدم حضور حقوقی‌ها در خرید صندوق پالایش یکم گفت: باید به این اشاره کرد که علت اصلی این مسئله آن است که این صندوق ها میزان خریداریشان پایین است و دومین دلیلش این است که ما می خواهیم به مردم جهت حضور در بازار سرمایه میدانی دهیم تا آن ها هم از لحاظ اقتصادی پیشرفت کنند.

وی اظهار کرد: امیدواریم که اگر روند معاملاتی در این صندوق به نسبت قبل باشد میزان پذیره نویسی به ۵ هزار تا ۶ هزار میلیارد سهم می رسد، روز گذشته ارزش معاملات صندوق ETF دوم به ۵۷۰ میلیارد تومان رسید.

معاون بازار بورس اوراق بهادار تهران در پاسخ به این سوال که آیا اتمام دوره ۱۰ روزه حمایت  حقوقی ها  از بازار سرمایه می تواند سبب اُفت بازارشود؟ اظهار کرد:  با واژه ای که در چند ماهه اخیر تحت عنوان حمایت حقوقی ها از بازار سرمایه منتشر شده است موافق نیستم،  در هفته ای که گذشت ما بیشتر شاهد حضور نهادهای حقوقی و صندوق ها بودیم ولی واقعیت این است که ما به هیچ کدام از نهاد های حقوقی  نگفته ایم که کدام سهام را بخرید، آن ها خودشان بر اساس ارزیابی هایشان این کار را انجام دادند.

گودرزی گفت: اشخاص حقوقی همیشه در جهت پشتیبانی از بازار سرمایه حضور داشته اند و در جایی که لازم بوده آمدند و سهم های حاضر در بازار را حمایت کرده اند.

وی بیان کرد: بازار سرمایه بازاری است که همیشه در آن نوسان وجود داشته و بارها هم مسئولان مربوط و کارشناسان این مسئله را گوش زد کرده اند در ادامه باید به این مسئله اشاره کرد که اُفت و خیز بازار در یک هفته بر اساس بازیگران آن مشخص می شود.

معاون بازار بورس اوراق بهادار تهران در خصوص حضور سهام  شرکت های سرمایه گذاری استانی در بورس، گفت: سهام داران برای معامله در این شرکت ها باید به یک  توجه کنند که در این راستا می توان به  ارزش خالص دارایی ها اشاره کرد بورس تهران در تلاش است نمادهایی را که وارد بازار سرمایه می شوند به طور کامل NEV آن ها را بررسی کنند و اطلاعات آن را در اختیار سهام داران بگذارد.

گودرزی در خصوصNEV تصریح کرد: شرکت های سرمایه گذاری باید مبنای ارزش گذاریشان براساس جمع کل دارایی ها پس از کسر بدهی هایشان باشد.

وی در پاسخ به این سوال که نحوه انتخاب هیئت مدیره شرکت های سرمایه گذار استانی به چه نحوی است؟ اظهار کرد: اعضاء هیئت مدیره این شرکت ها فعلا به طور قطع مشخص نشده اند به علت آنکه  قرار است این افراد مطابق قوانین سازمان بورس تایید صلاحیت شوند.

مسئول امور پشتیبانی سامانه سهام عدالت کیست؟

معاون بازار بورس اوراق بهادار تهران با اشاره به بلاتکلیفی سامانه پشتیبانی ستاد سهام عدالت بین سازمان خصوصی سازی و بورس، بیان کرد: ما هیچ مسئولیتی را در قبال سامانه سهام عدالت نداریم بلکه این امر به خود سازمان خصوصی سازی مربوط می شود ما فقط مسئول خرید و فروش این سهام ها هستیم و مابقی امور سهام به ما مربوط نمی شود.

وی در پاسخ به این سوال که تا چه حد امکان دارد که سهامداران بازار سرمایه نیز مانند دارندگان سهام عدالت کارت اعتباری دریافت کنند؟ بیان کرد: هم اکنون ما در کارگزاری ها برای سهام داران از طریق پرتفوی  امکان اعطای تسهیلات گذاشته ایم، پس این بدین معناست ما در اصل مشکلی با این موضوع نداریم اما نکته ای که در این جا حائز اهمیت واقع شده تفاوت در نوع  اعطای سهام است به طوری که اعتباری که ما از طریق کارگزاری ها می دهیم در راستای خرید و فروش سهم است اما این امر سبب می شود که افراد سهامشان وثیقه ای باشد و  از  این طریق هرگاه به مبلغی احتیاج پیدا کردند از آن کارت استفاده کنند.

گودرزی در پایان درباره اینکه افراد نباید در این بازار در گیر هیجان شوند، گفت: هم اکنون ۶ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر تازه وارد به بورس داریم این افراد میانگین خریدشان  بین ۶ تا ۱۰ میلیون تومان است و تاثیر چندانی در کل معاملات بازار ندارد، اما به لحاظ نفراتی جمعیت بسیار با ارزشی را تشکیل می دهند. به همین دلیل توصیه ما این است برای هرکارشان  دلیل خاص و منطقی داشته باشند. باید به این مسئله اشاره کرد که مبنای تصمیم گیری افراد تازه وارد برای خرید و فروش باید افراد مورد اطمینان باشد و در گیر حواشی بازار نشوند./ باشگاه خبرنگاران جوان

کد خبر 415727

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =