۵ تیر ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۹
فروشنده ها زیاد شدند

شاخص کل بورس تهران، از شنبه گذشته  تا پایان هفته رشد ۲۸۳۹۹  واحدی تجربه کرد و در پایان روز چهارشنبه، روی عدد ۱۴۱۹۴۳۹ایستاد. ارزش معاملات به ۱۱۶۷۲۰ میلیارد ریال رسید. حجم معاملات نیز عدد۶۲۸۲  میلیون سهم را رقم زد.

در بازار فرابورس، آیفکس  ۱۰۴ واحد به پیش رفت و و در ارتفاع  ۱۵۲۰۲ واحدی آرام گرفت. ارزش معاملات ۶۶۹۲۱ میلیارد ریال شد. حجم معاملات نیز در روز چهارشنبه به ۳۸۲۰ میلیون سهم رسید.

صدر نشینی بانکی ها و فلزات

در ابتدای هفته شاهد صدرنشینی بانکی ها و فلزات اساسی به لحاظ ارزش معاملات بودیم.  البته که ورود پول محسوسی شنبه در گروه بانکی مشاهده شد. بانک دی و بانک صادرات جز نمادهای مورد توجه بانکی بودند. در نقطه مقابل دارویی ها و گروه ارتباطات با افزایش عرضه و خروج پول مواجه شدند.

حقوقی ها نیز در نماد شستا، فرابورس و صبا حضور پررنگی داشتند. در نهایت روز شنبه با ارزش معاملاتی بالغ بر ۱۶۰ هزار میلیارد ریال به پایان رسید.

سکان دار یکشنبه، فلزی ها بودند. رقابت تنگاتنگی به لحاظ ورود نقدینگی در گروههای پالایشی و فلزی وجود داشت. فولاد جز نمادهای مورد توجه حقیقی ها در بازار یکشنبه بود. البته وبشهر و شیران نیز از اردرهای حمایتی حقوقی ها بهره مند شدند.

افزایش جذب نقدینگی

معاملات در روز یکشنبه با ورود پول کمتری نسبت به شنبه همراه بود و عرضه ها در نمادها افزایش یافت. در نهایت ارزش معاملات به ۱۹۰ هزار میلیارد تومان رسید. خودرویی ها جای ویژه ای در معاملات روز شنبه به خود اختصاص دادند و شاهد ورود بیش از ۶۰ میلیارد تومان نقدینگی به این گروه بودیم. افزایش عرضه ها در گروه ساختمانی ها از این دیگر اتفاقات دوشنبه بود.

 حمایت  و خرید خاص حقوقی ها 

بانک تجارت به جمع نمادهای بانکی مورد توجه حقیقی ها پیوست. حمایت حقوقی ها از زاگرس نیز در نوع خود جالب توجه بود. گفتنی است مجمع سالانه این شرکت به تازگی برگزار شد و با سود تقسیمی ۱۱۰۰ تومانی موافقت شد. معاملات روز سه شنبه با توجه خاص به فملی و شبندر آغاز شد. محصولات شیمیایی بیشترین نقدینگی را جذب کردند و گروه سیمان با افزایش عرضه مواجه شد.

نماد فارس، شاراک و شگویا در زمره نمادهای مورد توجه حقیقی ها بود. شستا و صبا کماکان در سبد خرید حقوقی ها دیده می شد.

رقابت خگستر و چکاپا

معاملات روز چهارشنبه با عرضه اولیه وپویا همراه شد.  بدین ترتیب  ششمین عرضه اولیه فرابورس ایران در سال ۹۹‏ در سقف قیمتی ۴۱۰ تومان با مشارکت : ۲ میلیون و ۵۷۹ هزار و  ۷۵۵ کد معاملاتی و تخصیص بین ۲ میلیون و ۵۴۷ هزار و ۳۱۰ کد انجام شد و به هر کد ۲۲۹ سهم تعلق گرفت.

خگستر با داد و ستد بیش از  ۴۷۶ میلیون سهم، بیشترین حجم معاملات را میان نمادهای بورسی به خود اختصاص داد.  در میان فرابورسی ها نیز چکاپا با داد و ستد ۴۰۷ میلیون سهم صدرنشین پر حجم ترین نماد را به دست آورد.

یکی از اخباری که در روز چهارشنبه منتشر شد مربوط به افزایش نرخ کاشی بود. پیرو اطلاعیه انجمن صنفی تولیدکنندگان کاشی و سرامیک کشور و با توجه به افزایش هزینه های تولید با رشد ۲۰ درصدی قیمت محصولات تولیدی موافقت شد.

 در مجموع برآیند بازار در هفته گذشته ، افزایش عرضه ها و هشدار برای اندک اصلاح پیش رو بود. اگرچه این روند  قابل برگشت و موقتی بوده ، اما  لازم است به نگهداری سهام های ارزنده و استفاده از فرصت های خرید اشاره کرد.

  • شماره ۳۵۷ اطلاعات بورس،  صفحه ۲
کد خبر 414269

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 11 =