۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۹:۰۷
سود «مادیرا» افزایش خواهد یافت

مدیرعامل شرکت صنایع ماشین‌های اداری ایران معتقد است که رکوردشکنی میزان فروش این شرکت در ماه‌های آینده نیز ادامه خواهد یافت و این روند به رشد درآمد و سود «مادیرا» منجر خواهد شد. گفت‌وگوی صدای بورس با بابک ثقفی را در ادامه بخوانید.

با موضوع داغ این روزها شروع کنیم؛ "رشد قیمت ارز". این فاکتور بر میزان فروش و قیمت محصولات چه تاثیری دارد؟

با توجه به قیمت ارز و قدرت خرید مردم، نوع و قیمت محصولات را تعیین می‌کنیم به طوری که هر ماه تعداد مشخصی کالای صوتی، تصویری می‌فروشیم که موجب شده رتبه اول سهم بازار را در تلویزیون داشته باشیم و ۳۰ درصد بازار در اختیار مادیرا باشد و این تعداد را توانسته‌ایم در یک سال گذشته نگه داریم.

مواد اولیه را با چه نرخ ارزی وارد می‌کنید؟

۷۰ درصد مواد اولیه را با ارز نیمایی و مابقی را با ارز آزاد وارد می‌کنیم.

تحریم‌ها مشکلی برای واردات قطعات ایجاد نکرده است؟

در شرایط تحریمی باید از قبل پیش‌بینی داشته باشیم چون قطعا محدودیت‌هایی اعمال می‌شود. دو ماه و نیم بعد از عید همه تولیدکننده‌ها از کمبود قطعه و ارز نیمایی شکایت می‌کردند، اما ما از قبل این وضعیت را پیش‌بینی کرده بودیم. بنابراین از سهامدار عمده پول گرفته و قطعه خریداری کرده بودیم. در حال حاضر فضایی ایجاد و ۴۰ میلیون دلار به مادیرا ارز تخصیص داده شده است. با پولی که سهامدار عمده تعهد کرده تا پرداخت کند، ۲۰ میلیون دلار قطعه به خصوص برای کارخانه لوازم خانگی خریداری خواهیم کرد.

خط تولید یخچال در چه مرحله‌ای قرار دارد؟

فاز skd راه‌اندازی شد و به بهره‌برداری رسید و فروش محصولات آن نیز آغاز شده اما فاز دوم به دلیل کرونا با تاخیر همراه شده است. در حال حاضر اولین ماشین‌آلات این ماه و قسمت بعدی تا پایان تابستان حمل می‌شود و تا ابتدای زمستان سال جاری پیش‌بینی می‌شود خط کامل و راه‌اندازی شود. خط تولید کولر گازی هم به ایران رسیده و در مرحله نصب تجهیزات قرار دارد که باز هم به دلیل کرونا با تاخیر همراه شده اما پیش‌بینی می‌شود برای مهر ماه راه‌اندازی شود.

پیش‌بینی شما از میزان فروش چیست؟

تا پایان خرداد ۲۳۰۰ تا ۲۴۰۰ میلیارد تومان فروش داشتیم و به طور طبیعی هم پیش‌بینی می‌شود سود بهتری نسبت به سال گذشته داشته باشیم. البته به این نکته هم باید توجه کرد که تحریم‌ها و شرایط کرونا تمام تولیدکنندگان را با مشکلاتی مواجه کرده است.

برنامه‌ای برای افزایش سرمایه دارید؟

افزایش سرمایه قبلی از محل سود انباشته و تجدید ارزیابی‌هاست که در حال طی کردن مراحل آن هستیم و  تا ماه آینده مجمع مربوط به آن برگزار شود. همچنین زمستان سال گذشته ۴۰۰ میلیارد تومان سهامدار عمده به مجموعه قرض داد و طبق اطلاعیه‌ای که در سامانه کدال منتشر کردیم، ۴۰۰ میلیارد تومان دیگر هم برای تامین مالی جهت تهیه مواد اولیه به مجموعه کمک می‌کند. در مجموع این ۸۰۰ میلیارد تومان باید به سهامدار عمده بازگردانده شود. طبق هماهنگی‌های انجام شده با سهامدار عمده قرار شده این مبلغ یا به صورت افزایش سرمایه و یا به صورت نقدی پرداخت شود. بنابراین تلاش داریم این مبلغ به صورت افزایش سرمایه انجام شود. پیش‌بینی می‌شود تا ۷ ماه آینده این افزایش سرمایه انجام شود. نکته‌ای که باید به آن توجه داشت اینکه ۸۰۰ میلیارد تومانی که سهامدار عمده به مجموعه تزریق کرده مانند یک وام بدون بهره بوده که در صورت‌های مالی ۱۶۰ میلیارد تومان تاثیر مثبت دارد.

اشاره کردید در تولید تلویزیون، سهم اول بازار را دارید. برنامه‌تان برای سایر محصولات چیست؟

به تازگی شروع به فروش skd کرده‌ایم و ابتدای راه هستیم. برنامه داریم همیشه شماره یک یا دو بازار باشیم و این کار را نیز محقق کرده‌ایم. برای سایر محصولات هم (کولر گازی، لوازم خانگی، لباسشویی، یخچال) همین تلاش را خواهیم کرد تا با قیمت مناسب و کالای باکیفیت شماره یک یا دو بازار باشیم.

