۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۳
بلوف است،‌ نگران نباشید!

یک مقام مسئول در پاسخ به اینکه ربات‌های صف شکن چه ساختاری دارند و اساسا چه باگی در سیستم‌ها وجود دارد که می‌توانند ابتدای ساعت معاملاتی سفارش وارد سیستم کنند و به اصطلاح بازار سرخطی بذارند، گفت: باگی در سیستم نداریم که بخواهند از آن استفاده کنند و البته اصلا مطمئن نیستم که این ربات‌ها کار می‌کنند یا خیر.

وی استناد حرف‌های خود را بررسی هر روزه صف‌های روزهای گذشته عنوان کرد و افزود: وقتی صف‌های روزهای گذشته را بررسی می‌کنیم، توزیع متعادل کم و بیش در صف‌‌ها می بینیم و اصلا به این شکل نیست که صد سفارش اول فقط مربوط به یک نفر باشد. 

این مقام مسئول تمایل شدید این روزهای ورود مردم به بورس را عامل وجود چنین پدیده‌ای عنوان کرد و گفت: ناآگاهی برخی افراد نسبت به ناکارایی این ربات‌ها ممکن است برخی را مشتاق استفاده از این ربات کند که منجر به سوء استفاده و دریافت مبالغ به بهانه انجام کار شود. 

وی در پاسخ به این پرسش که مشخصا چنین اتفاقی در بازار رخ داده یا خیر، افزود: ممکن است تبلیغات خام باشد و اگر کسی بخواهد در مورد آن مطمئن شود، باید ریسک خرید ربات و ارائه اکانت و کلمه عبور را بپذیرد.وی تصریح کرد: وقتی در یک بازه زمانی کوتاه با استفاده از ماشین تعداد زیادی سفارش به سمت سیستم‌ها ارسال می شود، احتمال اینکه جای خوب داشته باشد زیاد است. فقط یک سری کنترل‌ها وجود دارد که احتمال وقوع چنین اتفاقی را کاهش می‌دهد و حتی به صفر نزدیک می‌کند.

این مقام مسئول بیان داشت : اول اینکه وقتی از این ربات استفاده می کنید به تعداد آن انبوه سفارشی که می فرستید، باید پول در حسابتان باشد چون در لایه کارگزاری، اعتبار یا پولِ داخل حساب شما کنترل می شود. بنابراین نمی توانید صد هزار سفارش در یک ثانیه بفرستید، به امید اینکه ابتدای صف قرار بگیرید چون OMS در صورت نبود پول سفارش را برمی گرداند؛ این اولین مرحله کنترلی در بازار است. دوم اینکه در لایه ارتباط شرکت نرم افزاری و سامانه معاملات، سفارش‌های یک نفر در یک نماد حداقل باید ۳۰۰ میلیون ثانیه با هم فاصله داشته باشد که توسط لایه OMS کنترل می‌شود. 

وی ادامه داد: این فاصله یعنی شما نمی توانید سفارش پیاپی بفرستید چون یا خود OMS سفارش شما را کنسل و بر می‌گرداند. به عبارتی حتی در صورت وجود ربات، سر صف نشستن مفهومی پیدا نمی‌کند و در لایه سوم حتی اگر به هر دلیلی OMS متوجه نشود، ناظر بازار در پایان روز با بررسی گزارش در صورت مشاهده تصاحب نامتعارف یک شخص بر روی یک نماد معاملاتی حتماً نسبت به ابطال معامله و عدم تایید معامله اقدام می‌کند. وی تاکید کرد: به نظر می‌رسد این اتفاق سوءاستفاده از تمایل مردم برای سرخطی گرفتن است. البته بازار با مکانیزم‌های کنترلی تا حد امکان این موضوع را پوشش می‌دهد.

  • هفته نامه ۳۵۲ اطلاعات بورس، صفحه ۵
کد خبر 413349

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 7 =