نگرانی جدید بازار فلزات در اوضاع کرونایی

شیوع ویروس کرونا در سراسر جهان حواس بازارهای فلزات را به سمت ریسک‌های مربوط به تقاضا برده و باعث افت شدید قیمت‌ها شده است در حالی که سرمایه گذاران تهدیدهای فزاینده بخش عرضه را تاکنون نادیده گرفته‌اند.

به گزارش صدای بورس، این مسئله در پی تصمیم آفریقای جنوبی برای وضع قرنطینه ملی به مدت ۲۰ روز با هدف مهار شیوع ویروس کرونا مطرح شده است که روی فعالیت معادن این کشور تاثیر خواهد گذاشت. آفریقای جنوبی بزرگترین تولیدکننده پلاتین، دومین تولیدکننده بزرگ پالادیم در جهان و صادرکننده بزرگ زغال سنگ حرارتی، سنگ آهن و طلا به شمار می رود.

این کشور با تولید حدود ۱۳۰ تن پلاتین در سال ۲۰۱۹ که شش برابر بیشتر از تولید روسیه بود، تولید جهانی این فلز ارزشمند را تحت سلطه دارد.

پلاتین هم مانند سایر فلزات در پی سرایت ویروس کرونا از چین به اروپا و آمریکای شمالی و قرنطینه سراسری از سوی چندین کشور، با ریزش قیمت روبرو شده است.

هر اونس پلاتین از رکورد بالای امسال که ۱۰۴۱ دلار بوده است، ۴۶ درصد سقوط کرده و در ۱۶ مارس به رکورد پایین ۵۵۸ دلار رسید و تا روز دوشنبه نزدیک ۶۴۲ دلار معامله شد. اما پس از اعلام قرنطینه از سوی رییس جمهور آفریقای جنوبی، پلاتین در معاملات سه شنبه حداکثر ۴.۶ درصد افزایش یافت و به ۶۷۲ دلار رسید.

پالادیم هم روز سه شنبه افزایش داشت و با حداکثر ۷.۹ درصد افزایش، به ۱۸۵۴ دلار و ۵۰ سنت رسید با این حال هنوز از نقطه اوج خود در ۲۷ فوریه، ۳۷ درصد کاهش نشان می دهد.

در حالی که بهبود قیمت پلاتین و پالادیم نشان دهنده پایین بدترین کاهش قیمت اخیر فلزات نیست اما نشان می دهد که در کشف قیمت، اختلالات عرضه هم باید در نظر گرفته شوند.

گزارش‌های زیادی از سراسر جهان از سوی معدنکارانی منتشر می شود که به منظور مدیریت زیانهای ناشی از شیوع ویروس کرونا، تولیدشان را متوقف کرده یا کاهش داده اند.

فعالیت در معادن مس شیلی و پرو کاهش پیدا کرده است و شرکت واله برزیل فعالیت در یک معدن نیکل در شرق کانادا را متوقف کرده است. شرکت ریوتینتو هم برخی از فعالیتهایش در کبک کانادا را محدود کرده است.

این نمونه ها یک روند شفاف را نشان می دهد که همزمان با شیوع ویروس کرونا، اختلالات عرضه بیشتری به وقوع خواهد پیوست. در بررسی مواد معدنی که نسبت به اختلالات عرضه آسیب پذیر هستند سنگ آهن و زغال سنگ با توجه به تمرکز صادرات در چندین کشور، مستثنی خواهند بود.

بازار سنگ آهن دریابرد تحت نفوذ دو کشور استرالیا و برزیل قرار دارد و آفریقای جنوبی با فاصله زیادی در رتبه سوم قرار می گیرد. حدود ۶۰ درصد از مجموع عرضه از سوی استرالیا و عمدتا از منطقه پیلبارا در ایالت وسترن استرالیا صورت می گیرد.

اگرچه شرکت ریوتینتو که بزرگترین تولیدکننده سنگ آهن استرالیاست و شرکت‌های بی اچ پی و فورتسکیو متالز هنوز فعالیت‌هایشان را در وسترن استرالیا محدود نکرده اما ممکن است بالاخره زمانی برسد که مجبور شوند دست از کار بکشند.  ایالت‌های استرالیای جنوبی و تاسمانی از جمله ایالت‌های استرالیا هستند که همه مسافران را ملزم می کنند به مدت ۱۴ روز خود را قرنطینه کنند. این به معنای آن است که کارگران غیربومی در وقت استراحت مجبورند از خانواده خود دور بمانند. این مسئله نه تنها برای سلامت روحی کارگران دشوار خواهد بود بلکه به نظر می رسد طی یک مدت طولانی بتواند پایدار باشد.

کارگران بومی در معادن هم چالش به شمار می رود زیرا از امکانات کافی برخوردار نیستند و در صورت ابتلا شدن به بیماری، ریسک سرایت ویروس کرونا به همکارانشان را افزایش می دهند. استرالیا بزرگترین صادرکننده زغال سنگ کک شو و دومین صادرکننده بزرگ زغال سنگ حرارتی در جهان است. همانند معادن سنگ آهن، معادن زغال سنگ در مناطق دورافتاده کشور هستند و حتی معادن نزدیک به شهرها و شهرستان‌ها در صورت اعمال قرنطینه شدیدتر از سوی دولت‌های ایالتی و فدرال ممکن است مجبور شوند فعالیتشان را متوقف کنند.

سنگ آهن در طول بحران ویروس کرونا عملکرد نسبتا خوبی داشته است اما در چند روز گذشته که سرمایه گذاران از تدابیر محرک مالی چین چندان رضایت نداشتند و وخامت سریع دورنمای اقتصاد جهانی، کاهش قیمت پیدا کرده است.

طبق گزارش آژانس اعلام قیمت آرگوس، سنگ آهن با عیار ۶۲ درصد برای تحویل فوری به چین روز دوشنبه به ۷۹ دلار و ۶۰ سنت در هر تن کاهش پیدا کرد که پایینترین حد در چهار ماه اخیر بود و ۱۱.۶ درصد کاهش در مدت دو روز را نشان داد. اگرچه این ماده خام فولادسازی تحت فشارهای کاهشی قرار گرفته است اما هر گونه تغییر عمده در مسائل عرضه ناشی از محدودیتهای مقابله با کرونا ممکن است روند مذکور را به سرعت معکوس کند.

بر اساس گزارش ایسنا به نقل از رویترز، به نظر می رسد معدنکاران، معامله گران، کاربران نهایی و سرمایه گذاران فلزات باید نگرانی بیشتر در خصوص اختلالات عرضه نسبت به افت تقاضا داشته باشند.

کد خبر 412089

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 10 =