تامین مالی تاریخی «امین» در بورس

اولین و بزرگترین تامین مالی اوراق بدون ضامن کشور در تاریخ بازار سرمایه توسط شرکت تامین سرمایه امین به مبلغ ۱۰ هزار میلیارد تومان برای فولاد مبارکه انجام شد. در نشستی که برای معرفی این اوراق برگزار شد، مدیرعامل تامین سرمایه امین و رئیس برنامه‌ریزی مالی فولاد مبارکه به تشریح این موضوع پرداختند.

به گزارش صدای بورس، سلمان خادم المله مدیرعامل تامین سرمایه امین با بیان این که تامین مالی از طریق بدهی از روش‌های مهم هر اقتصادی است، گفت: تاکنون تامین مالی شرکت‌ها با اعداد و ارقام بالا از طریق بانک‌ها و به روش سنتی شکل می‌گرفت اما امروزه به خاطر رشد و جایگاه بازار سرمایه به جرات می‌توان گفت که بازار سرمایه نقش مهمی در تامین مالی از طریق بدهی با ارقام بالا دارد. برای نمونه، تامین مالی شرکت فولاد مبارکه اصفهان که از طریق بازار سرمایه رخ داد.

وی در این خصوص ابراز کرد: این تامین مالی ویژگی‌های بارز دارد؛ از جمله اینکه بزرگترین تامین مالی تاریخ بازار سرمایه است و برای اولین بار اوراق بدون ضامن در کشور منتشر می‌شود.

مدیرعامل تامین سرمایه امین موضوع انتشار این اوراق را تامین سرمایه در گردش فولاد مبارکه اصفهان دانست و ادامه داد: مبلغ این اوراق قابل انتشار ۱۰۰،۰۰۰،۰۰۰ میلیون ریال (طی ۵ مرحله هر یک به ارزش ۲۰،۰۰۰،۰۰۰ میلیون ریال) است. همچنین این اوراق پنج ساله و نرخ سود آن است که در مقاطع زمانی سه ماه یکبار از تاریخ انتشار پرداخت خواهد شد.

خادم المله با اشاره به اینکه عمر این اوراق ۵ ساله خواهد بود، بیان کرد: همچنین سود این اوراق نیز ۱۸ درصد است که سود آن هر سه ماه پرداخت خواهد شد و کارمزد تامین سرمایه امین با توجه به زمان انتشار اوراق تعیین می‌شود که با توجه به تغییر شرایط بازار بدهی، عددی کمتر از ۲۰ درصد خواهد بود. 

وی با اشاره به اینکه این اوراق در بورس اوراق بهادار قابل معامله خواهد بود، گفت: شرکت تامین سرمایه امین بازگردان این اوراق و رتبه اعتبار فولاد مبارکه برای انتشار این اوراق (A+) است.

وی در خصوص برنامه‌های آتی انتشار اوراق برای سایر شرکت‌ها نیز گفت: از زمانی که فرآیند اطلاع‌رسانی اوراق بدون ضامن شروع شد، ۳ درخواست جدید دریافت کردیم که در تلاشیم مراحل اخذ مجوز آنها طی شود تا به دنبال انتشار اوراق آنها نیز برویم.

خادم المله در خصوص تاثیر انتشار اوراق بر بازار سرمایه گفت: این فرآیند کمک بسیاری به بازار می‌کند و در بازار باید ابزار مختلفی برای سهامداران وجود داشته باشد.

سیستم بانکی، بانک مرکزی،‌ شورای پول و اعتبار در چند ماه گذشته نرخ سود بانکی را کاهش دادند، برای کسانی که می‌خواهند از سهمی به سهم دیگر حرکت کنند یا برای مدتی پول خود را نگهدارند و فرآیند بازار را رصد کنند، اوراق ابزار مالی بهترین گزینه است زیرا کار این افراد را تسریع می‌کند و تسهیل می‌بخشد. مثلا فرد سهم خود را می‌فروشد و بلافاصله تا زمان واریز وجه اوراق حاصل از فروش سهام، از کارگزار درخواست خرید اوراق می‌کند. در اصل این روند تبدیل به راحتی انجام می‌شود و هیچ خطر و تهدیدی برای سهام ندارد زیرا یک روش مکمل در بازار سرمایه است.‌ در حقیقت اوراق بهادار مبتنی بر مشارکت داریم که مردم در سود و زیان آن شریک هستند و اوراق مبتنی بر بدهی که از اشکال اوراق بهادار است.

وی ادامه داد: در بازار مالی باید همه نهادها و ابزارهای مالی وجود داشته باشند و در دسترس سرمایه‌گذاران باشند .

در انتها خادم المله از تامین مالی تامین مالی ۲۵۰۰ میلیارد تومانی شامل ۱۵۰۰ میلیارد تومان برای شهرداری تهران و ۱۰۰۰ میلیارد تومان برای شهرداری مشهد در هفته جاری از طریق بورس و از کانال تامین سرمایه امین خبر داد.

خادم المله با اشاره به اینکه در سال گذشته اوراق مشارکت ۹.۰۰۰ میلیارد ریالی با مشارکت تامین سرمایه امین برای تامین مالی خط ۶ و ۷ متروی تهران منتشر شد، افزود: تامین سرمایه امین تلاش می‌کند با استفاده از ظرفیت بازار سرمایه و تمرکز بر اوراق بدهی در همکاری و مشارکت سیستم بانکی کشور، تامین مالی توسعه زیرساخت‌های شهری به خصوص کلانشهر تهران را با وجود تنگناهای مالی به ثمر و نتیجه مطلوب برساند.

مدیرعامل تامین سرمایه امین با اشاره به اجرای طرح فاز ۴ خط ۳ قطار شهری مشهد و طرح بازسازی و بهسازی بافت فرسوده اطراف حرم مطهر رضوی از انتشار اوراق مشارکت به مبلغ ۶.۲۷۰ میلیارد ریال برای شهرداری مشهد خبر داد و افزود: عرضه این اوراق در حالی انجام شد که تامین سرمایه امین متعهد پذیره‌نویسی و بازارگردان آن بود.

در این نشست همچنین رسول پورسعادت رئیس برنامه‌ریزی مالی فولاد مبارکه گفت: فولاد مبارکه بزرگترین فولادساز ایران است که ۵۰ درصد نیاز کشور را تأمین می‌کند و سالانه بیش از ۷.۷ میلیون تن فولاد تولید می‌کند و این اوراق به خاطر نیاز به نقدینگی و سرمایه در گردش از طریق بازار سرمایه منتشر می‌شود.

وی افزود: امسال غیر از این، ۳ هزار میلیارد تومان اوراق سلف منتشر کردیم و این نقدینگی از طریق بازار سرمایه انجام شد و ما هم‌اکنون از طریق اجاره سهام خود در شرکت گل‌گهر استفاده کرده و به جمع‌آوری ۱۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی از طریق انتشار اوراق در بازار سرمایه اقدام می‌کنیم.

در ادامه خادم المله در پاسخ به پرسش صدای بورس درباره عرضه این شرکت در بورس گفت: هفته آینده تامین سرمایه امین در بازار بورس اوراق بهادار تهران عرضه خواهد شد. تامین سرمایه امین اولین و تنها نهاد مالی است که برای آن سهام ممتاز در نظر گرفته شده است و دارندگان فعلی سهام شرکت، سهام ممتاز دریافت کرده‌اند.

هیئت پذیرش بورس ما را مکلف کرده تا ۲۵ درصد سهام شرکت را عرضه کنیم که در مرحله اول ۱۵ درصد و در مرحله دوم ۱۰ درصد سهام این شرکت عرضه خواهد شد.

 خادم المله تاکید کرد: پیش‌بینی می‌شود حدود ۶ میلیون نفر سهام شرکت تامین سرمایه امین را خریداری خواهند کرد و ما حداکثر توان خود را برای افزایش ثروت سهامداران انجام خواهیم داد.

کد خبر 415004

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 6 =