در برنامه‌هایتان افزایش تعداد شعبه‌های زنجیره‌ای از ۱۴ به ۳۰ شعبه بود، به کجا رسید؟

کرونا شرایط را سخت کرده است اما در حال حاضر ۵ شعبه دیگر در حال دکور شدن است و تلاش می‌کنیم تا پایان سال به ۳۰ به شعبه برسیم.

طرح‌های توسعه‌ای شما برای سال ۱۴۰۰ چیست؟

تمرکز بیشتر روی توسعه همین کارخانه‌ای است که راه‌اندازی شد. این کارخانه سال ۱۴۰۰ به بهره‌برداری مناسبی می‌رسد و سعی می‌کنیم به تنوع محصولات اضافه و به این ترتیب حضورمان را در بازار پررنگ‌تر کنیم.

پیش‌بینی کرده بودید با برگزاری المپیک فروش شرکت افزایش پیدا می‌کند، تعویق این موضوع چه تأثیری روی فروش دارد؟

المپیک برگزار نشد ولی آنقدر کالا کم است که ما هر چه بفروشیم، بازار کشش دارد. با توجه به قیمت مناسب محصولات و تقویت سفارشات، فروش هم بالاتر می‌رود. به تنهایی نمی‌توانیم نیاز تمام بازار را تأمین کنیم، بخشی از آن را به عهده گرفته‌ایم و ماه پیش هم رکورد فروش را شکستیم. در ۳ ماه اول سال به خاطر کرونا، فروش خوبی نداشتیم و سودآوری هم از حد انتظار کمتر بود ولی در تیرماه به شرایط عادی بازگشتیم و در مرداد و شهریور قطعاً شرایط از تیر ماه بهتر هم می‌شود. بازار فعلا کشش دارد و برای فروش مشکلی نداریم.

تحلیلی در خصوص دلایل رشد نکردن قیمت سهم مادیرا در چند ماه اخیر داشته‌اید؟

از یک سال پیش که وارد بازار شدیم، سهامداران همراهی داشتیم که به طور قطع تا ۳۱ خرداد ۹۹ ارزش سهمی که داشتند ۳۰ برابر شده است. تا خرداد ماه امسال تنها ۲۰۰ میلیون سهم شناور داشتیم که ۴۰۰ میلیون سهم مربوط به افزایش سرمایه مهر پارسال ناشی از حق تقدم و سهام جایزه بود که سود بسیار زیادی داشتند. بسیاری شروع به فروختن سهم خود کردند و همین باعث زیاد شدن عرضه شد. ولی تعداد معامله بسیار بالایی در یک ماه گذشته انجام شده است؛ روزانه ۱۶ یا ۱۷ میلیون میانگین حجم معاملات داریم که عدد بزرگی است. در سی روز کاری بعضی روزها ۴۰ میلیون سهم جابه‌جا شد. اینها باعث شد یک عده سودشان را شناسایی کنند و خارج شوند. بنابراین قیمت سهم بالاتر نرفت. نکته‌ای که دوستان باید به آن توجه کنند، اینکه فروش ما رکورد را شکست. در دو ماه آینده هم به همین ترتیب خواهد بود اما نتوانستیم سودآوری را در فصل بهار آن‌گونه که باید نشان دهیم.  p/e ۵۰ که الان نشان داده می‌شود واقعی نیست؛ سود ما بسیار بیشتر از این خواهد بود. امیدوارم کسانی که صبر می‌کنند و ما را در افزایش سرمایه‌ای که از طریق فروش سهم است (منظور ۴۰۰ میلیاردی که تأمین خواهد شد) حمایت می‌کنند، نتایج خیلی مثبتی از ماندن با ما بگیرند.

با توجه به مصوبه هیئت وزیران در خصوص افزایش سهام شناور آزاد شرکت‌ها برنامه‌ای برای رسیدن به ۲۵ درصد دارید؟

در حال حاضر ۲۳ درصد سهم شناور داریم. اگر ۲ درصد دیگر در همین افزایش سرمایه‌ای که در دست اجرا داریم، بفروشیم، به ۲۵ می‌رسیم. اگر سهم بفروشیم سعی می‌کنیم مذاکره کنیم و بخشی از آن را بلوکی بفروشیم. بخشی از آن از محل وجه نقد پرداخت خواهد شد. مسأله دیگر اینکه ۴۰۰ میلیارد تومانی که سهامدار عمده در زمستان و هم اکنون به ما پرداخت کرده است، وام بدون بهره است که ارزش بسیار زیادی دارد. طبیعتاً برگشت آن در قالب افزایش سرمایه دیده می‌شود.

چرا توزیع سود در شرایط کرونا از طریق سجام انجام نمی‌شود؟

از طرف مجموعه محدودیتی وجود ندارد اما  در حال حاضر مادیرا ۱۲۰ هزار نفر سهامدار دارد که با توجه به تعداد بالای این افراد و استفاده نکردن آنها از سجام، امکان توزیع سود از این طریق برای مجموعه فراهم نیست، با این حال تا مهر ماه که زمان قانونی واریز سود است، سعی می‌کنیم از طریق سجام سود سهامداران را پرداخت کنیم.

کد خبر 414996

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =