۱۰ خبر مهم بورسی اقتصادی امروز (۹۹/۵/۱۵)

اخبار بورسی اقتصادی، مهمترین خط خبری امروز ۱۵ مرداد ۹۹ را در کوتاه‌ترین جملات بیان می‌کند.

به گزارش صدای بورس،  امروز ۱۵ مرداد ۹۹ صدر نشین اخبار اقتصادی  بعد از انفجار در لبنان، بورس و تحولات آن بود. مهمترین اخبار بورسی و اقتصادی امروز را در زیر می‌خوانیم:

۱- ارزش سهام عدالت من

در پایان معاملات امروز بازار سهام ارزش ۳۰ درصد سهام عدالت قابل فروش با رشدی نزدیک به ۱۱۲ هزار تومان به ۵ میلیون و ۸۶۹ هزار تومان رسید. این در حالی است که ارزش سبد سهام عدالت ۵۳۲ هزار تومانی با رشدی ۲ درصدی ۱۹ میلیون و ۵۶۳ هزار تومان به ثبت رسیده است.

۲- کدام سهامداران امروز بیشترین سود را کسب کردند

 شاخص بورس در جریان معاملات امروز بازار سرمایه با رشد ۳۹ هزار و ۱۷۴ واحدی، در ارتفاع ۲ ‌میلیون و ۳۴ هزار و ۲۱۹ واحد به کار خود پایان داد و بیش از ۸ میلیارد و ۸۲۹ میلیون سهم و حق‌تقدم به‌ارزشی بالغ بر ۱۹ هزار و ۱۲۴ میلیارد تومان در بیش از ۲ میلیون و ۹۷ هزار نوبت مورد دادوستد قرار گرفت.

بر این اساس سهامداران شرکت‌های لنت ترمز ایران، توسعه شهری توس گستر و به‌پرداخت ملت امروز بیشترین رشد قیمت را در بورس اوراق بهادار داشتند و در مقابل دارندگان سهام شرکت‌های گروه دارویی برکت، آهنگری تراکتورسازی ایران و داروسازی جابر ابن حیان بیشترین افت قیمت را تجربه کردند.

 در بازارهای فرابورس ایران هم با معامله ۲ میلیارد و ۷۸۰ میلیون ورقه به‌ارزش ۶ هزار و ۸۹۷ میلیارد تومان در یک میلیون و ۶۲۱ هزار نوبت، شاخص فرابورس (آیفکس) ۴۵ واحد رشد کرد و در ارتفاع ۲۱ هزار و ۱۲۲ واحد قرار گرفت.

در این بازار هم امروز سهامداران شرکت‌های کشاورزی و دامپروری بینالود، عمران و توسعه شاهد و جنرال مکانیک بیشترین رشد را داشتند و انواع اوراق تسهیلات مسکن به همراه شرکت‌های گروه کارخانجات صنعتی تبرک، سرمایه‌گذاری توسعه و عمران استان کرمان و صنعت روی زنگان بیشترین کاهش قیمت را تجربه کردند.

۳-  بیشترین حجم معاملات بازار سرمایه
خودرو ۱.۴۳ میلیارد سهم
وبصادر ۵۶۳.۷ میلیون سهم
ذوب ۵۰۱ میلیون سهم
خگستر ۴۲۸.۲ میلیون سهم
ونوین ۴۰۸ میلیون سهم

۴- عرضه اولیه‌های امروز

شاروم و امین دو عرضه اولیه امروز بودند. 

امروز ۱۵ مردادماه، عرضه اولیه ۱۵ درصد از سهام شرکت پتروشیمی ارومیه در بازار دوم فرابورس با استقبال ۵ میلیون و ۴۳۳ هزار و ۱۹۰ نفری مشارکت‌کنندگان همراه شد ‏که در نهایت ۵ میلیون و ۴۱۵ هزار و ۵۴۸ کد، سهامدار «شاروم» شدند.

دامنه ثبت سفارش در عرضه اولیه این شرکت از مبلغ ۶۲۰۰ تا ۶۳۰۰ ریال در نظر گرفته ‏شد که هر سهم شاروم در سقف این بازه یعنی ۶۳۰۰ ریال قیمت خورد و حداکثر ۱۶ سهم شرکت پتروشیمی ارومیه به هر یک از مشارکت‌کنندگانی که در این قیمت سفارش خود را ثبت کرده بودند، تخصیص داده شد.

همچنین یک میلیارد و ۵۰ میلیون سهم معادل ۱۵ درصد از سهام شرکت تامین سرمایه امین با نماد «امین» به روش ثبت سفارش در بورس تهران عرضه اولیه شد. تعداد ۸۴۰ میلیون سهم در روز جاری جهت عرضه به عموم و ۲۱۰ میلیون سهم جهت عرضه به صندوق‌های سرمایه‌گذاری (معادل ۱۵ درصد از سهام شرکت ) به قیمت هر سهم ۱۰۴۰۰ ریال در بورس تهران کشف قیمت و معامله شد.

