هامونی: ۶۰۰ هزار میلیارد تومان ارزش سرمایه فرابورس

نخستین همایش فرصت‌های اشتغال و سرمایه‌گذاری در تنکابن با تلاش سید شمس‌الدین حسینی وزیر اسبق امور اقتصادی و دارایی، روز چهارشنبه ۳۰ بهمن در این شهر برگزار شد.

به گزارش صدای بورس، در ابتدای این مراسم که در اردوگاه حبیب ابن مظاهر بهزیستی تنکابن برگزار شد، امیر هامونی مدیرعامل فرابورس ایران، ضمن تاکید بر اهمیت بازار سرمایه در اقتصاد کشور، گفت: هم‌اکنون ارزش بازاری بورس تهران و فرابورس ایران، نزدیک به ۲ میلیون میلیارد تومان است. در فرابورس هم‌اکنون رقمی نزدیک به ۶۰۰ هزار میلیارد تومان سرمایه وجود دارد که از ابتدای سال تاکنون، نزدیک به ۳۰ درصد از آن در سیستم اقتصادی کشور (معاملات) گردش داشته است.

وی افزود: در مجموع ۱۵۰ هزار میلیارد تومان از نخستین روز راه‌اندازی بازار اوراق تامین مالی، برای طیف وسیعی از مشتریان (دولت، بنگاه‌های اقتصادی و خانوارها) تامین مالی صورت گرفته است. در اسناد خزانه اسلامی، تامین مالی بیش از ۸۰ هزار پیمانکار که در ادوار مختلف برای دولت کار کردند اما دریافتی از طرف کارفرمای خود نداشتند، انجام شد.

به گفته مدیرعامل فرابورس، بازار سرمایه ایران در حوزه طراحی ابزارهای مالی متنوع از رتبه بسیار خوبی برخوردار است.

هامونی در بخش دیگری از صحبت‌های خود، به چالش‌ها و دغدغه‌های بورس تهران پرداخت و گفت: ارتقا میزان شفافیت در فرآیندهای مالی و اداری شرکت‌ها به منظور جلوگیری از بروز هرگونه فساد و فرار مالیاتی، افزایش آگاهی و دانش در زمینه سواد مالی، توسعه اقتصاد دیتا، افزایش سهم بخش خصوصی از اقتصاد، فروش تعهدی و... از جمله مهمترین دغدغه‌ها در بورس اوراق بهادار است که همواره در حال پیگیری آنها هستیم.

در ادامه همایش فرصت‌های اشتغال و سرمایه‌گذاری که ۳۰ بهمن در تنکابن برگزار شد، محمدصادق علیپور عضو هیات علمی دانشگاه و رئیس مرکز پژوهش‌های مرکز آمار ایران، در سخنانی ضمن بررسی موانع پیش‌روی اشتغال‌زایی و سرمایه‌گذاری در تنکابن گفت: بررسی جمعیت، شناخت درست ظرفیت‌های موجود منطقه، فضا و محیط امن برای راه‌اندازی کسب و کار، مدیریت و هدایت درست و عادلانه منابع و مواردی از این دست، الفبای شروع یک حرکت رو به توسعه است و نمی‌توان بدون در نظر گرفتن این موارد، برنامه‌ریزی درستی برای ایجاد اشتغال پایدار در یک منطقه جغرافیایی داشت.

وی با بیان اینکه جذب سرمایه‌گذار برای استان مازندران و منطقه تنکابن نیازمند فراهم بودن بستر مناسب است، افزود: متاسفانه در سال‌های گذشته پروژه‌های فراوانی بدون برنامه‌ریزی کارشناسی در منطقه تنکابن شروع و نیمه کاره رها شده است. تمامی این پروژه‌ها، مالیات و سرمایه‌های ملی است که می‌توانستیم بسیار بهتر از آنها بهره‌برداری کنیم.

به گفته رئیس مرکز پژوهش‌های مرکز آمار ایران، با توجه به ظرفیت‌های بالای استان مازندران در بخش اقتصاد گردشگری، مناطقی مانند تنکابن می‌تواند تبدیل به نمادی از گردشگری ایران برای مسافران و گردشگران داخلی و خارجی شود.

از سویی، کیوان شیخی مدیر اداره تالارهای مناطق بورس اوراق بهادار تهران، به عنوان آخرین سخنران این همایش، درباره روند حضور صعودی سرمایه‌گذاران در بورس، گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون نزدیک به ۱۸ هزار کد بورسی در استان مازندران صادر شده که بیانگر جذابیت بازار سرمایه برای سرمایه‌گذاران و افزایش اطلاعات و آگاهی مردم در مباحث مربوط به امور اقتصادی است.

وی همچنین با بیان اینکه حجم معاملات نیز سالانه در حال افزایش است، افزود: تعداد شعب کارگزاری‌های مستقر در استان مازندران در سال گذشته (۱۳۹۷) ۳۰ شعبه بود که در سال جاری این رقم به ۳۷ شعبه افزایش یافته است. امیدواریم تا پایان سال این تعداد به ۴۲ شعبه کارگزاری برسد.

مدیر اداره تالارهای مناطق بورس اوراق بهادار تهران در پایان با اشاره به مرکزیت استان مازندران در بحث تولید محصولات کشاورزی از جمله مرکبات و همچنین صید ماهی و شیلات، گفت: فروش محصولات کشاورزی از طریق بورس کالا یکی از اصلی‌ترین موضوعاتی است که سازمان بورس و بنگاه‌های اقتصادی فعال در این بخش به جدیت در حال پیگیری آن هستند.

کد خبر 411745

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 15 =