بورس تجارت شخصی است/ با آگاهی وارد شوید

بازار سرمایه علاوه بر جذابیت‌هایی که طی سال‌های گذشته (به خصوص یک سال گذشته) پیدا کرده، افراد زیادی را به این سمت کشانده و با فراز و فرودهایی همراه است.اما نکته ای که برای تمام سهامداران بورس بسیار اهمیت دارد، ورود به بازار سرمایه با آگاهی و اطلاعات کافی است.

بهناز صفری: با توجه به اینکه بازارهای موازی بازار سرمایه با رکود مواجه شده اند. افراد بسیاری نقدینگی‌های‌شان را به سمت بورس و خرید سهام سوق داده‌اند تا این‌گونه ارزش پول خود را حفظ کرده و به سود برسند. اگر افراد بدون داشتن دانش کافی و فقط با شنیده های خود وارد بازار سرمایه شوند متضرر خواهند شد. زیرا این بازار نیازمند دانش کافی وصبوری در خرید و فروش است.

صدای بورس در خصوص موارد آموزشی طی گفت‌وگویی زنده نظرات سعیده امیراحمدی مدیرعامل مشاوره‌ای سرمایه‌گذاری سهم آشنا را جویا شده که در پی می آید.


افراد ی که  تازه می خواهند وارد بازار سرمایه شوند کجا باید آموزش ببینند و چگونه وارد این بازار شوند؟

اساسا دانش مالی، برای همه ی افراد جامعه ضروری است و جزء دانسته‌های افراد باید باشد. بخشی از این دانش مالی، دانش بازار سرمایه و سرمایه‌گذاری در آن محسوب می شود. زیرا همه افراد یک تجارت شخصی دارند که باید بتوانند پس‌انداز و سرمایه  خود را در جای مشخصی سرمایه‌گذاری کنند. بنابراین افرادی که دانش مالی داشته باشند در بازار سرمایه خودش را نشان می دهد.

در حال حاضر کلاس‌های آموزشی زیادی وجود دارد که مجوزهای آن به طور رسمی از سازمان بورس و اوراق بهادار گرفته شده و می‌توانند به افراد این آموزش ها را بدهند. من به همه خانواده های ایرانی توصیه می کنم برای فرزندانشان این شرایط را فراهم کنند که این آموزش ها را ببینند. با توجه به اینکه بورس در حال حاضر متقاضی زیادی پیدا کرده، به نظر می رسد یکی از واجبات زندگی امروز؛ یاد گرفتن سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه است.

برخی از افراد فرصت کافی دارند و خودشان شخصا این کار را انجام می دهند اما عده ای فرصت این کار را ندارند. بنابراین می‌توانند سرمایه‌هایشان را به  صندوق‌های سرمایه‌گذاری بسپارند و از این فرصت خوب پیش آمده در بازار سرمایه استفاده کنند. همچنین در حال حاضر کتاب‌ها و منابع زیادی برای آموزش بازار سرمایه وجود دارد.

آیا درست است که والدین برای فرزندانشان سهم خریده و برای آینده آنها کنار بگذارند؟

این امر استراتژی درستی است اما باید بچه ها از 5 سالگی مدل سرمایه‌گذاری و فکر کردن مالی را آموزش ببینند. این مساله حتی می تواند جزء بازی در منزل باشد تا بچه ها با دادوستد آشنا شوند و بعد از آن آموزش‌های حرفه‌ای‌تر را آموزش ببینند. بچه‌هایی که در مدرسه و دانشگاه تحصیل می‌کنند دریافت آموزش‌های حرفه‌ای از الزامات است.

استراتژی ما برای سرمایه‌گذاری باید چگونه باشد؟

این که با چه پولی باید سرمایه‌گذاری کنیم مهم است. اساسا افراد با پول داغ نباید سرمایه‌گذاری کنند. پول داغ یعنی این که من به این پول احتیاج دارم و در بازه زمانی کوتاه مدت پولم مورد نیاز قرار بگیرد. بنابراین این پول‌هایی که در کوتاه مدت مورد استفاده قرار می‌گیرد نباید وارد سرمایه‌گذاری در بورس شود. برای سرمایه‌گذاری در بورس و خرید سهام باید دید بلندمدت یا حداقل دید میان مدت داشته باشیم. در کوتاه مدت، افراد سود درست و قابل قبول کسب نمی‌کنند. شاید برخی افراد در شرایط خاصی از بازار سرمایه در مدت کم سود خوبی دریافت کنند اما اساسا این جزوآموزش های بورس است که پول مورد نیاز را سرمایه‌گذاری نکنیم.

مساله دوم این است که ببینیم سرمایه‌گذاری ما برای چه بازه زمانی باید صورت بگیرد؟ یک ساله باشد یا دو ساله یا حتی بلند مدت‌تر؛ بنابراین استراتژی خرید سهم اینجا خودش را نشان می دهد.

 ممکن است برخی‌ها اصلا تحمل ریسک و ضرر کردن را نداشته باشند اما یک بخشی از بازار سرمایه قطعا ریسک کردن است. اگر همه به سود می رسیدند تمام افراد حاضر در بازار سرمایه میلیاردر می شدند. افراد باید خودشان را برای ضرر کردن نیز آماده کنند، به خصوص در این بازار که فراز و فرودهای فراوانی دارد.

مساله سوم این است که من با پول خود چه سهمی را باید بخرم؟ باید این سرمایه‌ها را هم تقسیم بندی کرد. یعنی بخش از پول را در بخش‌های پر ریسک، بخشی را با درآمد ثابت و اوراق مشارکت، بخشی در سهام‌های بنیادی‌تر سرمایه‌گذاری شود که همه این موارد در بخش‌های آموزشی به افراد یاد داده می شود تا بدانند انتظارشان از سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه چیست. از بهره ای که می خواهند به دست آورند چه میزان است و یا اصلا برای چه بازه زمانی می خواهند سرمایه‌گذاری کنند.

چند نکته ی مهم برای سرمایه‌گذاری کردن باید مورد توجه قرار بگیرد.

نقدشوندگی را باید در اولویت قرار دهیم.

حفظ میزان سرمایه اصلی، فارغ از این که سودی به دست آوریم یا نه

سودآوری سهم،  اینکه پول‌هایم را در چه سهم‌هایی سرمایه‌گذاری کنم.

این نکات را باید از کجا تشخیص دهیم که سهامی که می خریم نقد شوندگی بالایی دارد؟ یا از نظر بنیادی خوب است؟

یاد گرفتن این مسائل آکادمیک تر است و نیاز است که آموزش های لازم در این ارتباط وجود داشته باشد. سهم‌هایی که شناوری بالاتری دارند و معاملات روزانه‌شان از سطح نرمالی بالاتر است این‌ها سهام نقد شونده‌تری هستند. زیرا برای این گروه همیشه عرضه و تقاضا وجود دارد. به عنوان مثال سهامی که شناوری آن بالای 30 یا 40 درصد است قطعا از نقد شوندگی بالاتری برخوردار است.

اما این که بدانیم کدام سهم بنیادی است یا نیست؟ وقتی به سرمایه‌گذاری فکر می کنیم باید به کیفیت سود آن شرکت دقت کنیم. به خصوص شرکت‌های تولیدی؛ اگر یک شرکتی زیان‌ده است مشخص است که جزء سهام‌های بنیادی نیست. مگر این که توسعه‌ای اتفاق بیافتد که در سال‌های آینده به سودآوری برسند.

بهتر است با توصیه افراد وارد سهام‌ها نشویم بلکه با کسب آگاهی و آموزش‌های بنیادی در بورس سرمایه‌گذاری کنیم.

به گفته رئیس جمهور، اینکه شرکت‌ها تا 5 درصد سهام شناور داشته باشند چه تاثیری بر روی بازار می تواند داشته باشد؟

از اواسط سال 96 تاکنون غیر قابل انکار است که همه ی جامعه نگاهشان به بازار سرمایه معطوف شده است. از تعداد کدهایی که صادر می شود نشان می‌دهد همه افراد دوست دارند به دلیل حفظ ارزش پول از مزایای بازار سرمایه و از افزایش سهم‌های بازار منتفع شوند. این افزایش تقاضا باعث می‌شود که قیمت سهم‌ها به طور غیرقابل باوری افزایش پیدا کند. یک دوره ای تصمیم گرفته شد دامن نوسانات بالا رود که قیمت سهم ها اینگونه افزایش پیدا نکند که به اجرا در نیامد زیرا تصمیم اشتباهی بود. از این روش نمی‌توان افراد را قانع کرد که با دید باز و با دقت سهم بخرند. اما افزایش شناوری سهم‌ها، افزایش عرضه‌های اولیه و عرضه های دولتی باعث می شود که شناوری سهم افزایش پیدا کند و مردم راحت تر بتوانند سهم بخرند.

قرار بود 30 درصد دوم سهام عدالت در عید غدیر آزاد می شود این مساله چه تاثیری می تواند روی بازار داشته باشد؟ چرا که مردم با همان 30 درصد اول مشکل دارند و مشکلاتشان برطرف نشده؟

سهام عدالت پرسش بسیاری از افراد است زیرا آن‌هایی که سهام عدالت دارند نمی‌دانند باید با این سهام چکار کنند. نکته این است که آن‌ را نفروشید و نگه دارید و اجازه بدهید بازار کار خودش را انجام دهد. مدیران سرمایه‌گذاری های استانی افراد با تجربه ای هستند و می دانند که با این سهام ها چکار کنند.

افرادی که بلد نیستند با این سهم ها چکار کنند بهترین کار این است سهمشان را نگهداری کنند. اما افرادی که در پرتفوی خود چند تا سهم دارند و می دانند کدام ارزنده تر است و کدام رشد خود را داشته است و می دانند دیگر بیشتر از این رشد نمی کند می تواند از این سهم خارج شوند.

اما بهترین کار این است که از مشاوران سرمایه‌گذاری استفاده شود. زیرا این یک دارایی است که یک روزی ارزش آن کم بوده ولی امروز آزاد شده و ارزش خودش را نشان داده است. بنابراین بهتر است خیلی به توصیه افرادی که دانش کافی ندارند گوش داده نشود.

باید فرهنگ راهنمایی گرفتن از مشاوران سرمایه‌گذاری جا بیافتد و مردم بدانند می خواهند با سرمایه های خودشان چه کنند.

مشاوره های سرمایه‌گذاری به شکلی است آیا با یک تلفن کار انجام می گیرد؟

در شرکت سرمایه‌گذاری ما حداقل این وضعیت وجود دارد که افراد تماس می گیرند اگر دوست داشته باشند حضوری می آیند و یک جلسه ی مشاوره ی یک ساعته برگزار می شود و سوالات خود را در خصوص خرید و فروش سهام می پرسند. هزینه ی این مشاوره ها نیز زیاد نیست که سهامداران را نگران کند. با وجود شرایطی که در حال حاضر وجود دارد و افراد زیادی می خواهند وارد این بازار شوند کسب اطلاعات دقیق و راهنمایی های درست الزامی است.

در حال حاضر بحث زیادی وجود دارد بین سرمایه گذاران و سهام داران بین این مساله که بازار می ریزد نظرتان در این باره چیست؟آیا باید شاهد یک اصلاح سنگین در بازار باشیم یا نه؟ زیرا برخی ها اعتقاد دارند اگر عرضه های دولت تمام شود بازار می ریزد؟

باید ببینیم چرا بازار بورس با این بحث ها مواجعه شده است؟ باید ببینیم بازارهای موازی بازار سرمایه چه زمانی وارد رونق یا رکود می شوند؟ این موارد را جریان ورود نقدینگی مشخص می کند.گاهی اوقات جریان ورود نقدینگی به بازار مسکن است. ممکن است یک زمانی  به بازار ارز و زمانی به بازار طلا. و یا بازار سرمایه باشد.

 تا انتهای سال 97 بازار سرمایه رشد خودش را کرده بود و باید از این بازار خارج می شدیم زیرا همه سهم ها به ارزش واقعی خودشان رسیده بودند و گاهی هم به قیمت بالاتری مورد معامله قرار می گرفت. اما خروج پول اتفاق نیافتاد. هنوز اهالی بازار در بورس سرمایه‌گذاری می کنند زیرا جریان ورود نقدینگی به این بازار ادامه دار است. ما تا زمانی انتظار این بازار را داریم که جریان ورود نقدینگی ادامه دارد.

وقتی ورود نقدینگی به بازار اتفاق نیافتد هر زمانی که باشد انتظار رونق در این بازار را نخواهیم داشت. ورود نقدینگی باعث می شود این بازار رونق داشته باشد و این مساله ای غیر قابل انکار است.

در همین شرایط بسیاری می پرسند اگر این بازار بریزد چه باید کرد؟ یا این که از کجا بفهمیم این بازار کی می ریزد و در این شرایط چه باید بکنیم؟

باید به یکسری واقعیت ها توجه کنیم. الان ارزش بازار سرمایه بیش از دو و نیم برابر حجم نقدینگی کل کشور است. بنابراین ریزش این بازار اگر مثل سال 92 باشد که هیچ کدام از شرایط آن سال وجود ندارد. که اگر چنین اتفاقی بیافتد دولت هم نمی تواند کاری انجام دهد.

اما با توجه به ورود نقدینگی های که صورت می گیرد، به نظر می رسد ریزش شدیدی در بازار سرمایه ایجاد نخواهد شد. انتظار اصلاح برایمان بیشتر از ریزش است.

به نظرتان ورود نقدینگی به بازار تا چه زمانی می تواند ادامه داشته باشد؟

برای این سوال جواب مشخصی وجود ندارد زیرا بازارهای موازی الان شرایط مناسبی ندارند بنابراین نمی توانیم بگوئیم در بازارهای موازی جایی برای رشد وجود دارد و ممکن است نقدینگی ها وارد بازارهای دیگری شود. بازار مسکن که در گرانترین حالت خود وجود دارد. بازار ارز فضای سیاسی دارد و افراد کمتری می توانند وارد آن شوند .بازار طلا هم که کشش این همه نقدینگی را ندارد که جایگزین بازار سرمایه شود. نرخ سپرده گذاری که چندان مناسب نیست و نرخ بهره بانکی کمتر از نرخ تورم است بنابراین برای این حجم از نقدینگی راهی به جز سرمایه‌گذاری در بورس وجود ندارد.

در حال حاضر جایی وجود دارد که برای کودکان دوره های آموزشی سرمایه‌گذاری وجود داشته باشد؟

تا قبل از کرونا یکسری کلاس های آموزشی وجود داشت. اما در حال حاضر با وجود این ویروس کلاس های حضوری کنسل شده است. اما امیدوارم در بازار سرمایه این اتفاق بیافتد و کلاس های آموزشی مفیدی برگزار شود.

در خصوص کم کردن میانگین صحبت کنید که باید چه قاعده و قانونی داشته باشد؟

در شرایط کنونی بازار قیمت بسیاری از سهم ها بالاتر از ارزش واقعی انها است و این را همه فعالان بازار سرمایه می دانند. اساسا خرید سهم در این شرایط با ریسک بالای همراه است. چه افراد صندوق سرمایه‌گذاری بخرند و یا افراد خودشان سهام خریداری کنند باید اینرا بپذیرند که الان سرمایه‌گذاری کردن در بورس ریسک قابل توجهی دارد.

متاسفانه فرهنگ اشتباهی در کشور ما وجود دارد و آن این است که ما در صف های فروش همیشه فروشنده هستیم. و در صف خرید خریدار؛ این رفتار توده وارد در اغلب موارد می بینیم که رفتار اشتباهی هم هست. هم چنین مطالعه مقاله "میانگین کم کردن در بورس چگونه انجام میشود" نیز میتواند مفید باشد.

بسیاری از افراد در صف خرید و در پیک قیمت، یک سهمی را می خرند و از فردای آن روز بازار شروع می کند به اصلاح، که هفته های گذشته هم شاهد این موارد بودیم.

حالا باید در شرایط اصلاح سهام خودم را بفروشم؟ یا این که صبوری کنم و اجازه دهم این اصلاح قیمت اتفاق بیافتد و در قیمت های پائین تر خرید سهم را انجام دهم. در این صورت میانگین قیمت سهم در بالاترین قیمت و پائین ترین قیمت عدد معقولی باشد و زیان ابتدای پوشش داده شود. بنابراین این مساله روش خوبی است که زیان افراد را کم کند.

درباره ی ریزش و اصلاح صحبت کردید این دو چه فرقی با یکدیگر دارند؟ از کجا باید تشخیص بدهیم که یک نمادی در حال ریزش کردن است یا اصلاح؟

این مساله یک مقدار به تجربه و آگاهی افراد حاضر در بازار سرمایه باز می گردد. اما تحلیل تکنیکال به این مساله خیلی کمک می کند. اساسا همه ی افراد نمی توانند تحلیل تکنیکال انجام دهند.

در اصلاح قیمت سهام ها پائین تر می آید و ممکن است 10 تا 15 درصد کاهش داشته باشد که این مساله نشان می دهد که این اصلاح قیمتی بوده است. اما وقتی کاهش قیمت بیش از 30 درصد باشد  یعنی بازار به سمت ریزش پیش می رود و این دیگر اصلاح نیست.

نظرتان را درباره دارایکم ها می گوید؟

باید ببینیم در صندوق های دارای دوم و سوم چه چیزهای قرار داده خواهد شد . در صندوق داریکم اول سهام بانک ها قرار داشت. اگر سهام های که در داریکم ها هستند  سهم ارزنده ای باشد باید این داراها را نگه دارند زیرا افزایش قیمت پیدا می کند.

اما اگر این ها در بالاترین قیمت خودشان باشند و دیگر بالاتر از این نمی روند یا اگر قیمت هایشان بالاتر برود منطقی نیست باید از آن خارج شوند. این مساله به دیدگاه هر سرمایه‌گذاری باز می گردد. خود بنده در این بازار پیشنهادی برای فروش ندارم.

آیا پیشنهاد می کنید دارای دوم و سوم را بخرند؟

وقتی این دارایکم ها با تخفیف ارائه شود می تواند گزینه سرمایه‌گذاری خوبی باشد و پیشنهاد من این است که مردم بخرند و سود کسب کنند.

آیا معاملات مسکن در بورس تاثیر منفی روی بازار مسکن نمی گذارد؟

باید این کار با دقت و آگاهی و درست انجام شود و ساز و کار به گونه ای تعریف شود که عرضه به درستی انجام گیرد و تناسب داشته باشد. ولی اگر عرضه ها درست انجام نشود تاثیرات مخربی بر بازار مسکن خواهد گذاشت.

نوسان قیمت دلار چه نزولی باشد چه صعودی چه تاثیری بر بورس می گذارد؟

کاهش قیمت دلار باعث اصلاح در بازار سرمایه می شود زیرا این قیمت هایی که ما در سهام می بینیم با دلار 25 یا 30 هزار تومانی است و ما نمی توانیم این را انکار کنیم که بورس ما تاثیر مستقیم از دلار می گیرد. اگر هم افزایش قیمتی باشد ما این روند را در بازار خواهیم داشت.

