۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۹:۳۲
بازار سهام متعادل می‌شود

در جریان دادوستدهای امروز بازار سرمایه تعداد ۱۶ میلیارد و ۸۸۸ میلیون سهم و حق‌تقدم به ‌ارزش ۱۸ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان در ۲ میلیون و ۲۲۸ هزار نوبت مورد دادوستد قرار گرفت و شاخص بورس با افت ۳ هزار و ۷۸۵ واحدی در ارتفاع یک میلیون و ۱۷ هزار و ۶۵۹ واحد قرار گرفت.

عباس گمار، مدیر ارزش‌گذاری سهام تامین سرمایه نوین در گفت‌وگو با صدای بورس درباره وضع بازار بورس در روزهای اخیر گفت: طبیعی بود که بازار بعد از رشد خیلی زیادی که عملا باید طی چندماه اتفاق می‌افتد ولی در عرض چند روز شاهد آن بودیم، نیاز به یک اصلاح داشت و این فروکش کردن قابل پیش‌بینی بود.

اتفاقی که افتاد این بود که بازیگران سهم‌ها که عمدتا افراد حقیقی بودند، شناسایی سود کردند و سهم‌های اصلی را که اکثرا سهم‌هایی بودند که در سبد etf  دولت قرار می‌گیرند، فروختند و کلیت بازار رو به کاهش رفت و همانطور که مشاهده شد، بازار ابتدا منفی و سپس مثبت و نهایتا در فضای منفی بسته شد. سهم‌های etf  روی شاخص تاثیر منفی گذاشتند و بقیه بازار هم پیرو آن عمل کردند.

گمار افزود: نکته مهمی که در بازار سرمایه می‌توان به آن اشاره کرد، ارزشیابی سهام شرکت‌ها است. عملا شرکت‌ها را به سه دسته می‌توانیم تقسیم کنیم و اینها شرکت‌هایی هستند که مستعد رشد بودند و تا حدودی در آینده هم ممکن است به این شکل باشند.

دسته اول شرکت‌هایی هستند که در گروه etf  دولتی قرار می‌گیرند. دسته دوم شرکت‌هایی هستند که تجدید ارزیابی دارایی دارند و بازار قیمت را بر مبنای آنها تعیین می‌کند. دسته سوم شرکت‌هایی هستند که احتمالا در آینده ارز ۴۲۰۰ تومانی برای مواد اولیه آنها حذف خواهد شد و عمدتا نسبت به بقیه سهم‌ها این سهم‌ها کوچکتر هستند.

عباس گمار اضافه کرد: ما در بازار سهام دو نوع رویکرد داریم؛ نخست رویکرد سفته‌بازی است بدین معنی که سهمی بدون در نظر گرفتن ارزش آن خریداری شود به امید اینکه شخصی فردا با قیمت بالاتر آن را بخرد که البته در مورد سهام تمام شرکت‌ها صدق نمی‌کند. دومین رویکرد، سرمایه‌گذاری است بدین معنی که با این تحلیل وارد این سهم‌ها بشویم که ریسک سرمایه‌گذاری در آن شرکت را تحمل می‌کنیم.

وقتی شخصی با رویکرد سرمایه‌گذاری وارد بازار شود قطعا وضعیت این روزهای بازار را نگران‌کننده نمی‌بیند چون نهایتا افت سهام را ۱۵ تا ۲۰ درصد برآورد کرده و می‌داند که در نهایت این سهام به ارزش ذاتی شرکت برمی‌گردد. بنابراین تفاوت زیادی بین این دو نگرش وجود دارد و ما همیشه باید به ارزشیابی شرکت‌ها و انتخاب سهام توجه کنیم.

وی افزود: در انتخاب سهام باید سه رویکرد همزمان داشته باشیم؛ ابتدا اینکه ارزش ساخت شرکت چقدر است، دوم اینکه شبیه به آن در بازار چقدر معامله می‌شود و سوم اینکه پتانسیل سودآوری این شرکت چقدر است و نهایتا با برآورد این موارد، سهم را بر آن مبنا انتخاب کنیم.

گمار در آخر خاطرنشان کرد: ذات بازار بالا و پایین دارد و این روند طبیعی است و انتظار می‌رود هفته آینده بازار متعادلی را پیش‌رو داشته باشیم.

کد خبر 413282

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 4 =