عرضه بلوکی: سهام عدالت؟

برخی کارشناسان معتقدند عرضه بلوکی سهام عدالت در نهایت روشی برای مدیریت بازار سهام است و بانک‌ها از منتفعان اصلی هستند.

به گزارش صدای بورس، حسن قالیباف اصل، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار دیروز 1 شهریور 99 بعد از جلسه شورای عالی بورس گفت: فروش سهام عدالت از بازار سرمایه خارج شد و از این پس به صورت بلوکی عرضه خواهد شد و دیگر خرده فروشی روی تابلو نداریم.
خریداران بلوک‌های سهام عدالت؛ صندوق‌های سرمایه‌گذاری و بانک‌ها
وی در ادامه گفت: خریدار بلوک‌های سهام عدالت طبق مصوبه شورای عالی بورس، صندوق‌های سرمایه‌گذاری و بانک‌ها خواهند بود. 

فروش بلوکی به منظور حفاظت از معاملات بازار یا  سرمایه مردم؟
مطرح شدن این تصمیم شورای عالی بورس در ارتباط با فروش بلوکی سهام عدالت تشویشی در ذهن سهامداران به خصوص سهامداران خرد و تازه واردان  ایجاد کرد.
حسین فهیمی، سخنگوی آزادسازی سهام عدالت در ارتباط با عرضه بلوکی سهام عدالت به ایرنا گفت: این اقدام به منظور حفاظت از معاملات بازار و سرمایه مردم انجام می‌شود. بنابراین پیش‌بینی می‌شود که ممکن است گاهی تعداد مشمولانی که قصد فروش سهام عدالت خود را دارند، زیاد باشد.
مدیرعامل شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه ادامه داد: اگر جمع سفارش‌های تجمیع شده مشمولین سهام عدالت در یک نماد مشمول معامله بلوکی و عمده شود، کارگزار موظف است تا سهام را به صورت بلوکی و عمده عرضه کند تا از این طریق ضمن حفاظت از معاملات بازار به منابع مردم لطمه‌ای وارد نشود.

بیشتر بخوانید

نماد شرکت سرمایه‌گذاری استانی تهران از البرز جدا می‌شود؟

سهام‌های بنجل تا اصلاح بازار خریداری نخواهند داشت

دارندگان سهام‌های فخوز، فولاد، کگل، فملی و کچاد بخوانند

تحولات نرخ دلار و یورو امروز( ۹۹/۶/۳)


فروش سهام عدالت به صورت بلوکی با نماد ۲ در بورس انجام می‌شود
فهیمی در مصاحبه دیگری به خبرنگار صدا و سیما  گفت: فروش سهام عدالت به صورت بلوکی با نماد ۲ در بورس انجام می‌شود. وی با اشاره به اینکه فروش سهام عدالت به صورت عمده یا بلوکی برای حمایت بازار و سهامداران است، گفت: با این روش یک رقابت خاصی بین خریداران عمده شکل می‌گیرد و گاهی ممکن است بالاتر از قیمت تابلو فروخته شود.


فروش بلوکی سهام عدالت چیست؟
یکی از کارشناسان بازار سرمایه در ارتباط با فروش بلوکی سهام عدالت به صدای بورس گفت: منظور از  فروش بلوکی سهام عدالت این است که این سهام به شکل یک بسته بلوک شده فروخته می شود.
وی  با مثبت خواندن نتیجه فروش بلوکی سهام عدالت بیان کرد: اگر این روش عملیاتی شود به نفع بازار سرمایه است و بانک‌ها از این روش استقبال خواهند کرد، چرا که فرصتی برای سرمایه گذاری به بانک ها داده می‌شود.
یکی از کارشناسان سهام عدالت در گفت‌وگو با صدای بورس اظهار کرد: سهام عدالت را به مردم تخصیص دادند و افتخار می کنند 50 میلیون سهامدار به بازار سرمایه اضافه کردند. آیا این 50 میلیون نفر فرهنگ سهام‌داری دارند؟ با این روش بازار را به هم ریختند. 


حُسن سهام بلوکی 
وی افزود: عرضه بلوکی سهام عدالت یک حسن دارد و آن این است که سهام‌داران برای فروش آن به مشکل بر نمی خورند و می‌توانند تمام سهام را در قالب یک بسته بفروشند.
عملکرد جدید سازمان بورس نقض غرض است
این کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: عملکرد جدید سازمان بورس و اوراق بهادار نقض غرض است. این فروش سهام عدالت بر خلاف سیاست‌های دولت در عرضه سهام عدالت است. سهام عدالت با 2 هدف عرضه شد، اول اینکه همه مردم سهام‌دار شوند و دوم آنکه سهم دولت در شرکت‌ها کاهش پیدا کند. حال وقتی سهام عدالت در قالب بلوکی فروخته ‌شود، این سهام به سهام‌داران خرد و حقیقی فروخته نمی‌شود و دولت برای حل این مشکل  یک سری شرکت‌ها ایجاد می‌کند تا این شرکت‌ها سهام را بخرند.


خارج شدن پول بانک‌ها از پارک
یکی از کارشناسان بازار سرمایه نیز با اشاره به عرضه بلوکی سهام عدالت و تاثیر مثبت آن بر بانک‌ها گفت: در بانک ها پول زیادی انباشته شده است. یکی از دلایل افزایش تورم و کساد شدن تولید، پارک شدن حجم زیادی از نقدینگی در بانک‌ها بود. بانک‌ها به خاطر سیاست‌های غلط  صدها میلیارد تومان را از دست دادند. این پول را باید در جایی سرمایه گذاری کنند و چه جایی برای بانک‌ها بهتر از بازار و آن هم بازار سرمایه.


در فروش بلوکی سهام عدالت برنده اصلی بانک‌ها هستند
وی افزود: باید این نکته را در نظر داشته باشیم که در فروش بلوکی سهام عدالت برنده اصلی بانک‌ها هستند و برنامه‌هایی که برای بهبود وضع بازار ارائه می‌شود، همه موقت است. به شکل کلی، این برنامه سازمان بورس و اوراق بهادار (فروش بلوکی سهام عدالت) در حمایت از بازار و با هدف تقویت بازار سرمایه و جلوگیری از ادامه روند منفی بازار است.
یکی از کارشناسان بازار سرمایه نیز به صدای بورس گفت: باید منتظر ماند و تاثیر اجرای این برنامه بر بازار را دید. حقوقی‌های بازار باید برای این موضوع نظر دهند و وضعیت سهامداران خرد را بررسی کنند.

تکلیف کسانی که روش مستقیم معامله سهام عدالت را انتخاب کردند، چیست؟
وی بیان کرد: پرسش دیگری که باید بررسی شود این است که کسانی که روش مستقیم را برای فروش سهام عدالت انتخاب کرده اند با روش جدید فروش سهام عدالت، تکلیفشان چه می‌شود؟ آیا راهکاری برای این افراد وجود دارد؟

کد خبر 415603

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 5 =