بازار داغ تکذیب!

این روزها که بازار سرمایه با استقبال گسترده مردم روبه‌رو شده، بسیاری از بازارها از رونق افتاده‌اند. اما یک بازار دیگر وجود دارد که ظاهرا پررونق‌تر از بقیه است: بازار تکذیب!

به گزارش صدای بورس، امروز صبح از شبکه سیمانیوز خبری منتشر شد مبنی بر اینکه پذیره‌نویسی دومین صندوق ETF دولتی (دارا دوم) با سقف خرید پنج میلیون تومان، از اوایل شهریورماه آغاز خواهد شد. پس از آن، رئیس سازمان خصوصی‌سازی این خبر را تکذیب کرد و گفت عرضه به صورت بلوکی انجام خواهد گرفت. در ادامه، خبر علیرضا صالحی هم از سوی برخی منابع تکذیب شد. همچنین علایی، معاون سازمان خصوصی‌سازی درباره عرضه و پذیره‌نویسی ETF دوم دولتی گفت: چنین عرضه‌ای در کار نیست و اخبار رسانه‌ها در این زمینه تکذیب می‌شود.

نهایتا، روابط عمومی سازمان خصوصی‌سازی اطلاعیه‌ای در این زمینه منتشر کرد. در متن این اطلاعیه آمده است:

به دنبال انتشار برخی اخبار مبنی بر آغاز پذیره‌نویسی دومین صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله موسوم به etf از اوایل شهریورماه سال جاری، روابط عمومی این سازمان ضمن تکذیب این خبر اعلام کرد: بر اساس اعلام قبلی سازمان خصوصی‌سازی قرار بود سهام دولت در چهار پالایشگاه در قالب دومین صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله (etf) عرضه شود لیکن با توجه به عدم اقدام وزارت نفت در تاسیس صندوق مذکور، هیئت واگذاری در آخرین جلسه خود و با توجه به عرضه قبلی سهام شرکت پالایش نفت تبریز، عرضه باقی مانده بلوک سهام متعلق به دولت در سه شرکت پالایش نفت بندرعباس، تهران و اصفهان را نیز مصوب نمود. لذا بر همین اساس آگهی عرضه عمده و بلوکی سهام این شرکت‌ها هفته گذشته منتشر شد که پس از هماهنگی با بورس، تاریخ دقیق عرضه آن در بازار سرمایه مشخص خواهد شد.

این اطلاعیه می‌افزاید: سازمان خصوصی‌سازی مجری مصوبات هیئت محترم واگذاری است و چنانچه در این خصوص مصوبه جدیدی به این سازمان ابلاغ شود بر آن اساس اقدام خواهد شد. لذا تاکید می‌شود اخبار منتشره در سایت سازمان خصوصی‌سازی مبنا و ماخذ اقدامات مربوط به عرضه سهام دولت در بازار خواهد بود و شایسته است که با مراجعه به پایگاه اینترنتی سازمان خصوصی‌سازی به نشانی www.ipo.ir اطلاع‌رسانی صحیح انجام گیرد.

در همین حال، علیرضا صالح رئیس سازمان خصوصی‌سازی اعلام کرد که به دلیل همکاری نکردن وزارت نفت در تاسیس صندوق، سهام پالایشی‌ها به صورت بلوکی عرضه خواهد شد. وی تاکید کرد که صندوق خودرویی‌ها پابرجاست.

باز هم در ادامه تحولات مربوط به دارا دوم، وزارت اقتصاد و دارایی با انتشار یک بیانیه‌ و ارسال آن به روابط عمومی صدا و سیما، اعلام کرد که شایعه توقف صندوق دارا دوم پالایش نفت قویا تکذیب می‌شود و عرضه بلوکی سهام شرکت‌های پالایشی یا آزادسازی فروش سهام عدالت هیچ ارتباطی با عرضه صندوق‌های دارا دوم و سوم ندارد و دولت ملزم است طبق ابلاغ قانون، سهام متعلق به دولت را در قالب صندوق‌های دوم و سوم به صورت عمومی پذیره‌نویسی کند.

نکته مهم درباره عرضه صندوق دارا دوم اینکه چهار ماه است هر روز از فروش سهام  شرکت‌های پالایشی در قالب صندوق ETF خبر منتشر می‌شود و همه دست‌اندرکاران از آن سخن می‌گویند. حتی امروز صبح این خبر از تلویزیون هم پخش شد. اما چه اتفاقی افتاده که همین امروز همه دست به تکذیب یکدیگر زده‌اند؟

اینگونه رفتارهای غیرحرفه‌ای مقام‌های مسئول که نشان‌دهنده تغییرات ناگهانی در تصمیم‌گیری‌هاست، به اعتماد عمومی مردم (به ویژه در شرایطی که استقبال از بازار سرمایه رونق گرفته) ضربه خواهد زد.

کد خبر 415300

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 6 =