تاثیر انتخابات آمریکا را بر بورس ایران چگونه ارزیابی می کنید در آن زمان چه صنایعی رشدی و کدامیک نزولی می شوند؟

شاید الان صحبت کردن درباره این موارد زود باشد درست است که الان همه ی دنیا درباره ی این موضوع صحبت می کنند ولی انتظار می رود که اگر دمکرات ها انتخاب شوند شرایط مذاکرات و برگشت به برجام اتفاق بیافتد انتظار کاهش قیمت دلار را خواهیم داشت. که در این صورت بورس اصلاح می شود و قیمت ها پائین تر می آید ولی اگر جمهوریخواه ها انتخاب شوند بر عکس این مساله اتفاق می افتد.البته این موارد مقطعی و کوتاه مدت خواهد بود.

تحلیل شما از بازارهای کالا مانند سرب و روی چیست؟

به خاطر وضعیت کرونا اقتصاد جهانی چندان خوب نیست. درباره این که در بازار فلزات کدامیک افزایش قیمت و کدام کاهش قیمت خواهند داشت بر می گردد به اقتصاد کشورها که در حال حاضر تمام کشورها با این بحران اساسی رو به رو شده اند زیرا همه به چاپ پول روی آورده اند تا شرایطشان را ثابت نگه دارند.

با این شرایط انتظار افزایش قیمت وجود ندارد اما در خصوص سایر بازارها هم انتظار افزایش قیمت وجود ندارد.

صنایع فعال در بازار خودمان را چگونه ارزیابی می کنید؟ کدام صنایع رشد خودشان را کرده اند و کدامیک می توانند پیشرو باشند؟

باید قبول کنیم در حال حاضر بیشتر صنایعی که در بازار ما مورد معامله قرار می گیرند ارزش ذاتی خودشان را رد کرده اند. و بالاتر از ارزش خودشان عرضه می شوند. این که بگویم کدام صنایع پیشرو هستند بحث اشتباهی است به خاطر این که همه صنایع رشد خودشان را کرده اند و خیلی کم پیش می آید که سهمی را پیدا کنیم که تک سهم ارزشمند باشند این است که الان خیلی معقول نیست بگویم کدام صنعت رو به رشد است. باید برای خرید سهام دقت کرد و دست به عصا حرکت کرد. هر کس که سهم دارد سهامداری کند و به دنبال صفته بازی نباشند.

کمتر کسی می تواند شرایط بازار و روزهای خوب و بد را تشخیص دهد. در حال حاضر بهترین پیشنهاد دقت در معاملات است و این که به ارزش ذاتی شرکت ها دقت کنند . افراد باید سهامی را خریداری کنند که سود آور باشد و حتی اگر به قیمت بالاتری از ارزش ذاتی اش مورد معامله قرار می گیرد ریسکش پائین تر از سایر شرکت ها باشد. زیرا اگر بازار در شرایط ریزش قرار بگیرد این سهام کمتر مورد کاهش قیمت قرار می گیرد.

آیا می شود پیش بینی کرد که الان زمان سیو سود است؟

به خاطر این که جریان نقدینگی هنوز ادامه دارد خروج از بازار را پیشنهاد نمی دهم. اما افراد می توانند یک بخشی از سودشان را از بازار خارج کنند.

شاخص را تا پایان سال چگونه ارزیابی می کنید؟

در این رابطه هیچ پیش بینی نمی توانم انجام  دهم. طی ماههای اخیر شاهد عرضه ی سهام شرکت های بزرگ بوده ایم مثل شستا، آریا ساسول و شرکت های از این دست که تاثیر این ها بر شاخص بیش از 200 هزار واحد بوده است. این را هم باید در نظر گرفت که اگر می گویم شاخص شده 2 میلیون باید بگویم از 500 هزار تا شده 1800 تا زیرا بقیه آنها برای شرکت های بزرگ است. بنابراین پیش بینی از شاخص کار بسیار سختی است .

بازار را طی هفته های آینده چگونه ارزیابی می کنید؟

هفته های آینده هم مثل هفته های گذشته بعضی روزهایش مثبت و برخی روزها منفی است اما نکته ی بسیار مهم این است که افراد صبوری کنند و منتظر گشایش اقتصادی بازار باشند.

قرارداد ایران و چین و توافق 25 ساله چه تاثیری می تواند روی بازار ما داشته باشد؟

به نظر می رسد تمام اخباری که در این مورد وجود دارد همه اش در حد گمانه زنی است و هیچ متنی از آن منتشر نشده است تا بتوان درباره تاثیر گذاری آن صحبت کرد.

برای افرادی که می خواهند تازه وارد بازار سرمایه شوند آیا با وجود شرایط فعلی اینکار را درست ارزیابی می کنید؟

نمی گویم که وارد بازار سرمایه نشوند و از این بازار استفاده نکنند زیرا برای همه آدم ها این مهم است که ارزش پولشان حفظ شود و سود کنند و این یک واقعیت است. اما قویا توصیه ام این است که با آموزش و آگاهی وارد بازار سرمایه شوند. زیرا بازار سرمایه حتی صندوق ها ریسک خودشان را دارند و بدون آگاهی وارد این بازار ها شدن ریسک را بالاتر می برد. فقط افراد تازه وارد با تجربه ی کم خوب است در صندوق های با درآمد بالا سرمایه‌گذاری کنند.

بازار سرمایه به لحاظ نقد شوندگی از بازارهای موازی بهتر است . البته افزایش قیمت طلا قابل پیش بینی است و گزینه ی خوبی می تواند برای سرمایه‌گذاری باشد. اما درباره ی سایر بازارها اینگونه نیست.

بسیاری سوال می کنند چرا صندوق ها در زمان رشد بازار رشد آرام و کم دارند ولی وقتی بازار با ریزش رو به رو می شود زیاد تاثیر می گیرند؟

صندوق های سرمایه گذاری؛ اساسا با پول مردم سرمایه‌گذاری می کنند وقتی بازار صعودی می شود یک بخشی از صندوق ها در سهام مختلف سرمایه‌گذاری می شوند .به همین دلیل ممکن است این صندوق ها هم در صف خرید باقی بمانند و الزاما نمی توانند این روند صعودی را هم حفظ کنند و علت این است که  پول این صندوق ها زیاد است و حجم پول هایشان بالا است و به راحتی نمی توانند این پول ها را تبدیل به سهم کنند. در زمان ریزش یا اصلاح بازار هم همین اتفاق می افتد و صف های فروش افزایش می یابد. بنابراین مدیر سرمایه‌گذاری چاره ای ندارد یا باید این زیان ها را شناسی کند یا این که مردم خودشان این را رعایت کنند. که اگر یک روز بازار منفی شد اقدام به ابطال سهام صندوق ها نکنند و اجازه بدهند مدیران با این پول های که دستشان است بتوانند کاری انجام دهند. زیرا در حال حاضر ورود و خروج نقدینگی ها به قدری کوتاه شده است که مدیران سرمایه‌گذاری مجبور هستند یک بخشی از سرمایه هایشان را نگه دارند برای زمانی که افراد ابطال می کنند . به همین دلیل این موارد هم روی بازدهی سهم ها تاثیر می گذارد. بازار سرمایه بازار کوتاه مدت نیست و در زمان کوتاه افراد به سود نمی رسند بلکه بازاری بلند مدت است.

تک سهم بودن آیا کار درستی است؟

بله یک وقتهای با آن موافق هستم. البته به شرط این که سهم های بنیادی باشند و افراد اگر تک سهم می خرند با دقت و آگاهی حتما سهم های بنیادی بخرند تا ریسک کمتری متوجه شان بشود.

این که برخی ها صبح سهام می خرند و ظهر می فروشند اینگونه ورود و خروج کردن آیا کار درستی است؟

در بلند مدت زیان این کار را خواهند دید.

کد خبر 415561

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =