۷ تیر ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۹

پارادوکس قیمت ها در بازار دارایی ها و قیمت ارز

ولی نادی قمی،کارشناس ارشد بازار سهام 
پارادوکس قیمت ها در بازار دارایی ها و قیمت ارز

در حال حاضر ارزش بازار سهام به بیش از ۶۰/۰۰۰ هزار میلیارد ریال رسید ه و این بازار طی کمتر از دو سال رشد عجیبی را تجربه کرده است که با نماگرهای اقتصادی و حتی نقدینگی سازگار نیست.

هجوم افراد مختلف به بازار سهام جهت انتفاع و بهره بردن از سود ۵ درصد روزانه، انرژی لازم جهت حرکت این بازار را فراهم کرده است.

اگرچه  رشد یکباره و سریع قیمت ها در بازار  اتومبیل و املاک نیز قابل مشاهده است، اما برخی از اقتصاددانان با اظهار نگرانی نسبت به رشد سریع بازار سهام در شرایط کاهش قیمت و مقدار فروش نفت، رکود کسب و کارها در نتیجه فراگیر شدن ویروس کرونا، و تورم و بیکاری ، با تاکید بر وجود عدم تعادل در بازار سهام ،نسبت به عواقب ریزش قیمت ها در بازار سهام هشدار می دهند.

 البته اگر فرض کنیم که عدم تعادلی در بازار سهام وجود دارد، این عدم تعادل در بازار املاک و بازار اتومبیل نیز به نحو فاحش‌تری قابل رصد و ردیابی است.

میانگین نسبت P/E تاریخی بازار سهام حدود ۶.۵  واحد است در حالی که P/E جاری ( TTM) بیش از عدد ۲۵ برآورد می شود. در خصوص بازار املاک نیز نسبت P/R ( قیمت به اجاره بها) از حدود ۲۰ به حدود ۳۵ رشد کرده که البته به طور تاریخی نسبت قیمت به عایدی در بازار سهام به مراتب کمتر از بازار املاک بوده است. همچنین ، قیمت ارز در بازار خودرو حدود ۵۰ درصد بالاتر از نرخ‌های رسمی برآورد می شود. بنابراین با نگاهی به قیمت ها در بازار دارایی و کالایی می توان به قیمت ارز غیر رسمی پی برد که بر اساس آن معاملات صورت می گیرد.

سیاست های چند سال اخیر نشان داده است که با توجه به حساسیت عمومی در خصوص نرخ ارز، آثار ابرتورم ابتدا خود را در بازار دارایی ها نشان خواهد داد و بعد از تاخیر چندماهه، قیمت‌ها در بازار ارز ( طلا) تغییر خواهد کرد.

 همچنین می توان به این نتیجه رسید که فعالان اقتصادی به این جمع‌بندی رسیده‌اند که قیمت ارز ( طلا) با توجه به تورم، شرایط تحریم و کاهش فروش نفت به اعداد غیررسمی و نه ارزش ذاتی، نزدیک خواهد شد.

 پس مادامیکه تورم، بالای ۳۵ درصد برآورد می‌شود، می توان تلاطم در بازار دارایی ها و بازار کالاها را شاهد بود فارغ از اینکه با شاخص ها و نماگرهای اقتصادی تطبیق دارد یا خیر.

البته در خصوص بازار سهام، سود شرکت های بورسی و فرابورسی طی دو سال اخیر ( تا پایان سال ۱۳۹۸) به طور متوسط رشد ۷۵ درصدی داشته است و سود سال ۱۳۹۸ این شرکت‌ها حدود ۲۱۱ هزار میلیارد تومان برآورد می شود. با فرض اینکه تورم سال ۱۳۹۹ به بیش از ۴۱ درصد سال گذشته برسد، سود سال ۱۳۹۹ شرکت‌ها ، احتمالا به ۳۷۰ هزار میلیارد تومان خواهد رسید . این رقم سود بعلاوه ارزش جایگزینی شرکت های زیان‌ده ، توجیه کننده ارزش روز بازار سهام نیست مگر آنکه تورم انتظاری جامعه را اعداد و ارقام غیرقابل تصور در نظر بگیریم.

  • هفته نامه ۳۵۷ اطلاعات بورس، صفحه ۲
کد خبر 414289

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 12 =