۴ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۷
درب همیشه بر یک پاشنه نمی چرخد

کرونا و کسادی کسب و کارها و هزاران دلیل دیگر، تقاضای خرید سهام را افزایش داد.

با توجه به روند بازار اصلی ترین دلایل افزایش سطح قیمت‌ها در بازار سهام شامل 1- کاهش نرخ سود در سیستم بانکی 2- افزایش مستمر نرخ دلار در بازار آزاد و بالتبع نرخ نیمایی 3- کم بودن ضرایب شناوری سهام در بازار 4- قفل بودن انجام معاملات سفته بازی در بازارهای رقیب و نگرانی از عواقب آن 5- خصلت پوشش ریسک کاهش قدرت خرید و نقدشوندگی بالای بازار سهام است. همه این موارد موجی از نقدینگی را به سوی بازار سهام گسیل داد. کرونا و کسادی کسب و کارها و هزاران دلیل دیگر، تقاضای خرید سهام را افزایش داد.

درب همیشه بر یک پاشنه نمی چرخد... بازار سهام ما اگرچه تعریض یافته اما همان است؛ بازاری نوسانی... هر بالا رفتنی ممتد نیست همانگونه که هر پایین آمدنی مستمر نخواهد بود!

در هشت روز کاری اخیر از چند جهت بازار حال ناخوشی داشته؛

اول. افزایش شناوری سهام در پاسخ به تقاضا

دوم. پنیک ناشی از عرضه خرد سهام عدالت

سوم. افزایش نرخ سود اوراق دولتی

چهارم. می گویند داستان‌های دارای دوم!

پنجم. شناسایی سود

اولی آن به جاست؛ سازمان خصوصی سازی در کنار دیگر هلدینگ های سرمایه گذاری، صندوق های بازنشستگی، بانک ها، تامین، صندوق های تخصصی و سهامداران عمده، چندی‌ است که به صورت خرد در بازار سهام می فروختند، بنابراین شناوری سهام بالا رفت. عرضه که بیشتر شود تقاضا سیر می‌شود. کسانی که فروش زده اند باید بدانند در این بازار همیشگی اند. مردمداری وظیفه شماست. اگر بالاتر نفروخته اید که !... اگر فروش زده اید نوش جانتان، درصدی از فروش هایتان را به خرید سهام در قیمت های پایین‌تر اختصاص دهید... مردم اگر زیان سنگین کنند می روند و دیگر پشت گوششان را هم نگاه نمی‌کنند! پیش از آنکه مردم به زبان بیایند پیش دستی کنید. بازارگردانی کنید! نقدشوندگی سهام خود را حراست کنید... ان... از یکشنبه آنان که منع قانونی ندارند و یا گشایشی برایشان لحاظ شده با رصد سازمان و شرکت بورس، چنان کنند.

دومی اینکه؛ هر چه بود تمام شد! فروش خرد سهام عدالت توسط کارگزاری ها را نخواهیم داشت. سهام عدالت تجمیع خواهد شد و توسط برخی نهادها آن هم در بازار دو خریداری می شود. خریدار هم لابد قادر به فروش خرد در بازار نخواهد بود که مجدد شناوری را بالا برده و پنیک کند.

نکته سوم کمی پیچیده است. آیا دولت پس از تامین مالی از مسیر اوراق، نرخ های سود بانکی را پاسداری می کند؟ بانک مرکزی چه می کند؟ تورم البته که همچنان ملموس است. به نظر در این نرخ ها ما جانشینی بین بازار اوراق و سهام نخواهیم داشت...ولی عزیزان تصمیم ساز یک نکته را آویزه کنید؛ بازارهای نوسانی با نرخ های به مراتب بالاتر از ۲۳ ۴ درصد سود بانکی به کما خواهند رفت... مراقبت کنید!

چهارمی را هر که گفت، اطلاعی از بازار نداشته! مردم پالایشی ها را برای دارا نمی خریدند. مردم پالایشی ها را برای خبر تایید شده توسط هیات مدیره یکی از شرکت ها مبنی بر تجدید ارزیابی دارایی هایشان می‌خریدند که لابد به دیگر پالایشی ها بسط دادند... دارای دوم منتفی شد یا نشد. چه فرق دارد؟ آیا هیات مدیره آن شرکت، افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی را انجام نخواهد داد که صف های فروشی اینچنین زده می‌شود! اصل مطلب را با تکرار حواشی نظیر اعتمادسوزی دولت و ... فراموش نکنید. دلیل خریدها چیز دیگری بود که هنوز پابرجاست... مضاف آنکه این بازار پویاست. با خرید بالا می آید و با شناسایی سود و فروش پایین می رود. اگر بنیادهای سهم همراه باشند، سهم به راه خود ادامه می دهد.

پنجم آنکه، خیلی از فعالانی که تا یکی دو ماه پیش در بازار آمده اند، در سودند. هرکسی مدام در زیر گوشش بخوانند که این بازار نمی ارزد، خواهد ریخت و از هر طرف برایش نسخه بپیچند که چنانش کنید و آنچنانش، خب تصمیمش مشخص است. با اولین و دومین و سومین منفی که نه با چهارمی اش خواهد فروخت! نکنیم. بازار متولی دارد. بازارهای سهام چون درختی است که هر سال با تلاش مستمر یکبار تنها شکوفه میزند! سرما که به جانش بیفتد دیگر درخت مثمر نخواهد بود... در خفا به تصمیم‌سازان بگویید. اردوکشی رسانه ای و نامه سرگشاده چرا؟... اینجا زمین زندگی و کار عده ای کثیر است. بیش از پنج میلیون نفر شهروند بی بضاعت و طبقه متوسطش از قبال همین بازار و عرضه اولیه ها دو برابر تمام آنچه در یک سال دولت فخیمه در قالب یارانه می‌دهد، به سفره خانه خود برده اند... لگد زدن و هل دادنش به سمت پایین که ببینید ما راست گفتیم و زمین زدنش که اثبات مدعا شود، شرعا و اخلاقا خلاف است. ضمن آنکه بر شما عزیزان واجب است اگر چنین می کنید گاهی نامه سرگشاده ای، مصاحبه آنچنانی و توییت خالصانه ای برای بازارهای رقیب چون ملک و خودرو و ... هم بکنید! اوضاع آنجا اسفناک تر است. باز بورس کمی اصلاح می کند که تورم را پایین بیاورد!!!! در پایان بیایید فضای امروز را با هم خوب ببینیم. شاید منفی ها چشم هایمان را بسته! امروز شاخص بازار در جایی قرار گرفته که شانزدهِ چهار بود. در سابقه معاملاتی هر نماد که بروید قیمت های آن روز و امروز قابل قیاس است. فملی، فولاد، فارس و ...

همه مستحضرند که دلار درایور موثری در اثرگذاری بر بورس است. در شانزدهِ چهار دلار نیما ۱۶ هزار و نهصد تومان بود. امروز این نرخ در آستانه بیست هزارتومان است! قیمت های جهانی که محرک های بعدی بازارند در مس (حدودا ده درصد) و روی (حدودا بیست درصد) و اسلب و اوره و متانول و ... را خود بین آن روز و امروز، قیاس کنید. تنها برای مثال می گویم خاطرم هست بازار فملی را در شانزده مرداد از ۳۳۰۰ تا ۳۸۰۰ صف زد. امروز فملی ۲۷۰۰ است! باقی سهام را خود بررسی کنید.

بازار منفی است، قبول. یادتان هست صف فروش ۶۰۰ میلیونی فولاد همین ۴۰ روز پیش؟ یا دو میلیاردی خودرو در اوایل هفته قبل یا هفتصد میلیونی شپنا و ... بازار پایین آمده. یادتان باشد در سهام با مارکت کپ بالا، بازار نقدشونده پایین آمده.

 خاطرم هست هفته پیش، فولاد با چهارصد میلیون معامله تنها چهل میلیون صف فروشش ماند! این مسیر به انتهای خود رسیده. عموما همین زمان هاست که وقت اصلاح سبد و جابه جایی سهام و حرکت به سمت سهام ارزنده در سبد، است...اگر سهامتان ارزنده است و به رشدش ایمان دارید، سهامداری کنید، اگر نه یاد بگیریم سهام بنجل تا اصلاح های عمیق خریداری نخواهد داشت.


محمد حسین صدرایی،
کارشناس بازار سرمایه

#آری_به_سهامداری_هوشمندانه_با_افق_بلندمدت

#نه_به_رفتار_هیجانی

کد خبر 415659

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =