دستور رئیس جمهور درباره افزایش اجاره‌بهای مسکن

افزایش اجاره‌بها نسبت به سال قبل نباید در تهران بیش از ۲۵ درصد، در کلان‌شهرها بیش از ۲۰ درصد و در بقیه شهرها بیش از ۱۵ درصد باشد.

به گزارش صدای بورس،‌ الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور صبح امروز (یکشنبه) در جلسه ستاد ملی مبارزه با کرونا، با تأکید بر اینکه استفاده از ماسک در محل‌هایی که تجمع وجود دارد، الزامی است، گفت: ما باید تدابیر لازم را اتخاذ کنیم تا از پانزدهم تیرماه استفاده از ماسک الزامی شود و این مدت تا آخر تیرماه خواهد بود و در صورتی که لازم باشد، این مدت تمدید خواهد شد.

رئیس‌جمهور ادامه داد: همچنین قرار بر این شد که وزارت کشور تا هفته آینده اگر از نظر قانونی و مقررات، اتحادیه‌ها، تعزیرات و بخش‌های مختلف نیاز به ماده قانونی برای نظارت در تجمعات دارد، به ما ارائه کند تا در ستاد ملی مقابله با کرونا به تصویب برسانیم.

وی اظهار کرد: علاوه بر این، قرار بر این شد که یک ماده قانونی با هماهنگی قوه قضائیه به تصویب برسد تا بر اساس آن مشخص شود که قوه قضائیه در چه مواردی خارج از نوبت و در راستای اجرای وظایف مذکور عمل و به ما کمک کند. همچنین تدابیری اتخاذ شود که بتوانیم در شهرها و مکان‌های قرمز استفاده از ماسک را الزامی کنیم.

روحانی گفت: یکی از نکات دیگری که در جلسه امروز ستاد ملی مقابله با کرونا مطرح شد، مربوط به کمک به مستأجران بود. این ایام مسکن گران شده و مردم هم برای خرید و هم اجاره آن دچار مشکل هستند و برای آنان طاقت‌فرسا شده است.

رئیس‌جمهور بیان کرد: قرار بر این شد که وزارتخانه‌های راه و شهرسازی و کشور طرح‌هایی را برای حل مشکل مسکن ارائه کنند تا اگر لازم است ما به تصویب برسانیم. به این منظور که زمین ارزان‌تر در اختیار سازنده ساختمان و مصالح ساختمانی هم با تسهیلاتی در اختیار آنان قرار گیرد. همچنین تشریفات شهرداری به حداقل برسد و حتی‌الامکان غیرحضوری باشد که قرار شد طرح آن در جلسات بعد ارائه شود تا مورد تصویب قرار گیرد.

روحانی گفت: در یک مقطعی به خاطر اینکه بنگاه‌های املاک باز نبود، گفتیم که اجاره بها دو ماه تمدید شود و تمدید شد. بعد از آن اجاره‌ها بسته شد. این اجاره‌ها مستاجرین را تحت فشار قرار داد. هر کجا که اجاره‌ای منعقد نشد و موجر و مستأجر متنی را تا امروز امضا نکردند، فردا که مصوبه دولت ابلاغ شود باید طبق آن عمل کنند. امروز مقرراتی را تصویب کردیم که افزایش اجاره‌بها نسبت به سال قبل نباید در تهران بیش از ۲۵ درصد، در کلان‌شهرها بیش از ۲۰ درصد و در بقیه شهرها بیش از ۱۵ درصد باشد. این را به عنوان مصوبه در نظر گرفته‌ایم و از فردا باید اجرا شود و مبنای اجاره‌بها باید همین مصوبه دولت باشد.

وی افزود: درباره مدت اعتبار این مصوبه هم قرار شد تا زمانی که وزارت بهداشت و درمان شرایط این ویروس را عادی اعلام کند، اعتبار داشته باشد. بعد از آن تاریخ هم تا سه ماه این مصوبه تمدید می‌شود تا شرایط به حالت عادی بازگردد.

منبع : مهر

کد خبر 414322

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 11 =