۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۶
سازمان ، حواسش به همه چیز هست

جعفر جمالی، معاونت حقوقی سازمان بورس و اوراق بهادار  با بیان اینکه معضلات حوزه آی تی و فضای مجازی توسط کارشناسان سازمان مورد شناسایی قرار گرفته است، گفت: در رابطه با این حوزه کارگروهی با هدف رصد موضوعات و تحلیل فعالیت ها در سازمان تشکیل شده است.

همچنین جلساتی به صورت هفتگی با حضور دستگاه‌های ذی‌ربط با هدف همفکری و بررسی موضوعات تشکیل می گردد.وی افزود: دو مبحث مهم در خصوص مطرح است؛ بحث اول استفاده از فناوری‌ یا نرم‌افزارهاست. در صورتی که به کارگیری آنها موجب بر هم خوردن انصاف در بازار گردد، قطعا حسب مورد جرم یا تخلف تلقی می گردد، به دلیل آنکه قانون بازار اوراق بهادار اذعان دارد که ساماندهی، حفظ و توسعه بازار شفاف، منصفانه و کارای اوراق بهادار باید مدیریت گردد و سازمان مکلف است که در این راستا حرکت کند، بنابراین هرگونه ابزاری که انصاف یا برابری دسترسی ها و اطلاعات را بر هم زند، سازمان قطعاً به‌ آن ورود خواهد کرد. 

معاون حقوقی سازمان بورس و اوراق بهادار در ادامه گفت: بحث دوم بحث فضای مجازی است‌، هرچند فضای مجازی را در کلیت آن  و به واسطه کارایی آن و قابلیت ایجاد شفافیت، عدالت اطلاعاتی، ارائه تحلیل، آگاهی رسانی و گسترش سواد مالی امری مثبت ارزیابی می‌کنیم اما در عین حال ممکن است این ابزار مانند هر ابزار دیگری در مواردی به بستری برای ارتکاب جرائم و ناهنجاری هایی مانند فعالیت بدون اخذ مجوز قانونی، دستکاری قیمت، اغوای قیمتی، انتشار اطلاعات نهانی، سیگنال فروشی و انجام فعالیت‌های غیرمجاز تبدیل شود.

جمالی در پاسخ به اینکه درباره ربات‌های صف شکن سازمان راسا اقدام خواهد کرد یا نه گفت: واحدهای نظارتی مربوطه در سازمان ضمن دریافت و بررسی گزارشات و اخبار مربوطه، اقدامات نظارتی لازم را انجام می دهند. گاهی گزارش‌هایی از ارکان، نهادها و فعالان بازار به سازمان می‌رسد و گاهی نیز ذی‌نفع یا شخص متضرر شکایتی را نزد سازمان ثبت می‌کند که سازمان هر دو بهره برداری را می‌کند، هم در ز مینه نظارتی و هم در زمینه احقاق حق خاص شاکی.

روال قانونی پیگیری و رسیدگی به پرونده اشخاصی که به واسطه این ربات درحال کسب درآمد از طریق در سایت‌ها و شبکه مجازی و اینستاگرام هستند‌ دیگر پرسشی بود که جمالی درباره آن گفت: سازمان در ابتدای امر با دعوت از فرد به بررسی ابعاد بحث می پردازد. در برخی موارد، اشخاص ضمن انجام فعالیت، از مردم مبالغی را دریافت کرده که نمی‌دانسته اند این عمل ایشان مصداق عمل مجرمانه است و لذا مبالغ یاد شده را به افراد بازگردانده اند. لازم به یادآوری است انجام فعالیت های بدون اخذ مجوز که به موجب آن ها موضع دسترسی همگانی مختل می گردد جرم بوده و دامنه فعالیت همگی اشخاص، از جانب نهادهای نظارتی قابلیت رصد را داشته و سازمان بورس و اوراق بهادار از طریق ظرفیت دستگاه‌های نظارتی یا سایر متولیان فضای مجازی امکان رصد کلیه شبکه‌های نوپدید را دارد.

  • هفته نامه ۳۵۲ اطلاعات بورس، صفحه ۵
کد خبر 413348

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 15 =