۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۰

گزارش هفتگی بورس کالا

رشد قیمت‌ها در سایه دلار

ایرج فرجی، مدیر گروه کالایی کارگزاری مبین سرمایه
رشد قیمت‌ها در سایه دلار

معاملات بورس کالا در این هفته تحت تأثیر نوسانات مثبت دلار و افزایش قیمت‌ها در بازارهای موازی در اکثر گروه‌های کالایی با رشد محسوس تقاضا و افزایش قیمت با شیب ملایم همراه بود.

به گزارش صدای بورس، حجم کلی معاملات در بورس کالا تا روز سه‌شنبه مورخ ۲۳/۰۲/۹۹ برابر با ۲۳۰ هزار تن بود که نسبت به مدت مشابه هفته گذشته حدود ۱۰ هزار تن بیشتر است. این در حالی است که در گروه صنعتی معاملات شمش بلوم به دلیل عدم تأیید توسط بورس کالا ابطال و به همراه معاملات ورق فولاد مبارکه به روز چهارشنبه موکول شد. در گروه‌های مهم کالایی دیگر همانند پلیمری‌ها و به خصوص فرآورده‌های نفتی نیز افزایش تقاضا قابل توجه بود. برای مثال حجم معاملات وکیوم باتوم به عنوان یکی از مهمترین فرآورده‌های نفتی با حجم ۹۰ هزار تن نسبت به هفته قبل در زمان مشابه تقریبا ۳ برابر شده است. به نظر می‌رسد با رشد خزنده قیمت دلار و ورود به کانال ۱۷ هزار تومان و دورنمای رشد قیمت‌ها در کلیه بازارها، افزایش تقاضا در بورس کالا نیز منطقی باشد. از اتفاقات مهم تأثیرگذار بر بورس کالا نیز می‌توان به برکناری آقای رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت اشاره کرد. در هفته‌های گذشته با فشار وزارت صمت در جهت کنترل قیمت‌ها و برخلاف رویه معمول بورس کالا مبنی بر کشف قیمت‌ها بر پایه عرضه و تقاضای بازار، شاهد اعمال سقف قیمت و  ابطال بسیاری از معاملات در گروه محصولات فولادی بودیم. باید دید با برکناری ایشان سیاست کنترل قیمت و فشار بر عرضه کنندگان ادامه می‌یابد یا خیر. در جداول زیر اطلاعات کلی معاملات رینگ‌های داخلی و برخی از گروه‌های مهم کالایی گردآوری شده است.

پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی

آمار معاملات محصولات پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی در بورس کالا

آمار معاملات محصولات پلیمری در بورس کالا

آمار معاملات گروه‌های مهم محصولات پلیمری به شرح زیر است:

معاملات گروه پلی پروپیلن و پلی اتیلن ترفتالات

معاملات گروه پلی اتیلن سبک

معاملات گروه پلی اتیلن سنگین

معاملات گروه پلی وینیل کلراید و پلی استایرن

در گروه شیمیایی نیز آمار معاملات به شرح زیر است:

فرآورده‌های نفتی

معاملات محصولات مهم فرآورده‌های نفتی در جداول زیر آورده شده است:

آمار معاملات فرآورده‌های نفتی در بورس کالا

صنعتی

آمار رینگ صنعتی به همراه گروه‌های کالایی مهم آن به شرح زیر است:

آمار معاملات محصولات صنعتی در بورس کالا

البته با توجه به ابطال معاملات برخی از محصولات فولادی در دو هفته گذشته، و عرضه انواع ورق و شمش فولادی در روز چهارشنبه آمار این گروه چندان قابل بررسی نیست.

آمار معاملات محصولات فولادی در بورس کالا

آمار معاملات گروه‌های مهم فولادی در بورس کالا

آمار معاملات محصولات مسی در بورس کالا

آمار معاملات محصولات آلومینیومی در بورس کالا

آمار معاملات شمش روی در بورس کالا

فرعی

در بازار فرعی نیز در این هفته در مجموع ۱۸۷۸ تن محصول مورد معامله قرار گرفت که نسبت به مدت مشابه هفته گذشته با حجم معاملات ۲۱۳۸ کاهشی در حدود ۱۲ درصد را شاهد بود.

کد خبر 413277

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 14 =