بازار سرمایه با قدرت به جلو حرکت می‌کند

شرایط برگزاری مجامع الکترونیک شرکت‌های حاضر در بازار سرمایه فراهم شود.

اعضای شورای عالی بورس، پس از بحث مفصل و با قدردانی از زحمات شاپور محمدی که کارنامه مثبت و روشنی را در این سکان برجای گذاشت، حسن قالیباف اصل را به عنوان یکی از اساتید مبرز دانشگاه و با بیش از ۱۰ سال سابقه اجرایی در حوزه بازار سرمایه به عنوان عضو و رئیس هیات مدیره بورس و اوراق بهادار برگزیدند. بر این اساس، مراسم تکریم شاپور محمدی و معارفه حسن قالیباف اصل، رئیسان قدیم و جدید سازمان بورس و اوراق بهادار، اوایل هفته گذشته با حضور روسای ارکان، معاونان و مدیران این سازمان و اهالی رسانه در وزارت امور اقتصادی و دارایی برگزار شد.

افزایش حداقل ۵۰ درصدی ظرفیت تأمین مالی 
فرهاد دژپسند وزیر امور اقتصادی و دارایی در مراسم مذکور، بازار سرمایه را با توجه به ظرفیت‌های فراوان، سکویی مناسب برای جهش اقتصادی توصیف کرد و گفت: با برنامه ریزی و تدبیر لازم می‌توان این بازار و ابزارهای آن را برای مردمی کردن اقتصاد و شکل گیری نگاه عدالت جویانه به کار گرفت. دژپسند اظهار داشت: بازار سرمایه در شرایط کنونی به مرتبتی رسیده که می‌توان به عنوان بال نخست در تأمین مالی اقتصاد کشور به آن امید بست.
وی ادامه داد: هم اکنون سهم بازار سرمایه در تأمین مالی اقتصاد به یک چهارم افزایش یافته و البته هنوز امکان رشد دارد .همچنین با توجه به ظرفیت‌های بازار سرمایه و تدبیر لازم ، می‌توان این آمار را حداقل تا ۵۰ درصد افزایش داد. به ویژه اینکه این بازار پتانسیل بسیار خوبی در مردمی کردن اقتصاد دارد. وزیر امور اقتصادی و دارایی تاکید کرد: در حال حاضر، بازار سرمایه شفاف ترین نهاد اقتصادی است؛ در دوران ریاست آقای محمدی و همکاران وی اقدامات موثر و ارزشمندی به ویژه در راستای مردمی کردن اقتصاد انجام شد و در آینده نیز بازار سرمایه هوشمند در دستور کار وزارت اقتصاد قرار دارد. دژپسند در پایان این مراسم از رئیس سابق سازمان بورس و اوراق بهادار خواست به عنوان مشاور وزیر امور اقتصادی و دارایی به رسالت خود در اقتصاد کشور ادامه دهد.

