۱۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۹
لطفا آرامش خود را حفظ کنید

به نظر می‌رسد  وقتی این دو راهکار در هفته اول اجرا شد و به هدف نرسید، سازمان تصمیم گرفته بلافاصله پلان B را که شنیده می‌شود از قبل به عنوان تیر بعدی متولیان بازار سهام آماده بود، شام چهارشنبه به اجرا درآورد. اما این تصمیم  با فوجی از اظهارنظرهای مخالف در فضای مجازی روبه‌رو شد. کار به جایی رسید که  برخی از اعضای شورای بورس همچون رئیس کل بانک مرکزی با این تغییر مخالفت کردند و ‌از تعویق آن خبر دادند و در نهایت خبری از مخالفت وزیر اقتصاد و دارایی و ریاست شورای بورس به این تغییر منتشر شد.


"لطفا آرامش خود را حفظ کنید و از رفتار هیجانی بپرهیزید."
این جمله‌ای بوده که همیشه از سوی فعالان بازار و کارشناسان به سرمایه‌گذاران توصیه شده و می‌شود.این بار اما باید این جمله را به ناظران و متولیان بازار سرمایه گفت؛ چراکه در روزهای اخیر با هجوم نقدینگی به سمت بورس، می‌توان گفت کمی دست و پای خود را گم کرده و آنها را به واکنش‌هایی واداشته تا جریان پول و رشد شاخص را کنترل کنند.در این روزها شاهد تغییرات پیوسته در ریزساختارهای بازار هستیم. ابتدا حجم مبنا تغییر کرد تا شاید این تغییر بتواند روند رشد بازار را کند‌تر کند.
بلافاصله هم ورود سرمایه‌گذاران جدید محدود شد تا با به تاخیر انداختن ورود پول‌های جدید، فرصتی برای استراحت شاخص پیدا شود. اما به نظر می‌رسد  وقتی این دو راهکار در هفته اول اجرا شد و به هدف نرسید، سازمان تصمیم گرفته بلافاصله پلان B را که شنیده می‌شود از قبل به عنوان تیر بعدی متولیان بازار سهام آماده بود، شام چهارشنبه به اجرا درآورد. اما این تصمیم  با فوجی از اظهارنظرهای مخالف در فضای مجازی روبه‌رو شد. کار به جایی رسید که  برخی از اعضای شورای بورس همچون رئیس کل بانک مرکزی با این تغییر مخالفت کردند و ‌از تعویق آن خبر دادند و در نهایت خبری از مخالفت وزیر اقتصاد و دارایی و ریاست شورای بورس به این تغییر منتشر شد.
این اتفاق از چند منظر قابل بررسی است:
۱- واقعا اعضای هیات مدیره سازمان بورس برای تصمیم به این بزرگی مشورتی با عالی‌ترین مقام نظارتی نکرده بودند.
۲-شاید وتوی وزیر اقتصاد، سبب خدشه‌دار شدن استقلال بازار سرمایه و قدرت نفوذ ابلاغیه‌های آتی سازمان بورس ‌شود.
۳- این تصمیم‌گیران خواستند با این تغییرات و وتو شدن از سوی مقام بالاتر خود را در حاشیه امن قرار دهند و در زمان نزول بازار و اصلاح بزرگ که «دیر یا زود فرا خواهد رسید»، خود را مصون بدارند.
۴-با تغییر دامنه نوسان و برگشت آن شوک به سرمایه‌گذاران وارد شود و توقفی در روند ورود وجوه جدید را در پی داشته باشد، چرا که در متن نامه منتسب به دفتر وزارت اقتصاد و دارایی اشاره شده «فعلا منتفی شود».
۵-در نهایت به نظر می‌رسد شاید در بهترین شرایط که موج نقدینگی به سمت بازار سرمایه وجود دارد، صدور مجوز برای پذیره‌نویسی و تشکیل شرکت‌های سرمایه‌گذاری سهامی عام بزرگ با سبدی از شرکت‌های تابعه بانک‌ها و پروژه‌های نیمه‌تمام در  کوتاه‌ترین زمان سدی بود برای تزریق نقدینگی، چرا که در متن مصاحبه رئیس کل بانک مرکزی هم مشهود است که اگر این نقدینگی جهت حرکتش از بورس به سمت بازار ارز و طلا تغییر کند،‌ می‌تواند آثار مخربی بر اقتصاد ایران داشته باشد.
پس شاید بهتر باشد متولیان بازار سهام به جای فرار از این نقدینگی و ترس از آن و رفتار هیجانی، برنامه‌ای برای جذب بهتر آن اجرا کنند. همانگونه که در این مدت توانستند نقش خوبی در جذب آن داشته باشند، آرزوی دیرینه حرکت از بانک‌پایگی به بازار پایگی را محقق کنند.

نویسنده: امیر آشتیانی عراقی- مدیر مسئول هفته‌نامه اطلاعات بورس


#صدای_بورس #بورس #بازارسرمایه #سهام #سهامدار #سرمایه_گذاری #صنعت #سود #بازده #اقتصاد #ریسک #کد_بورسی #کارگزاری #صادرات #واردات #ارز #طلا #دلار #یورو #نهاد_مالی #شفافیت #فرابورس #حجم_مبنا #دامنه_نوسان

کد خبر 411920

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 10 =