۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۷
حقوقی‌ها دیگر وزن سابق را ندارند

شاخص بورس در جریان معاملات امروز بازار سهام با ثبت افت ۳۲ هزار و ۱۳۷ واحد، ارتفاع یک میلیون واحد را از دست داد. در جریان دادوستدهای امروز بازار سرمایه تعداد ۴ میلیارد و ۲۱۱ میلیون سهم و حق‌تقدم به‌ارزش ۴ هزار و ۹۷۶ میلیارد تومان در ۶۶۳ هزار نوبت مورد دادوستد قرار گرفت و شاخص بورس با افت ۳۲ هزار و ۱۳۷ واحدی در ارتفاع ۹۸۵ هزار و ۵۲۴ واحد قرار گرفت.

درباره وضعیت بازار امروز ۲۷ اردیبهشت، صدای بورس گفت‌وگویی با آقای ولید هلالات رئیس هیئت مدیره شرکت سبدگردان اقتصاد بیدار انجام داد که بخشی از آن را می‌خوانید:

در شرایط موجود ما با یک موج رشد قوی روبه‌رو هستیم و فضایی که در حال حاضر تجربه می‌کنیم، احتمالا یک اصلاح است و اگر سیکل‌های حرکت بازار را در نظر بگیریم، معمولا اینطور بوده که فعالان بازار همیشه معاملات خود را بر اساس E/P و S/P لحاظ می‌کردند. بر این اساس که سودآوری شرکت‌ها چقدر است و در میان‌مدت چه رقیبی در مقایسه با سود بانکی می‌توانند باشند و اگر آن را نسبت به سود بانکی جذاب می‌دیدند، وارد می‌شدند.

وی افزود: تعداد فعالان بازار شدیدا بالا رفت و سیستم معاملاتی و همچنین کارگزاری‌ها نمی‌توانند این حجم را پشتیبانی کنند و حتی به اندازه ورودی‌های جدید بورس کلاس آموزشی وجود ندارد.

هلالات اضافه کرد: چیزی که رخ داد و شاهد آن بودیم، انقلاب در بورس بود که قطعا هر انقلابی موارد مثبت و از سویی مشکلاتی را به همراه دارد.

 بازار از ۲۷ اسفند ۹۷ شدیدا رشدی صعودی داشت و چیزی که ما امروز بر اساس آن می‌توانیم آینده بازار را پیش‌بینی کنیم، سیکل‌های حرکت بازار به لحاظ درصد رشد و تعداد روزهای مثبت و منفی است. معمولا مقدار رشد هر عددی باشد اصلاح آن نیز حدود ۱۰ تا ۱۲ درصد از روند قبلی است.

نکته‌ای که وجود دارد این است که اگر این اتفاق را یک اصلاح ببینیم، طبیعتا تا آخر هفته باید به اتمام برسد و ما باید شاهد متعادل شدن و مثبت شدن بازار باشیم.

اگر بازار بعد از این متعادل شدن دوباره رشد منفی را در پیش بگیرد، بدین معنا خواهد بود که موج صعودی قبل به پایان رسیده است.

هلالات در خصوص وضع حقوقی‌ها چنین بیان کرد: حقوقی‌ها دیگر وزن قدیم را ندارند و ارزش معاملات آنها بیشتر از ۳۰ درصد کل بازار نیست. حقوقی‌ها لزوما قوی‌تر از حقیقی‌ها نیستند.

مدیرعامل شرکت سبدگردان اقتصاد بیدار در مورد صندوق‌های سرمایه‌گذاری گفت: صندوق‌های سرمایه‌گذاری در بلندمدت مثل شاخص حرکت می‌کنند و اگر مدیر صندوق فردی ماهر باشد، می‌تواند خود را بالای شاخص هم نگهدارد. هرچه صندوق بزرگتر باشد، حرکتش بیشتر شبیه شاخص کل خواهد بود. بنابراین اگر شخصی سرمایه‌ای دارد و می‌خواهد به شکل بلندمدت در بورس بماند، بهتر است در صندوق‌های بزرگ سرمایه‌گذاری کند.

هلالات پیشنهاد کرد: در بازارهایی که رشد شدید صعودی داریم و علت آن را نمی‌دانیم، سعی کنیم سرمایه‌های جدید نسبت به سرمایه‌های اولیه تزریق نکنیم مگر اینکه از این کار مطمئن باشیم چون در اصلاحاتی که رخ می‌دهد در واقع شما شاهد چیزی شبیه ریزش خواهید بود.

در شرایط فعلی بازاری را می‌بینیم که به صورت اپیدمی حرکت می‌کند و مبانی بنیادی ندارد، ما هر چه عامیانه‌تر به این بازار نگاه کنیم، راحت‌تر آن را درک می‌کنیم.

ما اگر سیکل‌های قبلی را داشته باشیم، طبیعتا دو روز آینده روزی خواهد بود که بازار از منفی کامل به سمت مثبت کامل حرکت می‌کند و احتمالا رشد ۲۰ درصدی خواهیم داشت.

اگر سهم‌ها از صف فروش به سمت صف خرید بروند و همچنین اگر سهم‌ها تاب بیاورند و در آستانه مثبت بمانند و در همان حوالی تثبیت شوند، قطعا روند صعودی خواهیم داشت.

هلالات در پایان گفت: سیاست دولت در این هفته بسیار مهم است، چون عرضه ETF ‌ها تا چهارشنبه ادامه دارد و در فضایی که بعضی یانک‌ها در صف فروش قرار دارند، طبعا استقبالی در این خصوص نمی‌بینیم و اگر دولت این هفته را از دست بدهد وضع نگران کننده‌ای را شاهد خواهیم بود.

کد خبر 413322

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 13 =