فرصت خوبی برای توسعه بازار
حسن قالیباف اصل رئیس جدید سازمان بورس و اوراق بهادار هم ابراز داشت: شرایط فعلی، فرصت خوبی برای توسعه بازار سرمایه است تا جایگاه بیشتری در اقتصاد ملی پیدا کند.
قالیباف اصل با بیان اینکه شرایط و جایگاه بازار سرمایه نسبت به گذشته بسیار متفاوت است، افزود: طی دو سال گذشته، سرمایه‌گذاران زیادی وارد این بازار شده اند و حجم و ارزش بالای معاملات نشان از توجه به این بازار دارد. البته در شرایط کنونی هم شاهدیم که فرهنگ سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه تا دورترین نقاط کشور رسوخ کرده است.
 رییس سازمان بورس و اوراق بهادار، تأمین مالی شرکت های سهامی عام را بسیار مهم ارزیابی کرد و گفت: وظیفه ما، بورس‌ها و تأمین سرمایه‌ها این است که از شرکت‌های حاضر در این بازار حمایت کنیم تا بتوانند از طریق بازار سرمایه تأمین مالی مناسبی را انجام دهند.
وی همچنین با اشاره به لزوم برگزاری مجامع الکترونیک اظهار داشت: کرونا امروز درس‌های فراوانی را پیش روی ما گذاشته است تا برنامه ریزی‌ها برای به کارگیری سیستم های الکترونیک در عرصه‌های مختلف تسریع یابد. لذا نباید اجازه داد مجامع شرکت‌های بورسی به تنفس بخورد.
قالیباف اصل، به شرکت سپرده‌گذاری مرکزی ماموریت داد تا هر چه سریعتر شرایط برگزاری مجامع الکترونیک شرکت های حاضر در بازار سرمایه را فراهم کند.
 وی با تاکید بر اینکه نیاز فعالان بازار در اولویت توجه سازمان بورس قرار دارد، ادامه داد: تلاش می‌شود تا روند پذیرش شرکت‌ها در بازار سرمایه تسهیل شود . همچنین احترام به نیازهای مخاطبان بازار سرمایه و ارباب رجوع سرلوحه کار، قرار خواهد داشت.رییس سازمان بورس و اوراق بهادار همچنین با تاکید بر جایگاه بازار بدهی در کشور بیان داشت: بازار بدهی علیرغم رشد خوب و مناسب طی سال های اخیر، هنوز جای رشد دارد و با همکاری تمامی ارکان بازار سرمایه، دولت، مجلس و رسانه‌ها، این بازار و در کل، بازار سرمایه را با قدرت به پیش خواهیم برد.

عبور ارزش بازار از تولید ناخالص داخلی 
شاپور محمدی رئیس سابق سازمان بورس و اوراق بهادار، در مراسم تودیع خود اظهار داشت: بازار سرمایه در شرایط کنونی مسیری پویا را طی می‌کند و فعالان بازار نیز بازده مناسبی را در دوره ای ۴۵ ماهه کسب کردند.
محمدی گفت: بازار سرمایه در ۴۵ ماه گذشته و قبل از آن، گام‌های مناسبی در جهت توسعه برداشته که در نتیجه آن، ارزش بازار در ارقامی بالاتر از تولید ناخالص داخلی (GDP) قرار گرفت. وی با بیان اینکه آماری که سازمان بورس و اوراق بهادار ارائه می‌کند، آمار واقعی عملکرد شرکت‌هاست، افزود: مجموع شرکت‌های پذیرش شده، ثبت شده و درج شده در تاریخ ۵ مرداد ۹۵ ، ۵۵۴ شرکت بود که در حال حاضر این رقم به ۶۲۹ شرکت رسیده است. رییس سابق سازمان بورس تصریح کرد: تنها در سه ماه پایانی سال گذشته، ۱۰۸ هزار میلیارد تومان مجوز افزایش سرمایه صادر شده است. 
محمدی با اشاره به اینکه اطلاع رسانی و شفاف‌سازی سریع و به موقع، مهم ترین رکن در تصمیم‌سازی صحیح برای سرمایه‌گذاران و سهامداران است و همواره به طور جدی از سوی نهاد ناظر بازار سرمایه کشور پیگیری شده، ابراز داشت: با توجه به اقدامات انجام شده در این حوزه، میانگین تعداد روزهای تاخیر در انتشار اطلاعات توسط شرکت‌ها از ۱۱ روز در ابتدای سال ۱۳۹۷ به یک روز در پایان سال گذشته کاهش یافت. همچنین طی چهار سال گذشته شاخص ارائه به موقع اطلاعات از ۴۳ درصد به ۹۱ درصد رسید. شاخص ممانعت از ارائه اطلاعات نیز از ۳۴ درصد به دو درصد کاهش یافت. 

  • شماره ۳۴۸ هفته نامه اطلاعات بورس- صفحه ۲
کد خبر 412604

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =