بررسی سامانه ها توسط مدیریت فناوری

سعید محمدعلیزاده، مدیریت نظارت بر ناشران سازمان بورس اوراق بهادار در گفتوگویی برخی از زاویای برگزاری مجامع بورسی به صورت آنلاین را مورد بررسی قرار داد.

چه لزومی وجود دارد که مجامع بورسی به صورت فیزیکی برگزار شود؟
تا قبل از ابلاغ قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران (تا سال ۱۳۹۶) الزام به برگزاری مجامع عمومی به صورت فیزیکی به علت قوانین حاکم بر برگزاری مجامع از جمله مفاد لایحه قانونی اصلاح قسمتی از قانون تجارت بوده است.اما به استناد بند چ ماده ۶۸ قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، حضور در مجامع عمومی شرکتهای ثبت شده نزد سازمان و اعمال حق رای در آنها میتواند به صورت الکترونیکی و به روشی که به تایید سازمان بورس و اوراق بهادار میرسد، صورت پذیرد. لذا سازمان در راستای ذیل به هدف فوق اقدام به تصویب و ابلاغ دستورالعمل نحوه حضور و اعمال حق رای به صورت الکترونیکی در مجامع عمومی کردد. همچنین با توجه به توضیحات فوق، تا زمان آماده شدن زیرساخت های الکترونیکی و اعلام آمادگی شرکتهای ثبت شده نزد سازمان جهت برگزاری مجامع بصورت الکترونیکی، مجامع آنها بصورت فیزیکی و مثل گذشته برگزار میشود.

در این شرایط کرونایی چند درصد از مجامع به صورت آنلاین برگزار میشوند؟
تقریبا تمامی شرکتهای سهامی عام ثبت شده نزد سازمان که در سال ۱۳۹۹ اقدام به برگزاری مجامع عمومی کرده اند، با تعریف یک لینک ارتباطی (مانند اینستاگرام، آپارات،سایت خود ناشر و یا سایر شبکههای اجتماعی) امکان مشاهده مجمع را بهصورت زنده بر سهامدارانی که تمایل به حضور فیزیکی ندارند، برقرار ساخته اند. اما دقت داشته باشید امکان مشاهده زنده مجامع عمومی با برگزاری مجامع عمومی بصورت الکترونیک متفاوت است. برگزاری مجمع بصورت الکترونیکی یعنی با استفاده از یک سامانه الکترونیکی کل فرآیند برگزاری مجمع بصورت الکترونیک برگزار میشود.اقدامات لازم قبل از برگزاری مجمع شامل احراز هویت سهامداران و اعطای گزینه حق رای، حین برگزاری مجمع مانند ارائه گزارش فعالیت هیأت مدیره از این دست به شمار میآیند . 

زیرساختها برای برگزاری مجامع آنلاین چه شرایطی دارند ؟
در حال تدوین پروتکلهای لازم جهت برگزاری مجامع بصورت الکترونیک هستیم. اقداماتی که سازمان باید انجام دهد شامل تهیه رویه اجرایی و برگزاری مجامع بصورت الکترونیک است که در حال نگارش آن هستیم. البته همزمان نظرات اشخاص و شرکتهایی که در این حوزه اقداماتی انجام داده اند نیز اخذ میشود و هر شرکت یا شخصی که در این خصوص نظرات یا راهکارهایی ارایه کند استقبال میکنیم. ضمن آنکه تعدادی از شرکتها اقدام به معرفی سامانههای خود جهت برگزاری مجامع بصورت الکترونیکی کرده اند که مدیریت فناوری اطلاعات در حال بررسی آنها از لحاظ شرایط فنی است. به عنوان نمونه از آنها خواستیم تا به طریق الکترونیکی برای ما اقدام به برگزاری مجمع بصورت آزمایشی کنند. برخی از همکاران خود را نیز به عنوان سهامدار و یا ناظر معرفی کرده ایم تا شرایط برگزاری مجامع توسط سامانههای آنها را بسنجیم، و در مرحله بعدی این موضوع با دامنه بیشتری مورد تست قرار خواهد گرفت.

اگر مجامع به صورت آنلاین برگزار شود، سهامداران نیز میتوانند حق رای داشته باشند؟
بله. کلیه شرایط و الزامات قانونی که تابه حال در زمان برگزاری مجامع مطرح بوده و رعایت میشد در مجامع الکترونیک نیز باید رعایت شود .البته کلیات و چارچوب مجامع الکترونیک طبق دستورالعمل مصوب هیأت مدیره سازمان که در کدال ابلاغ شده موجود است و به زودی رویه اجرایی آن نیز ابلاغ خواهد شد.
 

  • هفته نامه ۳۵۴ اطلاعات بورس، صفحه ۴
کد خبر 413741

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =