۴ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۳
بازگشت IPOها به «سیلیکون ولی»

در حالی که بیماری کرونا سراسر جهان را فراگرفته، تمایل شرکت‌های حوزه فناوری به عرضه اولیه سهام دوباره رونق پیدا کرده است. این روند، اتفاقات سال ۱۹۹۹ را تداعی می‌کند. مجله اکونومیست در شماره جدید خود به این موضوع پرداخته است.

صدای بورس- عرضه اولیه مرده است، زنده باد عرضه اولیه (در انگلستان وقتی پادشاهی می‌مرد و پادشاه جدیدی انتخاب می‌شد، مردم می‌گفتند: پادشاه مرد، زنده باد پادشاه!). وقتی در ماه مارس (اسفند ۹۸) ویروس کووید۱۹ شیوع پیدا کرد، پیش‌بینی شد که عرضه‌های اولیه (به ویژه از سوی استارتاپ‌های حوزه فناوری) نخستین قربانیان خواهند بود. بسیاری معتقد بودند که در شرایط بحرانی امروز کسی به فکر عرضه اولیه سهام نخواهد بود. اما برخلاف تصور، عرضه‌های اولیه با قدرت بازگشتند. در آمریکا تعداد زیادی شرکت قصد عرضه اولیه سهام خود را دارند که تعدادی از آنها در حوزه فناوری فعالیت می‌کنند.

اما در عرصه IPO، شرکت‌های فعال در «سیلیکون ولی» توان رقابت با عرضه اولیه سهام شرکت Ant Group را ندارند. این شرکت زیرمجموعه علی‌بابا که در حوزه پرداخت فعال است و از غول‌های پرداخت آنلاین به شمار می‌رود، قصد دارد تا ماه اکتبر در چین به میزان ۳۰ میلیارد دلار تامین مالی کند. با این مقدار تامین مالی، ارزش این شرکت به حدود ۲۰۰ میلیارد دلار خواهد رسید. این در حالی است که استارتاپ‌های حوزه فناوری در آمریکا از ابتدای سال ۲۰۲۰ تاکنون ۱۰ میلیارد دلار تامین مالی داشته‌اند. البته این رقم تا پایان سال افزایش خواهد یافت.

بر اساس آمارهای موجود از سال ۲۰۰۵ تاکنون، کمترین و بیشترین عرضه اولیه سهام شرکت‌های حوزه فناوری آمریکا به ترتیب مربوط به سال‌های ۲۰۰۸ و ۲۰۱۹ بوده است.

در ۱۹ آگوست (۲۹ مرداد) شرکت Airbnb از درخواست عرضه اولیه سهام خود را ارائه کرد. همچنین شرکت‌های Snowflake‌، DoorDash، Instacart و Palantir که به ترتیب در بخش‌های اجاره مسکن به مسافران، تولید نرم‌افزارهای ابری، تحویل غذا و تحویل خواربار فعالیت می‌کنند، درخواست عرضه اولیه سهام خود را ثبت کرده‌اند. بر اساس برآوردها، مجموع ارزش این پنج عرضه اولیه معادل ۸۰ میلیارد دلار است. شرکت‌های آمریکایی فعال در حوزه فناوری که در «سیلیکون ولی» گرد هم آمده‌اند، تلاش می‌کنند تا در بحران شیوع کرونا که بسیاری از کسب‌وکارهای جهان از رونق افتاده‌اند، از طریق عرضه اولیه سهام و تامین مالی از بازار سهام، فعالیت خود را ادامه و گسترش دهند.

در سطح جهان، میانگین IPOها از سال ۲۰۱۸ روند نزولی داشته است. البته انتظار می‌رود تا پایان سال ۲۰۲۰ بر حجم عرضه‌های اولیه افزوده شود. آمارها نشان می‌دهند که از سال ۲۰۰۵ تاکنون، کمترین میزان عرضه اولیه سهام شرکت‌های فناوری در سال ۲۰۰۹ و بیشترین آن در سال ۲۰۰۷ انجام شده است.

کد خبر 415642

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =