۱۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۱

تحقق حباب و قیمت‌های کذایی

 حمیده صادقی مسئول شعبه کارگزاری سهم آشنا
تحقق حباب و قیمت‌های کذایی

در خصوص اینکه آیا می‌توان قیمت‌ها را به شکل کنترلی  و بی‌توجه به تورم، نرخ ارز، تغییرات اونس جهانی طلا و قیمت‌های جهانی تعیین کرد گفت: باتوجه به شرایط سیاسی ،اقتصادی ،چشم انداز مبهم از آینده  و نقدینگی که همچون سیلابی به هرجایی سرازیر می‌شود نمی‌توان از عوامل تعیین کننده قیمت طلا چشم پوشید.

در واقع باید پذیرفت سیل جاری نقدینگی که به هر سو می‌رود نتیجه‌ای جز هرج و مرج و تلاطم قیمت‌ها را در پی نخواهد داشت.
او بیان داشت: بورس همواره محلی برای کشف قیمت منصفانه، نماد شفافیت و عمق بخشی به معاملات د ربستر اطمینان واعتماد با پشتوانه تضمین حکومتی درانتقال مالکیت بوده است.  البته در حال حاضر سومدیریت به وجود آمده در سمت عرضه  موجب بر هم خوردن تعادل عرضه وتقاضا و ایجاد شکاف قیمتی میان قیمت‌های گواهی سکه با قیمت نقدی بازار سکه تهران شده است.

این کارشناس بازار سرمایه ، راهکار از بین بردن شکاف قیمتی سکه  را  افزایش ظرفیت انبارهای بورس کالا دانست و افزود: اگر تعداد انبارها افزایش یابد، باعث می‌شود که ورودی سکه به انبارهای گواهی سکه بالاتر برود . در واقع با افزایش عرضه، شکاف قیمتی بوجود آمده  از میان می رود.

صادقی در خصوص عواقب بسته شدن و تعطیلی گواهی‌های سپرده سکه اظهار داشت : بلاتکلیفی چندین هزار سهامدار  گواهی ها و  همچنین سردرگمی صندوق‌های طلا به نوعی  کمترین آسیب ممکن  به واسطه  بسته شدن این بازارمحسوب می‌شود.

همچنین بسته شدن این بازار، سیگنال عجز و ناتوانی مدیران اقتصادی و عدم اعتماد را به سرمایه گذاران  مخابره می‌کند.علاوه بر این متوقف شدن معاملات گواهی سپرده موجب سرازیر شدن تقاضا به سمت بازار سنتی سبزه میدان تهران خواهد شد.

صادقی تاکید کرد: در صورت وقوع  این اتفاق و با وجود نبود مرجع قیمت‎گذاری مشخص در این زمینه، حباب و قیمت‌های کذایی را به وفور در بازارسکه  شاهد خواهیم بود.اگر این معاملات بسته شود آشفتگی بدتری از آشفتگی بازارهای  خودرو و مسکن به وجود خواهد آورد که در هنگام بروز چنین شرایطی  نیز به احتمال زیاد با مدیریت بحران  درنهایت به امنیتی شدن اعلام قیمت سکه همچون خودرو مواجه خواهیم شدو همچنین  در این روند مردم سکه ها در پستوی خانه‌ها پنهان خواهند کرد که مسلما مضررات بیشتری را به همراه خواهد داشت.

  • هفته نامه ۳۵۳ اطلاعات بورس، صفحه ۶
کد خبر 413686

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 8 =