«شفا» شفاف‌سازی کرد

شرکت سرمایه‌گذاری شفادارو با صدور اطلاعیه‌ای در سامانه کدال، نتایج حاصل از برگزاری کنفرانس اطلاع‌رسانی این شرکت را اعلام کرد.

 به گزارش صدای بورس، با توجه به سوالات مطرح شده و ضرورت برگزاری کنفرانس اطلاع‌رسانی، پاسخ به این سوالات به شرح ذیل است:

۱. آخرین وضعیت پذیرش و عرضه سهام شرکت­های داروسازی دانا، پخش رازی و رامو فارمین در بورس و زمان برآوردی آن شرکت جهت عرضه سهام این سه شرکت و نیز ارزش تقریبی این سه شرکت در زمان عرضه در بورس را بیان فرمایید.

اقدامات اولیه مبنی بر پذیرش این سه شرکت در حال انجام است و پس از تکمیل مراحل قانونی توسط فرابورس در کوتاهترین زمان ممکن نسبت به عرضه سهام اقدام خواهد شد. موضوع پذیرش شرکت داروسازی دانا در هیئت پذیرش در خردادماه سال جاری مطرح شده است و دو شرکت دیگر نیز در نوبت جلسه هیئت پذیرش هستند. همچنین ارزشیابی سهام شرکت‌های مذکور در حال انجام بوده و ارزش سه شرکت در زمان عرضه منوط به شرایط بازار سرمایه و کشف قیمت انجام شده در تاریخ عرضه خواهد بود.

۲. آخرین وضعیت اخذ مطالبات از شرکت توسعه دارویی رسا را تشریح فرمایید و در خصوص موقعیت و نوع کاربری ملک معرفی شده توسط شرکت مذکور در خصوص تهاتر بدهی‌های شرکت­­های تابعه شفادارو توضیح فرمایید و ارزش کارشناسی آن به چه میزان است؟ برنامه آن شرکت در خصوص ملک معرفی شده توسط شرکت توسعه دارویی رسا را توضیح دهید؟

در خصوص پرونده شرکت توسعه دارویی رسا، پس از قطعی شدن رای و اعمال ماده ۳ قانون نحوه اجرای محکومیت مالی، متهم پرونده در حال سپری کردن دوران محکومیت است و حسب جلسات نزد شعبه اجرای احکام دادسرای مفاسد اقتصادی مقرر گردید ارزشیابی ملک معرفی شده و یا سایر املاک توسط کارشناسان منتخب از سوی شعبه مذکور صورت پذیرد. لیکن باوجود صدور حکم قطعی تاکنون هیچگونه پیشنهادی در خصوص رد مال و یا معرفی ملک قابل قبول مدنظر محاکم قضایی ارائه نشده است. پیگیری‌های لازم به صورت مستمر توسط مدیران حقوقی شرکت‌های تابعه با محوریت مدیریت حقوقی شرکت سرمایه‌گذاری شفادارو با رعایت صرفه و صلاح سهامداران در حال انجام است و در صورت به نتیجه رسیدن، اثرات مالی آن بر این شرکت از طریق سامانه کدال اطلاع‌رسانی خواهد شد.

۳. برآورد آن شرکت از منابع حاصل از واگذاری سهام شرکت داروسازی دانا و پخش رازی در روز عرضه اولیه را بیان فرمایید و برنامه آن شرکت جهت ایجاد ارزش افزوده از منابع به دست آمده از واگذاری سهام را بیان فرمایید.

بر اساس کشف قیمت انجام شده و عرضه سهام شرکت‌ها در زمان محقق شده مطابق اساسنامه این شرکت و دستورالعمل سازمان بورس، منابع حاصل از واگذاری سهام صرف مخارج سرمایه‌ای، اصلاح ساختار مالی و سرمایه‌گذاری‌های جدید خواهد شد.

۴. پیش­بینی آن شرکت در خصوص EPS سال ۱۳۹۹ برای سه شرکت بورسی آن (داروسازی اسوه، داروسازی جابر ابن حیان و کیمیدارو) و دو شرکت غیربورسی (داروسازی دانا، پخش رازی) را اعلام فرمایید.

گزارش تولید و فروش ماهانه شرکت‌ها در سامانه کدال افشا می‌شود و پیش‌بینی EPS  سالانه شرکت‌های بورسی و غیربورسی تابعه در صورت اعلام و الزام شرکت بورس اوراق بهادار تهران از طریق سامانه مذکور صورت خواهد پذیرفت.

۵. اثر حذف دلار۴۲،۰۰۰ ریالی بر سودآوری شرکت­های تابعه در سال ۱۳۹۹ به چه صورت خواهد بود؟

تاثیرحذف ارز ۴۲.۰۰۰ ریالی به نسبت نرخ مصوب احتمالی منجر به افزایش قیمت خرید مواد اولیه و انواع محصولات بسته‌بندی خواهد شد که در صورت تصویب نرخ ارز مصوب، نسبت به اخذ قیمت‌های جدید محصولات دارویی در سازمان غذا و دارو اقدام خواهد شد.

۶. از ابتدای سال جاری در کدامیک از شرکت­های تابعه مجوز افزایش نرخ دریافت شده و مربوط به کدامیک از محصولات تولیدی و به چه میزان است.

در برخی از شرکت‌های تابعه افزایش نرخ برای برخی محصولات اخذ شده و اثرات آن بر صورت‌های مالی در گزارش‌های ماهانه و سه ماهه شرکت‌ها از طریق سامانه کدال افشا خواهد شد.

۷. فروش و سود خالص سه ماهه نخست سال در شرکت داروسازی دانا، پخش رازی و رامو فارمین به چه میزان بوده است.

گزارش سه ماهه شرکت‌های مذکور در حال تهیه است که پس از آماده شدن، اطلاع‌رسانی خواهد شد.

۸-در ارتباط با طرح‌های توسعه‌ای داروسازی دانا لطفا جدول زیر را تکمیل فرمائید:

نام طرح

هزینه‌های برآوردی ریالی طرح - میلیون ریال

هزینه‌های برآوردی ارزی طرح

هزینه‌های انجام شده تا تاریخ  اسفند ۹۸ - میلیون ریال

هزینه‌های برآوردی تکمیل طرح- میلیون ریال

درصد پیشرفت فیزیکی برآوردی طرح تا اسفند ۹۸

تاریخ برآوردی بهره‌برداری از طرح

محلول‌های تزریقی

 ۱.۰۰۰.۰۰۰

     -

 ۲۵۰.۰۰۰

 ۷۵۰.۰۰۰

      ۳۰

 اوایل سال ۱۴۰۰

آب مقطر و قطره‌های چشمی

 ۱۵۰.۰۰۰

     -

 ۱۰۰.۰۰۰

 ۵۰.۰۰۰

       ۷۵

 نیمه دوم سال ۱۳۹۹

قرص و ویال‌های ضد سرطان

        -

     -

      -

      -

      -

       -

۹-علت افزایش حاشیه سود داروسازی دانا در سال مالی ۹۸  نسبت به سال‌های گذشته چه مواردی است؟

افزایش تعرفه گمرکی واردات داروهای مکمل و افزایش نرخ ارز و ممنوعیت واردات منجر به افزایش فروش و افزایش سهم بازار شرکت به ویژه در زمینه داروهای مکمل و OTC  شده است.

۱۰-در سال جاری شاهد افزایش چشمگیر تولیدات داروسازی دانا نسبت به سال‌های گذشته هستیم. علت افزایش تولید شرکت چه مواردی است؟ با توجه به گذشت سه ماه از سال مالی جدید، فروش و سود شرکت در سه ماه اخیر چه میزانی است؟ بودجه تولید و فروش داروسازی دانا با توجه به عملکرد سه ماه اخیر در سال ۹۹ چه اعدادی است؟ (مواد اولیه، محصولات دارویی، ملزومات دارویی)

با توجه به وجود تقاضای بالا در خصوص محصولات دارویی و مکمل‌های تولیدی این شرکت میزان فروش شرکت مذکور افزایش قابل توجه داشته است و با در نظر گرفتن طرح‌های توسعه‌ای در شرکت مذکور، تولید محصولات جدید و افزایش فروش در آینده نیز محتمل خواهد بود و گزارش عملکرد سه ماهه این شرکت نیز از طریق کدال اطلاع‌رسانی خواهد شد.

۱۱- مهمترین موانع در عرضه اولیه شرکت داروسازی دانا و پخش رازی به تفکیک چه مواردی می‌دانید؟

مانعی برای پذیرش و عرضه این دو شرکت وجود ندارد و با توافقات صورت گرفته با دیگر سهامداران عمده شرکت‌های مذکور اقدامات مرتبط با پذیرش و عرضه آنها در بورس در حال انجام است.

۱۲- شرکت داروسازی دانا از لحاظ حجم فروش و ترکیب فروش محصولات و سودسازی مشابه کدام یک از شرکت‌های پذیرفته شده در بازار سرمایه است؟

به دلیل وجود خطوط متنوع تولیدی در زمینه محصولات دارویی و انواع مکمل‌ها در شرکت مذکور، شرکت مشابهی در بازار سرمایه برای آن قابل تصور نیست و به لحاظ تولید برخی از محصولات این شرکت خاص بوده و مورد مشابهی جهت قیاس ندارد.

۱۳-با توجه به معافیت مالیاتی افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی، آیا هلدینگ برنامه‌ای به منظور تجدید مازاد ارزیابی دارایی‌های شرکت‌های زیرمجموعه از این محل دارد؟ در صورت پاسخ منفی، لطفا استدلال مدیریت در این ارتباط را بیان فرمائید.

در حال حاضر برنامه‌ای پیرامون افزایش سرمایه از این محل در دستور کار قرار ندارد.

۱۴- در ارتباط با افزایش نرخ یا درخواست افزایش نرخ داده شده شرکت‌های زیرمجموعه به سازمان غذا و دارو جدول زیر را تکمیل فرمائید. 

در سامانه کدال اطلاعات با اهمیت مربوط به شرکت‌های بورسی این هلدینگ تماما افشاء گردیده و در قالب گزارش تفسیری و گزارش هیئت مدیره آن شرکت‌ها نیز اطلاع‌رسانی صورت خواهد پذیرفت.

 ۱۵- جدول زیر را در رابطه با زمین‌های شرکت زیرمجموعه تکمیل فرمائید.

اطلاعات مذکور در گزارش یادداشت‌های توضیحی همراه صورت‌های مالی سرفصل دارایی‌های ثابت در سامانه کدال تماما افشاء گردیده است.

۱۶-مقایسه ارزش بازار هلدینگ‌های دارویی از زمان عرضه شفا به‌عنوان آخرین هلدینگ دارویی در مقایسه با رشد تیپیکو و والبر حاکی از آن است شفا رشد قیمتی به مراتب کمتری در این مدت را تجربه کرده است. به صورتی که شفا از زمان عرضه تاکنون ۱.۱۵۴ درصد، والبر ۱.۴۱۶ و تیپیکو ۲.۱۶۹ درصد رشد قیمتی را تجربه کرده است. از دلایل اصلی این جاماندن بازدهی، عدم عرضه زیرمجموعه‌های با ارزش غیربورسی شرکت و سیاست منفعلانه هلدینگ برای مدیریت شرکت‌های پذیرفته شده قبلی و شناسایی فروش و سود سرمایه‌گذاری‌ها در مدت اخیر بوده است. استراتژی مدیران شرکت برای به حداکثر رساندن ثروت صاحبان سهام شرکت و کاهش جاماندگی اخیر را بیان فرمائید.

در خصوص شرکت‌های غیربورسی همانگونه که اعلام شده است مراحل اخذ پذیرش، ارزشگذاری سهام و عرضه در بورس به سرعت و مستمرا در حال پیگیری است. در خصوص شرکت‌های بورسی نیز طی مدت یک سال گذشته ارزش بازار شرکت‌ها افزایش قابل ملاحظه‌ای داشته و سیاست این شرکت در سال جاری حضور فعال در بازار سرمایه و استفاده از ظرفیت‌های این بازار در جهت کمک به جهش تولید خواهد بود و در بلندمدت نتایج این اقدامات در بازدهی سهام منعکس خواهد شد.

۱۷-خالص ارزش روز دارایی‌های شرکت چه عددی است؟

خالص ارزش دارایی‌ها (NAV)  شرکت‌های بورسی مطابق با اطلاعات سامانه کدال و قیمت روز سهام قابل محاسبه بوده و در خصوص شرکت‌های غیربورسی نیز پیش‌بینی می‌شود با عرضه سهام شرکت‌ها در بازار سرمایه ارزش آنها تا پایان سال مشخص شود.

 

این پاسخ‌ها را رحمان پلیمی، مدیرعامل و عضو هیئت مدیره شرکت سرمایه‌گذاری شفادارو در سامانه کدال منتشر کرده است.

کد خبر 414397

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 4 =