۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۰

ابزاری که نمی‌تواند گسترش یابد

محمودرضا خواجه نصیری ، مدیرعامل تامین سرمایه تمدن
ابزاری که نمی‌تواند گسترش یابد

باید گفت مردم صندوق های ETF را نمی شناسند و باتوجه به این که به سرمایه گذاری، نگاه کوتاه مدتی دارند، بلوکه شدن ۲ میلیون تومان در ۲ ماه هیچ جذابیتی ندارد.

به این ترتیب، افراد تمایل به سرمایه‌گذاری بصورت  مستقیم را دارند که بتوانند پول های خود را نقد کنند. در این صندوق ها مشخص نشده که پس از دوماه چه اتفاقی رخ خواهد داد و ابهاماتی هم که در ساختار ETF ها وجود دارد، دلیل مشخصی بر عدم استقبال از این صندوق ها است. به نظر می رسد با پذیره نویسی انجام شده، مشخص شد چنین ابزاری نمی‌تواند گسترش یابد.  

به نظر می رسد اگر دولت بصورت مستقل سهام خود را در بازار می‌فروخت، استقبال بهتر بود و از طرفی هم تقاضای بازار برطرف می شد؛ باید گفت در شرایط فعلی، این اقدام مناسب تر بود. با این امر حقوق مالکیتی و مدیریتی سهام منتقل می شد ولی در صندوق ETF حقوق مالکیتی انجام می شود ؛ البته این حقوق در چارچوب بازار نیست و  در کل همه موارد باعث ابهاماتی در خرید صندوق های ETF شده است.

موردی که تجربه کردیم این بوده که صندوق های ETF دولتی آثار مثبتی در بازارسرمایه نخواهد داشت . باید گفت زمانی که سهام در داخل ETF می ماند، بالقوه امکان فروش سهام در بازار را از بین خواهد رفت.

اگر صندوق هایETF مثل عرضه های  اولیه بود ، بسیار بهتر  می شد و با سهامی عام شدن این صندوق مردم استقبال بیشتری می کردند. تجربه نشان داده این ابزار، برای بازار مناسب نیست.

  • هفته نامه ۳۵۲ اطلاعات بورس، صفحه ۱۵
کد خبر 413419

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =