۱۶ تیر ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۹

تقاضای ارزی، همچنان افزایشی

سید حمید میر معینی، استاد دانشگاه
تقاضای ارزی، همچنان افزایشی

ارزش ذاتی پول ملی بر مبنای عملکرد شاخص‌های اقتصادی، همانند نرخ‌های رشد تولید ناخالص داخلی، نقدینگی، تورم، سرمایه‌گذاری خارجی، نرخ سود بانکی، صادرات - واردات و نهایتا نرخ رشد تورم کشورهایی است که تعامل تجاری با ایران دارند تعیین می‌شود.

در شرایط کنونی محدودیت‌های ناشی از تحریم، که عمدتا جریانات ورودی ارزی را تحت‌تاثیر قرار داده است، باعث تعیین قیمت پول ملی شده است.

 باتوجه به تنش‌هایی که در حوزه سیاست بین‌الملل وجود دارد،‌ ترس از ایجاد محدودیت‌های بیشتر در دسترسی به منابع ارزی یا در بحث صادرات باعث تشدید نگرانی شده است؛ همچنین این محدودیت‌ها باعث می‌شود، کشور ما در مضیقه بیشتری قرار بگیرد .

در این شرایط دو نوع تقاضای ارزی روانه بازار خواهد شد. تقاضای نوع اول، تقاضای واقعی  که برای مواد اولیه، تجهیزات و کالاهای مورد نیاز است که این نوع تقاضا در شرایط متشنج با نگاه آینده‌نگرانه به موضوع مورد نظر برخورد می‌کند.  براین اساس برای  کاهش نگرانی‌ها نسبت به آینده، اقدام به افزایش تقاضاهای ارزی می شود.تقاضای نوع دوم، تقاضای سفته‌بازانه است که عمدتا از طرف اقشار مختلف جامعه رخ می دهد و معمولا جهت حفظ ارزش دارایی صورت می‌گیرد.

می توان گفت این دو تقاضا باعث می شود که به بازار ارز فشار وارد شود و از طرفی هم عرضه ارز، مبتنی بر محدودیت‌هایی است که تاکنون وجود داشته و ادامه خواهد داشت. زمانی که عرضه و تقاضا با هم تراز نباشند، بازار از تعادل خارج خواهد شد.

به نظر تا زمانی که محدودیت‌های ناشی از تحریم را داشته باشیم، جریان ورودی ارز هم  تحت‌تاثیر قرار خواهد گرفت؛ در نتیجه فارغ از شاخص‌های اقتصادی، جریان ورودی ارز تعیین‌کننده نرخ ارز هست که به نظر می‌رسد تقاضای ارزی همچنان افزایشی باشد و رشد پیدا کند.

در حال حاضر بانک‌مرکزی هم در جهت تزریق ارز به بازار در تنگنای شدیدی قرار دارد و با این تنش‌هایی که وجود دارد، انتظار نمی‌رود که جریان کاهشی برای نرخ ارز داشته باشیم. همچنین بازار از تعادل خارج شده که آسیب‌های بسیاری را بر اقتصاد ایجاد کرده است.

 باید گفت افزایش قیمت ارز بر همه بازارها از جمله قیمت مسکن، طلا، خودرو و حتی سهام شرکت‌ها تاثیر گذاشته است. بنابراین تا زمانی که محدودیت‌های ناشی از تحریم‌ها برطرف نشود، بطور حتم بحث عملکرد شاخص‌های اقتصادی اثر چندانی بر نرخ ارز نخواهد داشت و بیشتر تابع افزایش نرخ ارز می شود. در حال حاضر برای  دسترسی به منابع ارزی یا جریان ورودی ارز در مضیقه هستیم که می تواند اقتصاد را دچار التهاب کند. به نظر می آید که سیاست‌های بین‌المللی در آینده، تغییر چشم‌گیری داشته باشد تا اقتصاد کشور هم از این التهاب خارج شود و دیگر شاهد آسیب به قشر ضعیف جامعه نباشیم.

  • هفته نامه شماره ۳۵۷ اطلاعات بورس، صفحه ۱۵
کد خبر 414523

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 7 =