تبلیغات برای ورود به بازار سرمایه در کنار رکود اقتصادی ناشی از شیوع کرونا و همچنین وعده دولت به تامین  مالی از طریق بازار سرمایه در کنار کاهش نرخ سود بانکی و البته دستور مقام معظم رهبری برای عرضه سهام عدالت در بازار مجموع عواملی موجب رونق بازار شد؛ در کنار این عوامل اما خبر لغو " دارا دوم"، اعلام  طرحی موسوم به " گشایش اقتصادی" از سوی رئیس جمهوری و البته انتشار خبری مبنی بر فروش نفت که هیچ کدام به سرانجام نرسید  بازار را ملتهب کرد.

به گزارش صدای بورس، سهامداران بازار سرمایه آخرین روز معاملاتی اسفند ماه ۹۸ را با لبخند رضایت و کسب سود مناسب به پایان بردند و با آرزوی سبزی مداوم برای شاخص به استقبال بهاری رفتند که البته کشور به دلیل مهمان ناخوشایندش، ویروس کرونا رخوتی ناخواسته را تجربه می‌کرد. با این حال نگاهی به روند معاملات در فروردین ماه  نشان می‌دهد شاخص با  قرار گرفتن بر سکوی ۶۹۰ هزار واحد نوید روزهای خوش را به فعالانش داد. روند صعودی بازار تا پایان فصل بهار ادامه داشت و خیل عظیم هر روزه  نوسهامداران برای ورورد به بازار آن هم در شرایط اصرار بر وجود  قرنطینه، کار را برای کارگزاران سخت هم کرده بود.

سیل مردمی که نمی‌خواستند از سود مضاعف بازار عقب بمانند عدد شاخص را در آخرین ماه فصل بهار به یک میلیون و ۲۷۰ هزار واحد رساند. بر اساس آمار موجود ارزش معاملات در فروردین ماه سال جاری با رشدی ۶ درصدی از حدود ۹۶۱ هزار میلیارد ریال به ۱.۰۱۸.۵۱۹ میلیارد ریال رسید و این البته پایان ماجرا نبود. ارزش معاملات  در بورس تهران  در اردیبهشت ماه ۱۴۵ درصد  رشد یافت و به ۲.۴۹۳.۸۶۳ رسید. در این ماه حجم معاملات هم ۷۷ درصد رشد را نسبت به ماه قبل تجربه کرد. هرچند بازار سرمایه  خرداد ماه  به نسبت آرام تری را پشت سر گذاشت اما تیر ماه بازار سرمایه دوباره روندی شتابان به خود گرفت. در این  ماه حجم معاملات به ۲۳۳.۲۷۴ میلیون سهم رسید که  رشدی ۴۰ درصئی را نسبت به خرداد نسبتا آرام داشته است .  در این ماه  ارزش معاملات  با ۱۲۵ درصد رشد نسبت به مدت مشابه  ماه  گذشته به  ۳,۸۷۰,۱۷۰ میلیارد ریال رسید. مرداد ماه اما  چندان با فعالانش کنار نیامد و در حالی که شایعه ریزش و به زعم برخی اصلاح بازار در پایان شهریور ماه شنیده می‌شد، به ناگاه  روزهای تلخ افت قیمت سهام آغاز و بازار روی بد خود را به سهامداران نشان داد. شاخص کل بازار که از ۲ میلیون احد گذشته بود  با چندین بار نوسان  و از ۲۱ مردادروند نزولی به خود گرفت تا جایی که در پایان این ماه تمامی پارامترهای بازار افت را تجربه کردند. شاخص کل  در این ماه ۹.۳  درصد افت کرد؛ حجم معاملات  ۱۳ درصد کاهش  را به خود  دید و به ۲۰۲.۳۶۶ میلیون سهم رسید ضمن آنکه ارزش معاملات با ۱۱ درصد کاهش ۳,۴۵۲,۳۲۶ میلیارد ریال شد.

 تبلیغات برای ورود به بازار سرمایه در کنار رکود اقتصادی ناشی از شیوع کرونا و همچنین وعده دولت به تامین  مالی از طریق بازار سرمایه در کنار کاهش نرخ سود بانکی و البته دستور مقام معظم رهبری برای عرضه سهام عدالت در بازار مجموع عواملی موجب رونق بازار شد؛ در کنار این عوامل اما خبر لغو " دارا دوم"، اعلام  طرحی موسوم به " گشایش اقتصادی" از سوی رییس جمهوری و البته انتشار خبری مبنی بر فروش نفت که هیچ کدام به سرانجام نرسید  بازار را ملتهب کرد.

در روزهای خوش بازار شرکت‌های سرمایه‌ گذاری‌ شاهد (ثشاهد)، نهادهای مالی بورس اوراق بهادار( نبورس)،‌  بانک دی( دی)، باما(کاما)،‌ ایران خودرو(خودرو)،‌ نوش مازندران‌(غنوش)، بانک گردشگری(وگردش)،گروه بهمن(خبهمن)، پالایش نفت اصفهان(شپنا)،‌ گروه‌ صنعتی‌ ملی‌ - هلدینگ‌ (وملی)،‌ گسترش‌سرمایه‌گذاری‌ایران‌خودرو (خگستر)،‌ پارس‌ الکتریک‌ (لپارس)، زامیاد (خزامیا)، تامین سرمایه امید (امید)، س.کارکنان صنعت برق زنجان وقزوی (وبرق)، سرمایه‌گذاری‌ سایپا (وساپا) ، سایپا (خساپا) معدنی‌ دماوند (کدما)،‌ پارس‌ خودرو (خپارس) و سرمایه گذاری تامین اجتماعی (شستا) بیشترین رشد قیمت و بالاترین بازدهی را داشتند.

در روند نزولی بازار هم  بیشترین متضرران،  سهامداران  سرمایه گذاری گروه توسعه ملی (وبانک)، سرمایه‌گذاری‌غدیر(هلدینگ‌ (وغدیر)، سهامی ذوب آهن اصفهان (ذوب) ، گسترش‌سرمایه‌گذاری‌ایران‌خودرو (خگستر)، وسعه‌ صنایع‌ بهشهر(هلدینگ (وبشهر)، پتروشیمی تندگویان (شگویا) ، مارگارین‌ (غمارگ)، پالایش نفت تهران (شتران)، تولید نیروی برق دماوند (دماوند)، سرمایه‌گذاری‌بهمن‌ (وبهمن)، سرمایه گذاری تامین اجتماعی (شستا)، ماشین‌ سازی‌ اراک‌ (فاراک)، سرمایه‌ گذاری‌ البرز(هلدینگ‌ (والبر)، گسترش نفت و گاز پارسیان (پارسان)، گروه‌ صنعتی‌ بارز (پکرمان)، پالایش نفت اصفهان (شپنا)، سرمایه‌گذاری‌ سپه‌ (وسپه)، ریل پردازسیر (حریل)، ایران‌ خودرو (خودرو)  و گروه دارویی برکت (برکت) بودند.  روند نزولی بازار سرانجام با حمایت حقوقی‌های بزرگ آرام  گرفت و فعلا آرامش به بازار بازگشته است ، بسیاری از کارشناسان معتقدند که اغلب سهم‌ها با اصلاح  قیمتی در بازه مناسبی برای سرمایه گذاری هستند.

کد خبر 415669

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 10 =