۲ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۷
سه نکته مهم برای خرید خودرو

امید محمدی، کارشناس صنعت خودرو نکاتی را برای خرید خودرو مطرح کرد: در صورت وجود ایراد در شاسی، نمی‌توان آن را مانند کارخانه سازنده تعمیر کرد.

به گزارش صدای بورس، با توجه به افزایش روز افزون قیمت خودروهای صفرکیلومتر در بازار و محدود شدن قدرت خرید مشتریان، تمرکز خریداران به سمت خودروهای دست‌دوم معطوف می‌شود. خودروهای دست‌دومی که عمر مفید و کارکردشان بیشتر از تعاریف استانداردها است، دغدغه اصلی مشتریان واقعی در بازار این خودروها یافتن ماشینی بدون تصادف، با کارکرد واقعی و صحت عملکرد فنی است. زیرا افراد سودجوی وجود دارند که با خرید خودروهای تصادفی و تعمیرات آن، اقدام به فروش با قیمت بالا به مشتریانی که کمترین دانش و اطلاعات را نسبت به خودرو داشته، می‌کنند. بنابراین توجه به چند نکته پیش از خرید خودروهای کارکرده توسط مشتریان الزامی است که آن را از نظر خواهیم گذراند:

نخست، اگر خودرو کارکرده را برای خرید انتخاب کردید، اجزای بدنه مانند درها، سپرها، کاپوت، سانروف و رکاب‌ها را بررسی و به انطابق فاصله این قطعات با سایر اجزای بدنه دقت داشته باشید. خطوطی روی بدنه به نام خط شخصیت خودرو با زاویه مشخص وجود دارد، ساده‌ترین راه شناسایی خودرو تصادفی توجه به زاویه این خط است. برای بررسی رنگ خودرو به طیف آن روی سطح بدنه دقت کنید، یکی از شیوه‌های شناسایی رنگ داشتن بدنه خودرو لمس کردن سطح رنگ از نظر زبر یا صیقلی بودن، است. باید اشاره کرد که اگر کاپوت خودرو دچار رنگ شدگی بوده اما سالم باشد، سبب افت قیمت خودرو خواهد شد. متاسفانه امروزه تعمیرات و صافکاری خودروهای تصادفی با دستگاه‌های به زور و مجهز انجام می‌شود که تشخیص آن حتی برای افراد متخصص دشوار است، البته این حالت در خودروهای وارداتی بیشتر از خودروهای داخلی به چشم می‌خورد.

دوم، مساله مهمی که در خودروهای دست‌دوم باید به آن توجه کنید، شاسی است. شاسی مهم‌ترین قسمت ساختار فلزی خودرو است که وظیفه حمل و نگهداری اجزا را به عهده‌ دارد. شاسی وظیفه دارد در زمان تصادف تنش و نیرو ضربه را جذب و مانع از ورود آن به داخل کابین شود. اگر شاسی ترمیم و تعمیر شود، قطعات و تجهیزات از حالت استاندارد خارج و سبب افزایش استهلاک و کاهش ایمنی خواهد شد. در زمان چک کردن توجه داشته باشید که شاسی‌ها معمولا دو تا چهار لایه است که روی هم جوش شده است. شاسی‌ها باید اتصالات جوش به صورت نقطه و مشخص باشد. جوش‌های این قطعات نباید دارای خوردگی، رنگ شدگی، تعمیر و...باشد. پس از شاسی باید به بررسی ستون‌های A و B  و C را از داخل و خارج کابین به ترتیب بازدید کنید.

در وهله بعد باید نوارهای دور درهای خودرو را بازکرده و بازدید کنید. توجه داشته باشید، داخل این نوارهای لاستیکی، فنر وجود دارد که در زمان باز کردن اگر رنگ روی آن خراشیده شود، نشان از وجود تصادف و تعمیر در خودرو است. در زیر این نوارها به اتصالات جوش شده به دقت توجه کنید، هرگونه تغییر در ساختار آن به معنی وجود آسیب است.

سوم، در زمان خرید خودرو کارکرده دقت داشته باشید که در صورت وجود ایراد در شاسی، نمی‌توان آن را مانند کارخانه سازنده تعمیر کرد، چون توان فنی تکنسین‌ها و بودجه مالکان محدود است. بنابراین از خرید خودرو تصادفی پرهیز کنید. اما در صورت وجود ایراد فنی در پیشرانه، گیربکس یا سیستم تعلیق و... می‌توان با تعویض قطعات یا مجموعه، مشکل را مرتفع ساخت. خودروی که ایراد فنی دارد اما تصادفی نیست، ارزش خرید دارد. همچنین اگر در زمان خرید نسبت به کیلومتر کارکرد خوردو شک داشتید، می‌توانید با استعلام گرفتن شماره شاسی از نمایندگی خودرو مربوطه به کیلومتر واقعی آن پی‌ ببرید. اما در صورتی که امکان چنین عملی وجود نداشت، می‌توانید به وسیله دستگاه دیاگ و خواندن تاریخچه خودرو کیلومتر واقعی آن را پیدا کنید. هرچند کارشناسان توصیه می‌کنند برای بررسی خودرو دست‌دوم حتما به مرکز تست و بررسی معتبر مراجعه کنید تا از نظر فنی اجزای خودرو را تست و با کارکرد آن تطبیق دهند.

منبع: بازار

کد خبر 415566

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =