بانک مسکن به دنبال رونق بازار مسکن

بانک مسکن همسو با عنوان انتخاب شده برای سال جدید از سوی مقام معظم رهبری تحت عنوان سال جهش تولید، سیاست های اعتباری جامع مصوب برای تامین مالی بخش مسکن و ساختمان در سال ۹۹ را اعلام کرد.

به گزارش صدای بورس به نقل از پایگاه خبری بانک مسکن (هیبنا)، اهم آنچه از سوی بانک برای نحوه تامین مالی بازار مسکن در سال ۹۹ طراحی شده است، حوزه عرضه واحد مسکونی در تیراژ انبوه در شهرهای کشور را شامل می شود.

بانک مسکن برای این منظور سبدی از انواع تسهیلات ساخت مسکن را برای تولیدکنندگان مسکن و ساختمان و همینطور انبوه سازان حرفه ای فعال در سراسر کشور در نظر گرفته که عرضه کنندگان مسکن متناسب با خواسته و شرایط خود یک نوع از طیف تسهیلات طراحی شده را می توانند برای پروژه های ساختمانی سال ۹۹ انتخاب و استفاده کنند.

جزئیات سیاست های اعتباری سال ۹۹ بانک مسکن نشان می دهد: سازنده ها در مناطق شهری کشور امسال می توانند با استفاده از اوراق مسکن از ۶۰ تا ۱۰۰ میلیون تومانی تسهیلات جهت ساخت هر واحد مسکونی برای تامین هزینه های ساخت و ساز در پروژه ها، از شعب بانک مسکن دریافت کنند. در شهرهای کوچک، سقف تسهیلات ساخت از محل اوراق مسکن ۶۰ میلیون تومان، در شهرهای بزرگ و مراکز استان ها، ۸۰ میلیون و در شهر تهران سقف این تسهیلات ۱۰۰ میلیون تومان است.

سازنده ها برای دریافت این نوع تسهیلات که به صورت بدون سپرده به آنها تعلق می گیرد باید به تناسب مبلغ تسهیلات درخواستی ، اوراق ۵۰۰ هزار تومانی را تهیه کنند که قیمت این اوراق به صورت روزانه و متناسب با میزان عرضه و تقاضا در بازار فرابورس، تعیین و از طریق کانال تلگرامی بانک مسکن به مشتریان اعلام عمومی می شود.

در سال ۹۹ برای تعاونی های مسکن اما تسهیلات ویژه با سقف بیشتر از تسهیلات اوراق تدارک دیده شده است. تعاونی های مسکن بر اساس سیاست اعتباری جدید بانک مسکن در قالب سه گروه «تعاونی های مسکن دارای صلاحیت حرفه ای و استفاده کننده از تکنولوژی جدید و فناوری نوین کاهنده مصرف انرژی»، «تعاونی های مسکن دارای صلاحیت حرفه ای» و همچنین «تعاونی های عادی» می توانند از سقف های مختلف تسهیلات استفاده کنند.

در تهران تعاونی های گروه اول به ازای ساخت هر واحد مسکونی می توانند ۱۵۰ میلیون تومان تسهیلات بدون سپرده از بانک دریافت کنند. از آنجایی که تیراژ ساخت مسکن در تعاونی های مسکن قابل توجه و بیشتر از تعداد واحدهای مسکونی سایر پروژه های شهری است، بدیهی است به هر میزان که تعاونی، تقاضای تسهیلات داشته باشد بعد از تشکیل پرونده در بانک مسکن و بررسی مدارک مربوط به پروژه، در صورت حایز شرایط بودن، تسهیلات مربوطه به آن تعاونی تعلق می گیرد.

سقف تسهیلات بدون سپرده مختص تعاونی های گروه اول در سال ۹۹ در شهرهای بزرگ و مراکز استان ها ۱۳۰ میلیون و در شهرهای کوچک نیز ۱۰۰ میلیون تومان تعیین شده است.

ارقام تسهیلات مختص تعاونی های مسکن در سال ۹۹ بیش از ۵۰ درصد نسبت به سال ۹۸ افزایش پیدا کرده است که این رقم بیشتر از رشد هزینه های مربوط به خرید و تامین مصالح ساختمانی در سال ۹۸ می باشد.

سال گذشته بر اساس اطلاعات مرکز آمار ایران شاخص مربوط به نهاده های تولید مسکن و ساختمان بیش از ۳۰ درصد نسبت به سال ۹۷ افزایش پیدا کرد. اکنون با افزایش سقف تسهیلات بانکی مورد نیاز تعاونی های مسکن، این رشد در هزینه تامین مصالح ساختمانی تا حدودی پوشش داده می شود.

تعاونی های گروه دوم نیز در تهران ۱۳۰ میلیون تومان، در مراکز استان ها و شهرهای بزرگ ۱۱۰ میلیون و در شهرهای کوچک ۸۰ میلیون تومان تسهیلات ساخت از محل منابع بدون سپرده دریافت خواهند کرد.

تعاونی های عادی نیز در این سه گروه شهری به ترتیب ۷۰ میلیون، ۶۰ میلیون و ۵۰ میلیون تومان تسهیلات ساخت شامل آنها می شود. البته این گروه از تعاونی ها می توانند با خرید اوراق، سقف تسهیلات دریافتی را به ترتیب تا ۱۰۰ میلیون، ۸۰ میلیون و ۶۰ میلیون تومان افزایش دهند. این انعطاف تسهیلاتی با هدف کمک به جهش تولید و رونق ساخت مسکن در سال ۹۹ از سوی بانک مسکن طراحی شده است.

سازندگان و تولیدکنندگان مسکن در سال ۹۹ همچنین می توانند از تسهیلات بدون سپرده دیگری نیز استفاده کنند. این تسهیلات برای سازندگان حرفه ای دارای صلاحیت حرفه ای و استفاده کننده از تکنولوژی جدید و فناوری نوین کاهنده مصرف انرژی،‌ در بالاترین سقف ریالی ممکن تعیین شده است. این گروه از سازندگان می توانند در تهران ۲۵۰ میلیون، در شهرهای بزرگ و مراکز استان ۲۲۰ میلیون و در شهرهای کوچک ۱۸۰ میلیون تومان تسهیلات از محل منابع بدون سپرده دریافت کنند. متقاضیان این نوع تسهیلات باید دارای گردش مالی مناسب در حساب جاری یا حساب ممتاز نزد بانک مسکن با متوسط موجودی حداقل ۱۵ درصد تسهیلات درخواستی باشند. سقف تسهیلات از محل منابع بدون سپرده برای سازندگان حرفه ای کمتر از گروه اول است. این گروه در سه دسته شهر مذکور به ترتیب می توانند ۲۰۰ میلیون،‌۱۷۰ میلیون و ۱۴۰ میلیون تومان تسهیلات بدون سپرده ساخت مسکن به ازای هر واحد مسکونی دریافت کنند. البته این ارقام برای همه تسهیلات ساخت مسکن،‌ سقف مصوب است و رقم نهایی پرداختی باید حداکثر معادل ۸۰ درصد هزینه ساخت باشد.

سازندگانی که به صورت عادی اقدام به ساخت و ساز مسکونی کنند نیز در سه دسته شهر نامبرده شده به ترتیب ۷۰ میلیون، ۶۰ میلیون و ۵۰ میلیون تومان تسهیلات ساخت دریافت خواهند کرد.

نرخ سود تسهیلات ساخت مسکن برای تسهیلات اوراق ۱۷.۵ درصد و برای تسهیلات بدون سپرده نیز ۱۸ درصد است.

کد خبر 412280

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =