آمریکا به دنبال توافق برای ثبات بازار جهانی نفت

در حالی که خروج روسیه از توافق کاهش تولید نفت سقوط ۲۰ دلاری قیمت نفت را رقم زد، حالا آمریکا می‌خواهد در مذاکره با عربستان زمینه توافقی دیگر را برای ثبات بازار جهانی فراهم کند.

به گزارش صدای بورس به نقل از ایرنا، قیمت نفت پیش از شیوع کرونا در کانال ۶۰ دلاری در نوسان بود و نگرانی فعالان این بازار، سقوط قیمت در کانال ۵۰ دلاری به شمار می رفت.

با گسترش این ویروس اما قیمت نفت با کاهش تقاضا پایین آمد و تا ۴۵ دلار در هر بشکه نیز قیمت خورد.

آن زمان امیدها به تصمیم اوپک بود تا شاید با تعمیق توافق کاهش تولید قیمت ها را به ثبات برساند. عربستان پیشنهاد کاهش عرضه ۱.۵ میلیون بشکه دیگر را داده بود و نگاه ها به سرزمین تزار بود تا چراغ سبز این توافق باشد.

با این حال روسیه پیش از این نشست ساز ناکوک عدم توافق را کوک کرد. همین موضوع باعث شد تا بعد از دو روز مذاکره در وین، توافق اوپک پلاس لغو شود و همان ۱.۷ میلیون بشکه توافق قبلی نیز دوباره به بازار بازگردد.

عربستان بعد لغو این توافق از تخفیفات ویژه به مشتریانش خبر داد و دامپینگ (شکستن قیمت ها برای جذب مشتری بیشتر) در دستور کار قرار داد.

سایر تولیدکنندگان نیز دنباله رو عربستان شدند و هر روز قیمت نفت پایین آمد.

عربستان همچنین اعلام کرد تولید خود را تا ۱۲.۵ میلیون بشکه افزایش خواهد داد و روسیه نیز از افزایش تولید نفت خود خبر داد.

این جنگ قیمتی بین عربستان و روسیه باعث شد تا قیمت ها از میانه ۴۵ دلار تا ۲۵ دلار هم پایین بیاید و حتی در ساعاتی قیمت شاخص نفت آمریکا به زیر ۲۰ دلار رفت.

این موضوع زنگ خطر توقف تولید نفت شیل را در آمریکا به صدا درآورد و قرار شد تا فرستاده ویژه آمریکا برای نجات شیل راهی عربستان شود.

دولت ترامپ قصد دارد نماینده ویژه ای در زمینه انرژی به عربستان سعودی بفرستد تا در مورد ثبات بازار جهانی نفت مذاکره کنند.

آمریکا به شدت درگیر سقوط قیمت نفت است تا آنجا که مقامات تگزاس قصد دارند تولید نفت خود را برای اولین بار در ۵۰ سال گذشته پایین بیاورند.

به نظر می رسد این مذاکرات می تواند آمریکا را جایگزین روسیه در اوپک پلاس کند. این احتمال از آنجا تقویت می شود که نشست کارشناسی اوپک پلاس نیز لغو شد.

البته آمریکا در این زمان نیز بیکار نبوده و وزیر خزانه داری این کشود گفته که باید ذخایر نفتی‌مان را برای ۱۰ سال آینده پر کنیم.

استیون منوچین گفته که به دونالد ترامپ توصیه خواهد کرد از کنگره برای خرید حداکثر ۲۰ میلیارد دلار نفت به منظور پر کردن ذخایر نفت استراتژیک به مدت یک دهه درخواست کند.

با این حال قیمت نفت شاخص آمریکا در هفته گذشته ۴۰ درصد پایین آمد و از ۳۱ دلار و ۷۳ سنت به ۲۲ دلار و ۶۳ سنت رسید. نفت برنت نیز ۲۲ درصد در هفته گذشته ارزش خود را از دست داد و از ۳۵ دلار و ۴۴ سنت به ۲۹ دلار در هر بشکه سقوط کرد.

به نظر می رسد تا زمانی که تکلیف تقاضا زیر سایه گسترش کرونا تغییری نکند و تولیدکنندگان نفت نیز به توافق جامعی دست پیدا نکنند، قیمت نفت توان افزایش را نخواهد داشت و چندان بعید نیست که از این قیمت ها نیز پایین تر بیاید.

 

کد خبر 412060

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 11 =