سهامداران عدالت نگران نباشند

در گفت‌وگوی زنده صدای بورس با مهدی کباری، مدیرعامل کارگزاری بانک صادرات مسائلی همچون سهام عدالت و روند بازار و صندوق دارا یکم مطرح شد که در ادامه می‌خوانید.

در رابطه با فرآیند ثبت درخواست فروش تا واریز پول به حساب افراد توضیح دهید.

سهام عدالت در فرآیند پیچیده‌ای رخ داد. ۹ خرداد ماه با دستور رهبری این اتفاق جدید در اقتصاد کشور رخ داد و بیشتر برای دهک‌های پایین جامعه که در ۳۰ اردیبهشت ماه شورای عالی بورس مصوبه‌ای در راستای دستور رهبری دادند. برای بسیاری از افرادی که در بازار سرمایه تازه وارد هستند فرآیند پیچیده‌ای است و سوالات بسیاری در این باره دارند.

پس از آن، ۴۶ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر، یعنی بیش از ۵۵ درصد مردم کشور وارد سهام عدالت شدند که از این جمعیت ۲۰ میلیون نفر روش مستقیم را انتخاب کردند. برخی هم از روش غیرمستقیم استفاده کردند و مدیریت سهام خود را همانند گذشته به دولت واگذار کردند اما افرادی که روش مستقیم را انتخاب کردند، به کارگزاری یا بانک‌ها مراجعه کردند. ۱۵ بانک عاملیت این موضوع را داشتند و بانک‌های ملی، صادرات و کشاورزی بیشترین تقاضای ثبت‌نام را در شعب خود داشتند و افرادی که به شعب مراجعه می‌کردند، با پر کردن اقرارنامه، فروش سهام خود را به بانک‌ها سپردند.‌ البته بانک مستقیما کار فروش را انجام نمی‌دهد و به کارگزاری‌هایی که عاملیت فروش سهام را دارند، واگذار می‌کند.

ما مجور فروش ۳۰ درصد پرتفوی افراد را در این مرحله داریم و در گام‌های بعدی باید شورای عالی بورس درصد مجاز بودن را مشخص و اعلام کند.

افرادی که به شعب بانک‌ها مراجعه می‌کنند، می‌توانند تعداد پرتفو را بفروشند اما افرادی که به کارگزاری مراجعه می‌کنند ۳۰ درصد ارزش ریالی پرتفوی خود را می‌فروشند.

با وجود تلاش‌های همه جانبه ارگان‌ها و مجموعه‌ها، به دلیل اینکه طرح سهام عدالت جدید بود و زیرساخت‌های IT ‌ شرکت به دلیل تحریم‌ها قوی نیست، مشکلاتی نیز پیش آمد که از یک طرف سازمان خصوصی‌سازی با سپرده‌گذاری و بانک‌ها تمام تلاش خود را برای ارائه هر چه بهتر خدمات به متقاضیان انجام دادند و هیچگونه جای نگرانی وجود ندارد. خوش به حال سهامدارانی که سهم‌شان فروش نرفته زیرا ارزش بازار در این مدت رشد خوبی داشته، و یک برگه سهمی که ۵۳۰ هزار تومان بوده در حال حاضر به ۱۱ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان رسیده است.

اطلاعات افرادی که به شعب بانک مراجعه می‌کنند طی یک سی دی به بانک ارسال می‌شود و کارگزاری سی دی را به شرکت سپرده‌گذاری ارسال می‌کند. شرکت سپرده‌گذاری نیز مجددا اطلاعات را جمع‌آوری می‌کند تا اگر مشکلی داشت، از طریق سازمان خصوصی‌سازی رفع شود. سی دی را برای ما (کارگزاری) ارسال می‌کنند و پس از آن شرکت فروش را انجام می‌دهد.

در خصوص کارگزاری بانک صادرات، تمام ۳۰ درصد پرتفوهایی که از طریق سپرده‌گذاری به ما ارائه شده، به فروش رسیده‌اند و پول آن را با توجه به شماره حساب اعلامی بانک صادرات واریز می‌کنیم.

بانک صادرات از طریق سی دی دیگری که به دستش می‌رسد، متوجه می‌شود دقیقا چه مقدار پول باید به حساب افراد واریز کند. کارگزاری بانک صادرات تاکنون ۱۳۰ میلیارد تومان فروش انجام داده است. بانک صادرات با توجه به شماره ملی و شماره شبایی که شرکت سپرده‌گذاری به بانک صادرات داده، پول‌ها را واریز می‌کند.

در رابطه با افرادی که تاکنون پولی به حسابشان واریز نشده، این افراد به شعبه بانک مراجعه کنند تا بانک شعبه اطلاعات و مشکلات این افراد را به سپرده‌گذاری منتقل کند تا مشکل‌شان حل شود.

برخی افراد که سهام‌شان به فروش نرفته، نگران نباشند زیرا در این مدت روند بازار صعودی بوده و این روند ادامه‌دار خواهد بود. توصیه می‌کنم افراد سهام عدالت خود را نفروشند و به دلیل روند رشدی بازار دست نگه دارند.

افرادی که می‌خواهند خودشان از طریق کارگزاری سهام‌شان را بفروشند باید چه اقدامی انجام دهند؟

مجموعه سپرده‌گذاری، سامانه واسط سهام عدالت را قرار است طی دو هفته به ما تحویل دهد اما هنوز زیرساخت‌های آن آماده نشده است. از هفته دیگر افرادی که از طریق کارگزاری‌ها ورود پیدا کردند، می‌توانند اقدام به فروش سهم خود کنند.

معاملات سهام عدالت قرار است بعد از ساعت معاملات باشد؟ مردم عادی نیز می‌توانند در آن ساعت سهم خرید و فروش کنند؟

احتمال دارد برای انجام معاملات ساعت ۱۲:۴۵ تا ۱۳:۴۵ باشد اما ممکن است تغییر کند. اگر در زمان پایان بازار افراد قصد فروش داشته باشند، سهم به قیمت پایانی به فروش می‌رسد.ن اماده نشده آن آماده

به نظر شما، شاخص روی ۱۴۰۰ مقاومت دارد؟

اگر بخواهیم تحلیل عمیقی از بازار داشته باشیم، نمی‌توانیم فقط بر اساس یک عدد تحلیل کنیم و باید جمیع موضوعات را بررسی کنیم.

شاخص بورس در خرداد ماه یک میلیون و ۲۷۰ هزار واحد بود که در پایان اردیبهشت ماه ۲۸ درصد افزایش داشت و به یک میلیون و ۹۸۶ هزار واحد رسید. در فرابورس نیز همین اتفاق رخ داده است. در پایان اردیبهشت ۱۱ هزار واحد به ۱۴ هزار واحد رسید و شاخص ۳۰ شرکت برتر بورس ۴۶ درصد در خرداد ماه رشد داشته است.

ارزش بازار بورس کشور ۴ میلیون و ۷۵۰ هزار میلیارد تومان و ارزش بازار فرابورس یک میلیون و ۴۰۰ هزار میلیارد تومان در پایان خرداد ماه بود و امروز ارزش بازار بورس به رکورد ۵ میلیون ۳۰۰ هزار میلیارد تومان رسیده است. در اصل بیش از دو برابر ارزش نقدینگی کشور و جمع این دو نزدیک به ۶ میلیون ۳۰۰ هزار میلیارد تومان ارزش کل دو بازار است. بازار سرملایه در قیاس با دیگر بازارها یک اقتصاد جدید را در کشور رقم زده است.

ورود این حجم از نقدینگی و استقبال مردم از بازار موجب شده تا فرهنگ جدید سرمایه‌داری در کشور ایجاد شود و روند بازار سرمایه خوب است. در آینده نیز به نظرم رشد خوبی خواهد داشت.

نزدیک به ۸۰۰ شرکت در بورس و فرابورس وجود دارد و برخی ازشرکت‌ها حباب دارند. آنچه که برای من به عنوان یک سرمایه‌گذار مهم است، صنایع برتر است.

محصولات شیمیایی و فلزات اساسی، بانک‌ها، فرآورده‌های نفتی، خودرو و قطعه‌سازی و دارویی و چند شرکت سرمایه‌گذاری که اصل ارزش بازار است و بازار سرمایه را این صنایع در کنار هم تشکیل داده‌اند. اگر بخواهیم کلیت بازار را ببینیم، تولید فولاد در سال ۹۲  از ۱۶ میلیون به ۲۴ میلیون رسیده و تا سال ۱۴۰۴ به تولید ۵۰ میلیون تن فولاد خواهیم رسید.

پتروشیمی از ۴۰ میلیون به ۵۷ میلیون رسیده، گندله از ۱۹ به ۳۰ میلیون، کنسانتره از ۲۴ به ۴۷ میلیون و آهن اسفنجی از ۱۷ به ۲۸ میلیون تن و بیش از ۷۰۰ هزار بشکه روزانه به ظرفیت پالایشگاهی کشور اضافه شده است. عملکرد کلی شرکت‌های بزرگ را در نظر بگیریم که بازار سرمایه با رشد ۴۶ درصدی این شرکت‌ها، در خرداد ماه نشان داد.

حجم معاملات در خرداد ماه و در صنعت خودرو ۱۷ هزار میلیارد تومان، بانک‌ها ۱۵ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان، پالایشگاهی‌ها ۱۴ هزار ۶۰۰ میلیارد تومان، فلزات اساسی ۱۴ هزار  و۱۰۰ میلیارد تومان، شیمیایی‌ها بیش از ۱۳ هزار میلیارد تومان معامله داشتند و بازار سرمایه این موضوع را درک می‌کند و نسبت به قبل عمق بهتری پیدا می‌کند و به سمت این شرکت‌ها حرکت می‌کند.

اثر افزایش نرخ دلار بر بازار چیست؟

بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان ارزش بازار مربوط به ۸ شرکت است. فولاد مبارکه نزدیک ۵ درصد ارزش بازار، فارس، مهر، شستا، گل گهر، بانک ملت، مخابرات و شپنا بیشترین ارزش بازار را دارند. ارزش بازار  بانک صادرات ۴۶ هزار میلیارد تومان است. افراد به خوبی بازار سرمایه را تحلیل می‌کنند که تغییرات در چه صنایعی رخ خواهد داد.

کدام صنایع را پیشرو می‌دانید؟

صنعت خودرو و قطعه‌سازی به دلیل ضریب پس و پیشی که در اقتصاد کشور دارند، مسئولین کشور توجه جدی نسبت به این صنعت پیدا کرده‌اند و دقت و توجه بیشتر وزارت صمت به این صنعت خوب است. بانک‌ها را نیز صنعت پیشرو می‌دانم و در رابطه با بانک صادرات نیز خبرهای خوبی خواهیم شنید.

معاملات دارا یکم را توضیح می‌دهید؟

معاملات دارا یکم از چهارشنبه شروع شده است. افرادی که خرید کردند در این مدت سود خوبی کسب کرده‌اند و به نظرم افرادی که خریداری کردند حتما سهام خود را نگه دارند.

اثرات انتخابات آمریکا بر بازار ما چگونه خواهد بود؟

دو حالت وجود دارد؛ اگرترامپ رای نیاورد و دموکرات‌ها روی کار بیایند نرخ دلار با توجه به اینکه تنش‌ها کاهش می‌یابد، مقدار کمی کاهش خواهد داشت اما اگر مجددا ترامپ رای بیاورد، بنا بر دشمنی که با کشور ما دارد، احتمال می‌رود نرخ دلار افزایش یابد. اگر دموکرات‌ها وارد عرصه انتخابات شوند،‌ درست است شاید نرخ دلار کمی تعدیل شود اما اگر بار تحریم‌ها کاهش یابد،‌ اثر آن از رشد دلار بهتر خواهد بود زیرا در آن شرایط هم می‌توانیم نفت بفروشیم و سود خالص شرکت ها بهتر خواهد شد.

دارا یکم چه زمانی در پرتفو افراد می‌نشیند؟

سه‌شنبه یا چهارشنبه در پرتفو افراد می‌نشیند.

به نظر شما نقطه مقاومت شاخص کجا است؟

در بحث تکنیکال خیلی وارد نیستم. باید نگاه بلندمدت به بازار سرمایه داشته باشیم نه اینکه دنبال نوسان‌گیری از شاخص باشیم و بعد از نوسان‌گیری از بازار خارج شویم. اصلاح شاخص جزو ذات بازار است و به نظرم روند کلی بازار رو به رشد خواهد بود.

صنعت سیمان را چطور ارزیابی می‌کنید؟

نقدهایی به صنعت سیمان وارد است. ابتدا اینکه صنف قیمت‌گذار در صنعت سیمان به خوبی عمل نمی‌کند و رقابت‌های ناسالمی که در این صنعت وجود داشته این صنعت را با چالش‌های جدی روبه‌رو کرده است. اما کلیت صنعت قابل رشد است.

دلار اگر ریزش کند اثری بر بازار می‌گذارد؟

دلار تا ۲۳ هزار تومان می‌رود، اما در بودجه و نیما ۱۳ تا ۱۷ هزار تومان است و طبق تاکید رئیس بانک مرکزی دلار صرفا برای کالای اساسی و مایحتاج کشور خواهد بود و بعید می‌دانم دلار مجددا افت شدیدی داشته باشد و شاید روی عدد ۲۲ هزار تومان استپ داشته باشد.

کد خبر 414264

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =