تخلف آشکار مسئولان ذیربط سازمان بورس در زمان ریزش

ایجاد جو بی اعتمادی و خروج پول مردم از بازار سرمایه ارکان اقتصادی جامعه را به لرزه خواهد درآورد که نیازمند دقت نظر مسئولین در این خصوص است.

به گزارش صدای بورس، آرمان حاجیان فرد, کارشناس مسائل اقتصادی در واکنش به بازار بورس و نوسانات چند روز گذشته گفت: تخلف آشکار مسئولین ذیربط بورس و فرابورس در عدم توقف نوسان 20 و 50 درصدی در زمان کاهش قیمت سهم، با توجه به دستورالعمل اجرایی نحوۀ انجام معاملات در بورس و فرابورس، شائبه تعمدی و دستوری بودن ریزش بورس را افزایش داده است.

حاجیان فرد با اشاره به ماده دوازده مکرر یک فرابورس و ماده هفده مکرربورس، بیان کرد: در صورتی که قیمت پایانی سهم طی 5 روز معاملاتی متوالی در دامنه عادی نوسان قیمت، بیش از 20 درصد #افزایش یا #کاهش داشته باشد، فرابورس موظف است در اولین زمان ممکن از لحاظ فنی نماد معاملاتی را به مدت 60 دقیقه در وضعیت سفارش گیری نگه داشته و سپس انجام معاملات را آغاز نماید.

وی به ماده دوازده مکرر دو فرابورس و ماده هفده مکرر یک بورس اشاره کرد و افزود: در صورتی که قیمت پایانی سهم طی 15 روز معاملاتی متوالی در دامنه عادی نوسان قیمت، بیش از 50 درصد افزایش یا کاهش داشته باشد، فرابورس موظف است در اولین زمان ممکن از لحاظ فنی نماد معاملاتی را متوقف کرده و از ناشر درخواست برگزاری کنفرانس اطلاع رسانی نماید. نماد معاملاتی حداکثر 2 روز کاری پس از توقف نماد معاملاتی با محدودیت دامنه نوسان بازگشایی خواهد شد. با افت حدود 600 واحدی شاخص کل بورس و رسیدن شاخص کل به مرز 1600000 واحدی ،اعتماد سهامداران خرد از بین رفته و بی صبرانه منتظر فروش سهامهای خود و فرار از ورطه ریزشی بورس می باشند و این اتفاق بواسطه عدم کنترل و نظارت دولت در این بازار بود که از این پس شاهد هجوم این منابع به سمت بازارهای موازی از جمله ارز و یا طلا خواهیم بود و نشانه این اتفاق ورود قیمت دلار به کانال 23 هزار تومان بود.

 حاجیان فرد گفت: ناظر بازار می بایست در واکنش به آب شدن سرمایه مردم و سهامداران خرد ،با ابزار کنترل سرعت اصلاح قیمت ها را گرفته و از خروج نقدینگی از جمله امروز که طی آن سهامداران خرد 7250 میلیارد تومان  از بازار سرمایه خارج کردند جلوگیری میکردند. شایان ذکر است که ارزش معاملات امروز بالغ بر 15 هزار میلیارد تومان بوده که نسبت به روز قبل 50 درصد رشد داشته است. در واقع ایجاد جو بی اعتمادی در مردم،و خروج پول مردم از بازار سرمایه ارکان اقتصادی جامعه را به لرزه خواهد درآورد که نیازمند دقت نظر مسئولین در این خصوص می باشد.در ضمن بازخورد این اقدامات اقتصادی باعث ایجاد جو بی اعتمادی در کشور و سرمایه گذاری مردم در کشورهای دیگر است که مقام معظم رهبری  درخصوص خرید ملک و  خروج سرمایه از کشورمان تذکر داده بودند.

منبع: تسنیم

 انتهای پیام/

کد خبر 415648

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 3 =