۱۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۳
جولان لی لی پوتی

شاخص کل هفته گذشته دیگر مثبت شد و بازده ۶.۸% را به ثبت رساند. شاخص کل با عبور از دو میلیون واحد رکورد جدیدی به ثبت رساند.

سوژه اصلی هفته، کاهش سقف سهام در صندوق های با درآمد ثابت به ۵% و مهلت یکماهه بود که سبب تشدید عرضه ها توسط صندوق های سرمایه گذاری با درآمد ثابت شد. در این بین برآوردهای بین ۶ تا ۳۰ هزار میلیارد تومان برای حجم عرضه ها اعلام شده است.  در گروه خودرویی، توجهات به تجدید ارزیابی در زیرمجموعه ها است. خبهمن به لطف رشد سهام ایران خودرو و واگذاری دارایی ها لیدر خودرویی ها شد.  

ابهام عرضه ETF دوم و سوم سبب عرضه های سنگین در میانه هفته شد که با مصاحبه های متعدد از سوی سازمان خصوصی سازی مقرر شد  تا در شهریور و دی ماه  این عرضه ها صورت گیرد.

انتقادات تند

مشکل اساسی دیگر، توقف های متعدد و غیرمنطقی نمادهای بزرگ در طول ساعات بازار و بازگشایی های ناگهانی بود. موضوعی که حتی در دوشنبه سبب توقف معاملات بازار پایه شد. از سوی دیگر، مدیرعامل شرکت بورس خبر از دو تیکه شدن ساعت معاملات داد. در این حوزه، دبیرکل کانون کارگزاران انتقادات تندی به سازمان بورس و شرکت های بورس و فرابورس در حوزه ریزساختارهای بازار مانند دامنه نوسان و حجم مبنا، عرضه های اولیه و کارمزدها و صندوق های سرمایه گذاری وارد ساخت.

صف خرید ETF و سبز شدن بانکی

وغدیر و پارسان، فارس و شستا لیدرهای این هفته بودند. شستا با عبور از هلدینگ خلیج فارس و فولاد مبارکه، بزرگترین شرکت بورسی شد. سهام های ETF دولت پس از اصلاح ۱۰% تا ۲۰% در آخرین روز هفته با صف خرید روبرو شدند.

گروه بانکی، آخر هفته را سبز پشت سر گذاشت. بانک آینده پس از اعلام چند هزار میلیاردی، مثبت و با صف خرید سنگین تر از قبل بازگشایی شد. امید سهامداران تجدید ارزیابی است.

تغییر ساعت عرضه های اولیه

هفته گذشته دو عرضه اولیه داشتیم. در عرضه اولیه کوچکتر، به هر فرد ۱۶ سهم به ارزش اندکی بیش از ده هزار تومان رسید. در عرضه دوم به هر کد ۱۶۱ سهم تخصیص یافت. عرضه های اولیه با مشارکت بیش از ۵ میلیون نفری و در سقف قیمت کشف شدند.  ساعت عرضه های اولیه در فرابورس به بعد از ظهر منتقل شد. به نظر این موضوع در بورس نیز باید رخ دهد. در خبری دیگر از عرضه های اولیه، اظهارنظرهایی در خصوص عرضه ۵۰ تا ۱۴۰ شرکت تا پایان ساال منتشر شده است که تحقق آن دشوار به نظر می رسد.

جذابیت قابل توجه

بازار شفاف سازی ها هم داغ بود. همراه اول خبر از تجدید ارزیابی و افزایش تعرفه داد.  برکت در شفاف سازی خود از پیشرفت بالای پروژه ها و بهره برداری آن ها در سال ۱۳۹۹ خبر داده که محصولاتی با حاشیه سود بالاتر از ۴۰% تولید می کند. در مجلس، بحث های متعددی در خصوص ETF های دولت مطرح شده و مصاحبه های متعددی توسط نمایندگان مجلس در انتقاد به این روش صورت گرفت .در عین حال دو فوریت لایحه افزایش سرمایه از محل سلب حق تقدم رای آورد و که می تواند با معافیت مالیاتی ایجاد شده در کنار سرعت بالا، جذابیت قابل توجهی برای شرکت ها داشته باشد.

تکذیب خروج فولاد

 همچنین در بورس کالا، شاهد رقابت شدید در قیمت بیلت فولاد خوزستان بودیم که منجر به افزایش بیش از ۲۰% به قیمت پایه و رکورد ۸۳ میلیون ریال بر تن شد. این موضوع در شرایطی است که ابتدای هفته شایعات مبنی بر خروج فولاد از بورس کالا مطرح بود که شدیدا از سوی شرکت ها تکذیب شد.

جهش های جهانی

در بازارهای جهانی نگاه ها به سوی طلا است. قیمت جهانی طلا از مرز دو هزار دلار عبور کرد و رکوردهای جدیدی را به ثبت رسانده است. این رشد تحت تاثیر کاهش نرخ بهره در ایالات متحده به کمترین سطح تاریخی و بسته های تزریق پول بانک مرکزی و دولت فدرال بوده است. قیمت مس از ۶۵۰۰ دلار عبور کرد و قیمت جهانی روی به سطح ۲۴۰۰ دلار نزدیک شد و سرب به بیش از ۱۹۰۰ دلار رسید. نفت نیز در بیش از ۴۰ دلار تثبیت شده است. دلار آزاد در بازار تهران با رشد ۱۰% به ۲۲ هزار تومان برگشت، اما قیمت نیما با رشد حدود ۱۰۰ تومانی در محدوده ۱۸ هزار تومان باقی ماند.

رونق تجدیدارزیابی

در اطلاعیه های مهم در کدال، افزایش سرمایه های تجدید ارزیابی موضوع مورد توجه فعالان است. تجدید ارزیابی در شرکت های زیرمجموعه بنیاد و وبشهر یکی پس از دیگری اعلام می شود. هفته  گذشته نوبت شبهرن و زشگزا و قشکر بود. سمگا و بانک گردشگری معاملات درون گروهی با هدف شناسایی سود انجام داده و بخشی از یکی از کارخانه های تبرک دچار آتش سوزی شد.

خرید اپال کانی

در مجامع مهم، فولاد مبارکه ۲۲۵ ریال تقسیم کرد و برنامه افزایش سرمایه ۴۵% از انباشته را اعلام کرد. در این مجمع خبر از ایجاد طرح توسعه ورق سرد در شرکت فجر کاشان داده شد. در عین رئیس مجمع خبر از نهایی شدن خرید اپال کانی پارسیان داد. فخوز نیز ۵۲۵ ریال تقسیم کرد.

  • هفته نامه ۳۶۳ اطلاعات بورس،‌صفحه ۲
کد خبر 415256

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 11 =