۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۶

بورس ایران جذاب‌تر از بازارهای دیگرست

بورس عامل کنترل نقدینگی، کمک به تولید و تامین مالی دولت شده است
بورس ایران جذاب‌تر از بازارهای دیگرست

حسین عبدی عقیده دارد: باید بپذیریم که شرایط جدیدی بر بازار حاکم است و بورس ایران همچنان از بازارهای موازی جذاب‌تر است.

به گزارش صدای بورس، یک مشاور بازار سرمایه افزود: با شروع اصلاح شاخص بورس و بازگشت شاخص به زیر یک میلیون واحد، سرمایه‌گذاران تازه وارد و حتی برخی سرمایه‌گذاران باسابقه بازار سرمایه دچار ترس و اضطراب شده‌اند و هم اکنون برای عموم این این سوال مطرح است که آیا بازار سرمایه می‌تواند تا انتهای سال روند صعودی را مانند قبل داشته باشد یا خیر؟

حسین عبدی کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر اینکه الگوهای حاکم بر بازار سرمایه ایران مانند گذشته نیست و باید بپذیریم که شرایط جدیدی بر بازار حاکم است، گفت: بورس ایران همچنان از بازار های موازی جذاب تر است.

عبدی ادامه داد: این گزاره وقتی قابل اتکا تر به نظر خواهد رسید که بدانیم  رقبای بورس چه از نظر تاریخی و چه از جنبه فنی و نقد شوندگی توان رقابت با این بازار  را حداقل برای یک سال آینده نخواهند داشت؛ برای مثال بازار مسکن در اکثر نقاط پایتخت پس از دوره رشد تقریبا ممتد  20 ساله  به جایی رسیده که دیگر رابطه‌ای منطقی میان جریانات نقدی ملک و مبلغ سرمایه‌گذاری نمی‌توان یافت و البته نرخ رشد مسکن هم اگر چه کماکان مثبت اما گام این رشد بسیار کمتر از بورس برآورد می‌شود.

این مشاور سرمایه‌گذاری بازار سهام با اشاره به اینکه اگرچه در بازار طلا شاهد رشد مقطعی هستیم، توضیح داد: این رشد ناشی از تنش‌های موجود در سطح بین المللی و به تبع آن رشد قیمت جهانی طلا است؛ این امر در کنار افزایش محسوس نرخ ارز توانسته است در مقطعی وضعیت بازارهای داخلی را دوباره به حالت صعودی بازگرداند؛اما باید یادآور شد که بازار ارز و طلا از بازارهای مورد علاقه دولت نبوده و نقدشوندگی این بازارها قابل مقایسه با بورس نیست.

عبدی یکی از مهمترین عوامل رشد بازار های سرمایه در سراسر دنیا را حمایت دولت‌ها و تمایل آنها به رشد بازار سرمایه دانست و توضیح داد: در ایران نیز پس از سال‌ها شاهد تغییر الگوی مدیریتی در این بازار هستیم و این امر یعنی حمایت همه جانبه دولت از بازار سرمایه و ورود بازار سرمایه به وضعیتی که هیچ گاه پیش از این شاهد آن نبودیم؛  به بیان دیگر الگوهای حاکم بر بازار سرمایه دیگر مانند قبل قابل تکرار نیستند و تغییرات بزرگ در مدیریت بازار و نگاه بانک مرکزی، این بازار را تبدیل به یک بستر متفاوت برای کنترل نقدینگی، کمک به تولید و تامین مالی دولت کرده است.

این کارشناس بازار سرمایه تشریح کرد: هم اینک بازار سرمایه به عنوان یک ابزار برتر برای تامین مالی دولت جهت فروش دارایی‌ها و شرکت‌هایش مطرح است و چنانچه دولت بتواند از این فرصت جهت افزایش بهره وری و تامین مالی شرکت‌ها کمک کند، آنگاه روند بازار سرمایه حتی می‌تواند بیش از پیش تقویت شود.

عبدی اظهار کرد: ایراد کار تا به اینجا رشد شدید و به اصطلاح هیجانی بازار در اکثر شرکت ها بوده است که در بلند مدت به نفع بازار و سرمایه گذاران خرد نیست. مسئولان و متولیان امر باید با عمق بخشیدن به بازار عرضه‌های اولیه و عرضه‌های محدود و هماهنگ البته به افزایش شناوری سهام و گزینه های بیشتر برای سرمایه گذاری کمک کنند .

این مشاور بازار سهام تصریح کرد: شاخص بورس قدرت ادامه روند حتی با گامی بهتر از بازارهای موازی را دارد و در صورت مدیریت صحیح حتی می‌تواند به ابزار تامین مالی، کنترل نقدینگی و افزایش تولید تبدیل شود. در چنین شرایطی عرضه‌های بیشتر شرکت‌ها توسط دولت، تجدید ارزیابی دارایی‌ها و اثر تورم بر سود سازی برخی از شرکت‌های بورسی هر کدام در مقاطعی می‌توانند باعث رشد ارزش سهام شرکت‌های مختلف شوند.

این کارشناس بازار سرمایه معتقد است که با افزایش نقدینگی و اندازه بسیاری از شرکت‌های بازار، انتظار رشد سریع بازار سرمایه دور از دسترس نیست و رسیدن شاخص کل بورس تهران به اعداد جدید می‌تواند به راحتی اتفاق بیافتد؛ به این معنا که می‌توان انتظار رکوردهای جدید را در بازار سهام داشت.

عبدی در پایان خاطر نشان کرد:  به نظر می‌رسد که با رخداد اصلاح‌های مقطعی بازار سرمایه جذاب‌تر از قبل نیز به فعالیت خود ادامه داده و رشد خوبی را تجربه کند.کاهش تدریجی نرخ سپرده نیز بر جذابیت این بازار افزوده است.

وی افزود: در واقع می‌توان گفت که عوامل مختلف نظیر علاقه دولت به تامین مالی از بازار سرمایه و رونق و جهش تولید به تصمیم درستی مانند کاهش سپرده بانکی منجر شده و این امر باعث هدایت پول غیر مولد از بانک ها به بازار سرمایه شده است؛ به طور کلی باید گفت که بازار سرمایه ایران پس از مدتها بی توجهی بالاخره تا حدی به عنوان یک اهرم موثر مورد توجه واقع شده و رخداد این امر قطعا می‌تواند به رشد بلند مدتی سهم نیز منجر شود.

کد خبر 413333

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 10 =