بلا تکلیفی سهامداران بیش از۱۰۰ نماد

 تازه‌ترین بررسی‌ها نشان می‌دهد که در تاریخ ۲۲ اردیبهشت ۹۹ تعداد نمادهای متوقف شده در بازار سهام (بورس و فرابورس) بیش از ۱۰۰ مورد مورد بوده است. به بیان دیگر، سهامداران شرکت پذیرفته‌شده در بورس قادر به خرید و فروش سهام خود نیستند. البته از این تعداد، ۲۲ نماد مربوط به همین روز بوده‌اند.

بر اساس آمارهای موجود، در فاصله بین سال‌های ۹۳ تا ۹۷ تعداد ۱۷ نماد متوقف شدند که این توقف هنوز ادامه دارد. ارزش این ۱۷ نماد معادل ۰.۱۲ درصد کل ارزش بازار است. در سال ۹۸ تعداد ۴ نماد با ارزش ۰.۶۵ درصد ارزش بازار متوقف شدند. 
قدیمی‌ترین نماد متوقف‌شده بورس تهران، غدشت (دشت مرغاب) است که معاملات آن از ۱۰ اسفند ۹۸ تاکنون متوقف شده است.
 پس از آن، نماد خودرو (ایران خودرو) از ۲۵ اسفند ۹۸ تاکنون متوقف است. ارزش بازار نمادهای متوقف‌شده از سال ۹۳ تا پایان سال ۹۸ (بدون احتساب نماد خودرو) نزدیک به ۷ درصد ارزش کل بازار است.

بحران خدشه‌دار شدن اعتماد سهامداران 
ارقام فوق نشان می‌دهد که سهامداران و سرمایه‌گذارانی که به امید سرمایه‌گذاری و کسب سود وارد بازار شده‌اند، امروز امکان دسترسی به سرمایه خود را ندارند. در چنین شرایطی، مقام ناظر و متولیان بازار وظیفه دارند که ضمن اطلاع‌رسانی درباره عملکرد خود در زمینه رفع مشکل توقف نمادها، دلایل این توقف‌ها را برای سهامداران توضیح دهند. بدون شک ورود سرمایه‌گذاران به بورس‌ها جهت خرید و فروش سهام، به پشتوانه اعتمادی است که به مقام ناظر و قوانین و مقررات بورس دارند. خدشه‌دار شدن این اعتماد به سود هیچکس نیست.

 تاریخ نگاری نمادهای همچنان متوقف 
براساس این گزارش، قدیمی‌ترین نمادهایی که همچنان متوقف و همگی مربوط به فرابورس هستند، معرفی شده‌اند. برخی از این نمادها، به دلایل مختلف لغو پذیرش شده‌اندکه بر اساس ماده ۹۹ قانون برنامه توسعه پنجم و ماده ۳۶ قانون احکام دائمی برنامه های توسعه کشور باید در بازارهای خارج از بورس (بازار سرمایه)معامله شود.
 همچنین تعدادی از شرکت های سهامی عام بر اساس همین قانون در بازار فرا بورس ایران درج شده که قابلیت معامله آن به دلیل عدم بازگشایی فراهم نشده است و سرمایه هزاران سهامدار در این شرکت ها بلوکه شده است و هیچ راهکاری برای  معاملات خارج از بورس آنها وجود ندارد.

  • هفته نامه ۳۵۲ اطلاعات بورس،صفحه ۳
کد خبر 413317

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 8 =