روند صعودی قیمت مس در بلندمدت

بهای فلز مس در هفته قبل در بازارهای جهانی با نوساناتی همراه بود، ولی به طور کلی در هفته گذشته روندی نزولی داشت. به نحوی که قیمت این فلز بنیادین از قیمت 5800 دلار به ازاء هر تن در تاریخ  17 ماه فوریه سال 2020 میلادی، به قیمت 5701 دلار به ازاء هر تن در تاریخ 21 ماه فوریه سال میلادی جاری، معامله گردید.

روند صعودی قیمت در بلندمدت

بهای فلز مس در هفته قبل در بازارهای جهانی با نوساناتی همراه بود، ولی به طور کلی در هفته گذشته روندی نزولی داشت. به نحوی که قیمت این فلز بنیادین از قیمت 5800 دلار به ازاء هر تن در تاریخ  17 ماه فوریه سال 2020 میلادی، به قیمت 5701 دلار به ازاء هر تن در تاریخ 21 ماه فوریه سال میلادی جاری، معامله گردید.

 الف- تحلیل بنیادی:

در شکل زیر نمودارهای قیمتی یک ماهه و یک هفته اخیر فلز مس (تحویل فوری) برحسب دلار/تن در بورس فلزات لندن آورده شده است:

عوامل زیادی در هفته قبل بر قیمت فلز مس در بازارهای جهانی اثر داشتند که مهمترین آن به شرح زیر است:

در هفته معاملاتی گذشته بر اساس گزارش خبرگزاری Kitco، با اعلام مشاهده ویروس کرونا در کشورهای دیگر همچون ژاپن، کره جنوبی، ایران و ایتالیا این مسئله موجب شد تا اقتصاد کشورهای جهان تحت تاثیر این موضوع قرار بگیرد. این در حالی است که اکثر شاخص بورس‌های آسیا و اروپا در هفته قبل روندی نزولی داشتند. در نتیجه این عامل و بروز دورنمای کندی رشد اقتصادی چین و تاثیر متقابل آن بر رشد اقتصادی جهان، با افت تقاضای فیزیکی خرید فلز بنیادین مس توسط معامله‌گران و سرمایه‌گذاران بین‌المللی، قیمت این فلز اساسی در هفته گذشته در بازارهای جهانی روندی کاهشی یافت.

لازم به ذکر است، کشور چین دومین اقتصاد بزرگ جهان و بزرگترین مصرف‌کننده مس دنیا است و افت GDP این کشور موجب افت تقاضا و در نتیجه کاهش قیمت مس در بازارهای جهانی خواهد شد.

  ب- تحلیل تکنیکال:

با توجه به شواهد و اسیلاتورهای موجود در تحلیل تکنیکال، فلز مس روند بلندمدت صعودی دارد و لازم به ذکر است که این فلز بنیادین، نوساناتی را نیز در این بین تجربه خواهد نمود. در هفته قبل در بازارهای جهانی، فلز بنیادین مس روندی صعودی داشت و در هفته بعد با احتمال زیادی دارای روندی نزولی خواهد بود.

در این صورت فلز مس اگر بخواهد روندی کاهشی داشته باشد و در صورت عبور کردن از نزدیکترین ساپورت مهم و تاریخی خود که 5500 دلار به ازاء هر متریک تن است، احتمالاً تا حمایت مهم تاریخی 5000 دلار به ازاء هر متریک تن نیز افت خواهد کرد.  

و در غیر این صورت چنانچه مس روندی صعودی داشته باشد، در این صورت با عبور از نزدیکترین مقاومت مهم خود یعنی 5800 دلار به ازاء هر تن، احتمال این که قیمت مس، تا سطح قیمتی مقاومتی  6000 دلار به ازاء هر متریک تن افزایش یابد، وجود دارد.

اتفاقات فوق در حالی است که علاوه بر موارد فوق، عوامل مهمی مانند میزان رشد GDP کشورهای بزرگ جهان همچون آمریکا، چین و منطقه یورو، بروز بلایای طبیعی، مسئله تنش‌های سیاسی در بین کشورهای جهان مانند تنش‌های سیاسی بین آمریکا و چین، آمریکا و ایران، همچنین سیاست‌های تورم‌زدایی چین، سیاست‌های فدرال رزرو آمریکا در تثبیت یا عدم تثبیت نرخ بهره بانکی، اقدامات سایر بانک‌های مرکزی دنیا، مسئله برگزیت در انگلیس، نگرانی‌های ناشی از افزایش نرخ تورم جهانی و اتفاقاتی مانند بروز اعتصابات کارگری در معادن مهم مس دنیا خصوصاً معادن مس کشور شیلی و به بهره‌برداری رسیدن معادن مس جدید، در تعیین روند آینده فلز بنیادین مس در بازارهای جهانی تاثیرگذار خواهند بود.

سیولکس کالا

کد خبر 411771

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 11 =