۵- پیش‌بینی بازار مسکن

زینعلی درباره پیش‌بینی از وضعیت بازار مسکن در ماه‌های آینده گفت: روند رشد قیمت مسکن در شهر تهران و کلان شهرها با اجرای مالیات بر خانه‌های خالی متوقف می‌شود. در شهرهای اطراف نیز قیمت‌ها تا ۵۰ درصد نرخ شهرهای اصلی بالا می‌رود؛ کما اینکه شاهدیم در شهرهای اقماری تهران قیمت‌ها در حال افزایش است.

وی تاکید کرد: ضریب رشد قیمت در شهرهای اطراف با تهران متفاوت خواهد بود اما به این دلیل که قیمت خانه در شهرهای اقماری در استطاعت گروه اصلی متقاضیان بازار مسکن است رونق در این بخش‌ها طی ماه‌های آینده ادامه خواهد داشت.

۶- تحولات بازار خودرو

قیمت خودروهای داخلی و خارجی از ابتدای امسال، روندی افزایشی داشت و این سیر صعودی در هفته جاری نسبت به هفته گذشته ادامه داشت و در این میان رشد قیمت‌ها در خودروهای داخلی و مونتاژی بیش از سایر محصولات موجود در بازار بود. درحال‌حاضر مشاهدات بازار نشان می‌دهد پژو ۲۰۰۸ معادل ۷۴۰ میلیون تومان، پژو ۲۰۶ تیپ دو ۱۶۴ میلیون تومان، پژو ۲۰۶ تیپ پنج ۱۹۹ میلیون تومان و مزدا۳ با رقم ۸۲۰ میلیون تومان قیمت‌گذاری شده است. سراتو هم درحال‌حاضر رقم ۵۳۰ میلیون تومان و استپ وی مبلغ ۳۸۵ میلیون تومانی را ثبت کرده‌اند.

۷- سکه ۲۰۰هزار تومان گران شد

ابراهیم محمدولی، رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران از افزایش مجدد قیمت طلا و سکه خبر داد و گفت: قیمت طلا نسبت به روز گذشته گرمی ۳۰ هزار تومان و سکه تقریبا ۲۲۵ هزار تومان گران شد. پیش‌بینی‌ها این بود که تا پایان هفته جاری بازار آرامی داشته باشیم اما جهش طلای جهانی، جهت قیمت‌ها را تغییر داد.

هر قطعه سکه امامی با قیمت ۱۱ میلیون و ۳۸۵ و سکه طرح قدیم ۱۰ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد. قیمت نیم سکه نیز در بازار امروز پنج میلیون و ۵۷۰، ربع سکه سه میلیون و ۲۰۰ و سکه یک گرمی یک میلیون و ۷۳۰هزار تومان است. امروز بهای اونس جهانی طلا به ۲۰۳۵ دلار و طلای ۱۸ عیار به گرمی یک میلیون و ۱۰۷ هزار تومان رسید.

۸- قیمت یورو در بازار تهران امروز
قیمت یورو  

امروز بدون تغییر نسبت به دیروز ۲۷,۲۰۰ (بیست و هفت هزار و دویست) تومان معامله شد.

قیمت پوند امروز
همچنین پوند  ۳۰,۴۷۶ (سی هزار و چهارصد و هفتاد و شش ) تومان معامله شد.

۹- دو فوریت لایحه افزایش سرمایه شرکت‌های بورسی تصویب شد

نمایندگان مجلس در جلسه علنی امروز و در جریان بررسی لایحه افزایش سرمایه شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار با سلب حق تقدم با بررسی دو فوریتی این لایحه با ۱۶۸ رأی موافق، ۳۹ رأی مخالف و ۱۱ رأی ممتنع از مجموع ۲۳۷ نماینده حاضر در صحن موافقت کردند.

۱۰- دریافت‌کنندگان جدید سهام عدالت

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: افراد جا مانده از دوره قبل و افراد تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) و سازمان بهزیستی در مجموع ۴ میلیون نفر می‌شوند که باید به آنها نیز سهام عدالت ارائه شود. همچنین مقرر شد، بررسی شود چه تعداد جامانده سهام عدالت در ۶ دهک اول درآمدی وجود دارد که به آنها نیز سهام عدالت پرداخت شود، البته رای‌گیری نهایی در این رابطه به جلسه بعدی موکول شد. 

منبع: تجارت نیوز، کاماپرس ، اقتصاد آنلاین، گسترش نیوز، تسنیم، خانه ملت، کارگزاری آبان

کد خبر 415243

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 11 =