۴ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۰
ترامپ و بازار سهام

نتایج نظرسنجی‌ها و پیش‌بینی کارشناسان در سال ۲۰۱۶ نادرست از آب درآمد. آنها می‌گفتند، دونالد ترامپ هیچ شانسی برای پیروزی در انتخابات ندارد و در صورت پیروزی، بازار سهام سقوط خواهد کرد. تا اینجا که هر دو پیش‌بینی ناردست بوده است.

صدای بورس- انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در پیش است و جو بایدن تقریبا در همه نظرسنجی‌ها از رقیب خود ترامپ پیش افتاده است. اما در چنین شرایطی، موضوعی که موجب نگرانی سرمایه‌گذاران شده این است که آیا در صورت پیروزی دوباره ترامپ، بازار سهام روند صعودی خود را ادامه خواهد داد؟ پاسخ شاه گیلانی، مدیر موسسه پژوهشی «توتال ولث» به این پرسش مثبت است.

وی می‌گوید: در واقع با انتخاب دوباره ترامپ و پیروزی جمهوریخواهان در سنا و مجلس نمایندگان، این اتفاق دور از انتظار نیست. جمهوریخواهان به کاهش مالیات‌ها، کاهش مقررات و حمایت از فعالیت‌های اقتصادی شهرت دارند.

این کارشناس با اشاره به سناریوهای مختلف افزود: اگر مجلس نمایندگان همچنان در اختیار دموکرات‌ها باقی بماند و جمهوریخواهان هم کنترل سنا را در دست داشته باشند، باز هم با پیروزی ترامپ بازار سهام به رشد خود ادامه خواهد داد. حتی اگر دموکرات‌ها در هر دو مجلس نمایندگان و سنا قدرت را به دست گیرند و ترامپ هم دوباره رئیس جمهور شود، باز شاهد تداوم روند صعودی بازار سهام خواهیم بود. البته به دلیل وجود اختلاف نظر بین دموکرات‌هایی که کنترل کنگره را در دست می‌گیرند و دولت ترامپ، این رشد ادامه‌دار نخواهد بود.

از نظر وی، بهترین سناریو برای بازار سهام آمریکا، پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری و جمهوریخواهان در هر دو مجلس نمایندگان و سنا است.

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که برخی کارشناسان پیروزی دوباره ترامپ را عامل سقوط اقتصاد آمریکا و به تبع آن، بازار سهام این کشور می‌دانند. به گفته این گروه، خروج ترامپ از معاهدات بین‌المللی، لغو برخی برنامه‌های داخلی همچون طرح خدمات درمانی عمومی، بی‌کفایتی در زمینه مقابله با بیماری کرونا و سیاست‌های وی در حوزه ژئوپلیتیک، موجب خشم و نفرت مردم آمریکا شده است. همچنین جنگ تجاری بیهوده با چین که به افت حجم تجارت خارجی آمریکا منجر شده، صدای بسیاری از صادرکنندگان این کشور را بلند کرده است.

به هر روی، نتیجه انتخابات ریاست جمهوری پیش‌رو نشان خواهد داد که دیدگاه کدام یک از کارشناسان درست بوده است.

کد خبر 415658

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 6 =