بزرگترین عرضه اولیه تاریخ بازار سرمایه 

چهارشنبه هفته گذشته شاهد بزرگترین عرضه سهام اولیه در بورس بودیم. اتفاقی که به گفته رئیس جمهور برای نخستین بار در تاریخ بورس ایران به وقوع پیوست. این عرضه به دنبال دستور رهبر انقلاب مبنی بر کاهش تصدی‌های غیرضرور در بخش‌های دولتی انجام شد.براساس این گزارش ، ۱۰ درصد از سهام شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی با نماد «شستا» با تمام زیرمجموعه خود عرضه اولیه شد که ۸ درصد از این سهام جهت عرضه به سهامداران خرد و ۲ درصد نیز جهت عرضه به صندوق‌های سرمایه‌گذاری در نظر گرفته شده بود.

علی صحرایی مدیرعامل شرکت بورس اظهار کرد: بیشترین میزان مشارکت در بورس وجود داشت به طوری که ۲ میلیون و ۷۰ هزار نفر در این عرضه شرکت داشتند. همچنین میزان عرضه ۸ میلیارد سهم به میزان ۶ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان بود که به هر کد ۳۶۳۷ سهم اختصاص یافت.

وی اضافه کرد: از این میزان ۶ میلیارد و ۷۰۰ میلیون سهم جهت عرضه به عموم و یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون سهم جهت عرضه به صندوق‌های سرمایه‌گذاری در روز شنبه آینده عرضه اولیه شد. با انجام این عرضه ۶۸ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان به ارزش بازار افزوده شد. صحرایی تصریح کرد: مجموعه شستا دارای ۱۸۷ شرکت بورسی بادرصد مدیریتی مالکیتی است که توانست حدود ۷هزار میلیارد تومان به تأمین مالی بپردازد. به این ترتیب، همچنین عرضه اولیه شستا ، بزرگترین عرضه تاریخ بازارسرمایه کشور از لحاظ تعداد شرکت کنندگان و نیز از نظر عرضه است.

روند پذیرش و سوددهی 
این گزارش می‌افزاید: سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی که از سال قبل فرآیند پذیرش در بورس تهران را شروع کرده بود که بعد از احراز کامل شرایط، ۲۰ فروردین سال جاری در کمیته پذیرش با پلاک ۵۳۷ پذیرفته شد و در بازار دوم معاملات و در ﺑﺨﺶ هلدینگ چند رشته‌ای صنعتی درج گردید.بنابر آمار موجود، این هلدینگ با سرمایه اسمی ۸ هزار میلیارد تومانی در گزارش ۱۲ ماهه تلفیقی، ۷.۰۱ هزار میلیارد تومان سود خالص داشته و سود اصلی ۴.۵ هزار میلیارد تومان است؛ همچنین سود هر سهم در سال مالی قبل و منتهی به ۳۱ خرداد سال گذشته ۵۶۵ ریال و در شش ماهه منتهی به پایان آذر سال گذشته ۱۳۱ ریال است.همچنین در عرضه "شستا"، تأمین سرمایه امین و سرمایه‌گذاری صبا تأمین، متعهد خرید و سقف خرید نیز ۵۰ درصد از کل سهام قابل عرضه بودند 

  • شماره ۳۴۸ هفته نامه اطلاعات بورس- صفحه ۲ 
کد خبر 412609

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 13 =