کاهش قابل توجه قیمت‌ها در آتی‌کالا

هفته گذشته تمامی سررسیدهای آتی کالا با کاهش چشمگیری مواجه گردید. در قراردادهای پسته و زعفران حمایت‌های مهمی شکسته شد و در نهایت قیمت‌ها در سررسید اردیبهشت به زیر 10 هزار تومان سقوط کرد.

این ریزش سنگین اما به آتی زعفران ختم نشد و پسته فندقی نیز که در سال جاری وارد بورس کالا شد، حمایت 92 هزار تومانی را از دست داد و وارد کانال 80 هزار تومانی شد.
دلیل اصلی این ریزش را می‌توان در صادرات کالاهای کشاورزی همچون پسته و زعفران جست‌وجو کرد. در سال جاری و به خصوص در چند ماه گذشته صادرات زعفران با مشکلات بسیاری مواجه گردیده و همین امر سبب نزول قیمت‌ها در بازار شده است. قیمت زعفران نسبت به سال گذشته با وجود افزایش چند برابری هزینه‌های کشاورزان، رشد قابل قبولی نداشته است. پسته فندقی نیز که توانسته بود با ورود به قراردادهای آتی حتی به بالای 25 هزار تومان نیز صعود کند، در چند ماه گذشته روند نزولی به خود گرفته و به خصوص در هفته قبل همراه با کاهش قیمت زعفران به زیر کف‌های حمایتی رسید.
برخی از فعالان بازار دلیل کاهش ناگهانی این دو محصول در هفته گذشته در بازار نقدی را ویروس کرونا و تحت تاثیر قرار گرفتن میزان صادرات محصولات کشاورزی می‌دانند. همچنین در کاهش قیمت می‌توان به عوامل بنیادی همچون افزایش کاشت زعفران، شرایط جوی و بارندگی‌های مطلوب در سال گذشته، افزایش تحریم‌ها و کاهش صادرات، کمبود نقدینگی در بازار اشاره کرد. در این میان اما بازار مشتقه همچنان از ضعف قوانین رنج می‌برد. چرا که بالا بودن میزان وجه تضمین، فاصله کم سررسیدها با یکدیگر، عدم وجود بازارگردان قوی، کم بودن میزان جریمه نکول و عمق کم معاملات سبب شده است که آتی کالا همچنان از کارایی چندانی برخوردار نباشد. نیاز است بورس کالا تمامی موارد فوق را بررسی و برای ورود نقدینگی به این بازار و افزایش حجم معاملات چاره‌ای بیندیشد.
در هفته منتهی به 6 اسفند تعداد 319،331 قرارداد به ارزش 3،950،775 میلیون ریال در بازار آتی مورد معامله قرار گرفت. در این بین دو سررسید زعفران نگین اسفند و اردیبهشت بیشترین حجم معاملات را به خود اختصاص دادند. اما آتی زیره همچنان کمترین حجم معاملات را دارد. در هفته قبل تنها 112 قرارداد زیره سبز به ارزشی برابر با 3،545 میلیون ریال در آتی کالا مورد معامله قرار گرفت.

  • حسن میثمی-مسئول معاملات مشتقه شرکت کارگزاری بورس بیمه ایران
  • شماره 345 هفته نامه اطلاعات بورس- صفحه 6
کد خبر 411800

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 11 =