کارگزاران بابت مشکلات نرم افزاری پاسخگو نیستند

در شرایطی که هر روز بر تعداد متقاضیان ورود به بازار سرمایه و دریافت‌کنندگان کد معاملات آنلاین افزوده می‌شود، هیئت مدیره کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار در ماده چهارده دستورالعمل اجرایی معاملات برخط تغییراتی لحاظ و آن را به کارگزاران اعلام کرده است.

به گزارش صدای بورس، بر اساس این دستورالعمل که در اولین روز اردیبهشت ماه تصویب شده است، کارگزار بابت ارائه خدمات برخط از طریق سامانه وجهی را از مشتری دریافت نمی‌کند. بنابراین امضای این قرارداد تکلیفی برای کارگزار جهت ارائه خدمات برخط به مشتری از طریق سامانه ایجاد نمی‌کند.

در این دستورالعمل آورد شده که چنانچه در نتیجه قطعی، کندی یا بروز اختلال در سامانه بنا به هر دلیل، دسترسی به سامانه یا استفاده از آن برای مشتری ممکن نباشد، کارگزار مسئول جبران خسارت‌های وارده به مشتری در نتیجه قطعی، کندی یا بروز اختلال در سامانه نخواهد بود و در صورت قطعی، کندی یا بروز اختلال در سامانه، مشتری می‌تواند با مرجعه حضوری به کارگزار یا طبق رویه اعلامی کارگزار بر اساس بند ۱۱ این ماده نسبت به ویرایش یا حذف سفارش‌های ثبت شده یا ثبت سفارش جدید اقدام کند.

 این دستورالعمل در حالی تصویب و جزو قراردادهای استفاده از خدمات عضو جهت انجام معاملات برخط اوراق بهادار آورده شده که بر اساس وضعیت صورت‌های مالی صنعت کارگزاری، مجموع سود خالص شرکت‌های کارگزاری تنها در سال ۹۷ رقمی بیش از ۶۶۵ میلیارد تومان بوده است.

 دراین میان پاسخ به این پرسش ضروری است که خسارت تحمیل شده بر سهامداران ناشی از عدم پشتیبانی مناسب کارگزاران بر عهده کیست و چرا کانون کارگزاران در سکوت، حکم رفع تکلیفی بر معاملات آنلاین صادر کرده است.

کد خبر 413473

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 17 =