باما در مسیر افزایش سرمایه انباشته و تجدید ارزیابی

مجمع عمومی عادی سالیانه سال مالی ۱۳۹۸ شرکت باما در تاریخ ۳۱ خرداد ۱۳۹۹ در محل شرکت با حضور بیش از ۶۰ درصد سهامداران برگزار شد. ریاست مجمع، علی احمدی نیری و ناظرین آقایان موسوی و حسینی و دبیری مجمع را مدیرعامل شرکت، مهندس اسلامی برعهده داشتند.

به گزارش صدای بورس، از مهمترین اقدامات شرکت به‌روزرسانی کارخانه یک فلوتاسیون، خرید تجهیزات جدید استخراجی و اکتشافی، پذیرش و عرضه شرکت ذوب روی اصفهان در بازار فرابورس و تداوم اکتشافات مس و آغاز ساخت کارخانه در شرکت جلگه‌های آسمانی، حفظ تولید و افزایش تولید شمش روی به منظور جلوگیری از خام‌فروش بوده است.

همچنین شرکت برنامه افزایش سرمایه از محل سود انباشته به میزان ۹۰۰ درصد و افزایش سرمایه تجدید ارزیابی در کلیه طبقات را دارد که کارشناسی‌ها در حال انجام است.

شرکت دارای هشت معدن است که همگی زیرزمینی مکانیزه هستند. همچنین شرکت در حال مذاکره برای خرید معادن جدید است.

در سال گذشته با افزایش چند برابری حفاری‌ها، ذخایر قابل توجهی اکتشاف شد و در سال جاری بهره‌برداری از دخایر معادن جدید شروع شده است.

شرکت در سال مالی ۱۳۹۸ موفق به کسب ۶۶۶۶ ریال معادل ۶.۶۶۶ میلیارد ریال سود شده است که رشد ۲.۷ برابری نسبت به سال قبل از آن دارد. این در حالی است که قیمت جهانی بیش از ۳۰ درصد کاهش و قیمت فروش ارز رشد اندکی داشته است. در سال ۱۳۹۸، بیش از ۶۴۵.۰۰۰ تن ماده معدنی تماماً از معادن زیرزمینی استخراج شده است.

شرکت دارای سه خط فرآوری فلوتاسیون است که با حداکثر ظرفیت در حال فعالیت هستند. شرکت در راستای حفظ محیط‌زیست و بهینه‌سازی مصرف آب، اقدام به راه‌اندازی تیکنر نموده و با نصب فیلترپرس‌ها تا بیش از ۸۰ درصد آب بازیافت می‌شود. لازم به ذکر است، با انجام اقدامات زیست‌محیطی، شرکت از لیست صنایع آلاینده خارج شده است.

شرکت اقدام به خرید دستگاه‌های جدید حفاری نموده تا بتواند به ذخایر جدید دست یابد و به واسطه کشف ذخایر جدید، ساخت کارخانه شماره ۴ در حال برنامه‌ریزی است.

شرکت سرزمین جلگه‌های آسمانی، حداکثر مساحت یک محدوده معدنی را اخذ نموده و با اکتشافات با استفاده از مشاوران داخلی و خارجی صورت گرفته و ذخیره ۲۰۰ میلیون تنی کشف گردیده است.

با توجه به شروع ساخت کارخانه، تولید کنسانتره مس و کنسانتره مولیبدن در اواخر ۱۳۹۹ یا حداکثر ۱۴۰۰ وارد مدار می‌شود. معدن فوق به صورت روباز در حال طراحی است و استخراج معدن در سال جاری آغاز می‌شود.

دعوی حقوقی سهامداران قبل از انقلاب با رای دیوان عالی کشور رد و ریسک موضوع مرتفع شد و در خصوص زمین ۲۸ هکتاری نیز رای دادگاه بدوی به نفع شرکت صادر شده است. تولیدات و فروش شرکت در سال ۱۳۹۸ رشد ۱۵ درصدی داشته است و شرکت با وجود تحریم‌ها توانسته بیش از سال مالی قبل صادرات کند.

در خصوص بندهای حسابرسی که عمدتاً مربوط به شرکت سرزمین جلگه‌های آسمانی است که با افزایش سرمایه و ساخت کارخانه و سودآوری، وجوه دریافتی به افزایش سرمایه می‌رود یا عودت می‌شود. این شرکت طی ۳ فاز ساخته خواهد شد.

همچنین سرمایه‌گذاری در شرکت آلومینیوم المهدی پس از واگذاری به مپنا در حال اصلاح ساختار است. ارزش جایگزینی این شرکت بیش از ۱.۵ میلیارد دلار است و انتظار عرضه یا بازگشائی آن در بورس در میان‌مدت می‌رود و در حال حاضر برای سهام در مالکیت باما خریدار به قیمت ۴۰۰ میلیارد تومان وجود دارد ولی شرکت منتظر پذیرش جهت فروش با قیمت بالاتر در بازار بورس است.

در حال حاضر، شرکت مشکلی برای فروش ندارد و حتی در اسفندماه ۱۳۹۸، بخش عمده موجودی صادر شده و ریسکی از بابت حمل و ارز وجود ندارد. شرکت تعهدات ارزی خود را به صورت کامل و با نرخ‌های بالا با مذاکرات مناسب به صنایع و صراف‌ها فروخته است. همچنین شرکت در حال بارگیری برای صادرات بعدی است. شرکت فاز ۱ و ۲ اکتشافی در عمق متمرکز بوده و تا عمق بیش از ۱۰۰۰ متر اکتشاف شده و بیش از ۲۰ هزار متر حفاری شد. در این بخش ۱۳۰ میلیون تن ذخیره اکتشاف شده در فاز ۳ اکتشافی بیش از ۱۴ هزار متر حفاری روباز صورت گرفته و فاز ۴ اکتشافی نیز در حال انجام است و در کل کمتر از ۵ درصد محدوده اکتشاف شده و ذخیره معدن ۲۰۰ میلیون تن برآورد شده است و پتانسیل رشد در آینده وجود دارد. گواهی کشف و پروانه بهره‌برداری، طراحی معدن و کارخانه کنسانتره از برنامه‌های شرکت است و زمین ۴۰۰ هکتاری با حمایت‌های استاندار محترم در سال جهش تولید تحویل شده و سفارش‌گذاری ساخت تجهیزات صورت گرفته است.

شرکت باما برنامه راه‌اندازی یک معدن جدید را دارد. با راه‌اندازی طرح‌های پیش‌فرآوری، امکان استفاده از ماده معدنی کم‌عیار فراهم شده است. از سوی دیگر عیار روی به طور نسبی در رگه‌های معدنی افزایش یافته است. شرکت پس از مطالعه استحصال فلزات گران‌بها از سال ۱۳۹۳، در حال ارزیابی اقتصادی راه‌اندازی واحد استحصال این فلزات هستیم.

حجم بالای اکتشافات منجر به رشد قابل توجه ذخایر در معادن باما شده است و اکتشافات ادامه دارد و منتظر اخبار خوب در اکتشافات باشید. شرکت برنامه‌ای برای واگذاری کنترل فردی ندارد و صرفاً با توجه به شرایط بازار اقدام به عرضه خرد می‌کند. برنامه شرکت خرید معادن جدید و سرمایه‌گذاری در ساخت کارخانه مس شرکت جلگه‌ها است و حتی خرید سهام بیشتر در آن شرکت نیز در برنامه قرار دارد.

کرونا تاثیری در تولید و حتی صادرات نداشته و در اوج کرونا در اسفند ۱۳۹۸ نیز صادرات صورت گرفته است.

پیش‌بینی شرکت رشد قیمت سرب و روی پس از رفع بحران کرونا است و آخرین نرخ فروش دلار در نیما بیش از ۱۸ هزار تومان بوده است.

در مجمع سالانه شرکت باما، حسابرس موسسه سیاق نوین جهان به‌عنوان حسابرس و بازرس اصلی و موسسه آرمان آروین پارس به‌عنوان حسابرس و بازرس علی‌البدل انتخاب شدند.

همچنین روزنامه‌های اطلاعات و دنیای اقتصاد به‌عنوان روزنامه اصلی شرکت انتخاب شدند.

سود نقدی پیشنهادی ۶۶۷ ریال به ازای هر سهم بود که به تصویب رسید و مابقی انباشته گردید که افزایش سرمایه از محل آن انجام شود و به منظور توسعه سرمایه‌گذاری‌ها مورد استفاده قرار گیرد.

پاداش هیئت‌مدیره ۴۹۰ میلیون تومان و حق‌الحضور هیئت مدیره ۱۵ میلیون ریال ناخالص تصویب شد.

کد خبر 414170

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 8 =