ایستادن «دلاتو» در کنار «ویتانا»

ویتانا برای تنوع بخشی و توسعه سبد محصولاتش به دنبال سرمایه‌گذاری خارج از سازمان است.

صنعت غذا به ویژه صنایع شیرینی و شکلات یکی از بازوهای مهم تولید و صادرات در کشور ما به شمار می‌رود. در حالی که تولیدکنندگان این صنایع همچون سایر صنعتگران کشور با مشکلاتی چون تامین مواد اولیه و از دست رفتن بازارهای صادراتی خود مواجه‌اند،‌ ممنوعیت واردات کلاهای مشابه خارجی باعث رونق گرفتن تولید در این کارخانه‌ها شده است.مجموعه صنعتی ویتانا که قدیمی‌ترین برند تولید بیسکوئیت در کشور به شمار می‌رود، با وجود تمامی موانع بازدارنده توانسته است،‌ علاوه بر توسعه سبد محصولات خود، خط جدیدی از تولید بیسکوئیت که در حد و اندازه‌ استانداردهای اروپایی است را با خرید برند دلاتو راه‌اندازی کند. ویتانا نه تنها سهم خود را از بازار داخلی ارتقا داده بلکه با توسعه بازارهای هدف صادراتی خود توانسته در شرایط کنونی به صادرات محصولاتش ادامه دهد. این مجتمع صنعتی در نظر دارد با احداث کارخانه‌های جدید پا را از صنعت بیسکوئیت فراتر گذاشته و تولید شکلات و غذای تخصصی کودک را نیز در دستور کار خود قرار دهد. در این خصوص با محمدرضا طالبی، مدیر کسب و کار دلاتو گفت‌وگویی داشته‌ایم که در ادامه می‌آید.

 درخصوص خط جدید تولید بیسکوئیت و خرید برند بیسکوئیت «دلاتو» توسط مجموعه ویتانا توضیح دهید؟
شرکت ویتانا در سال‌های اخیر به خصوص از سال‌ 94 به بعد، طرح‌های توسعه‌ای مختلفی را در برنامه کاری خود قرار داده است یکی ازبرنامه‌های مد نظر این مجموعه سرمایه‌گذاری بسیار بزرگی است که ویتانا در شهرک صنعتی کاسپین انجام داده است. این پروژه‌ شامل احداث چهار کارخانه است و نزدیک به 125هزار متر مربع زیربنا دارد. فاز اول این پروژه به طور کامل عملیاتی شده است و در مرحله تولید قرار گرفته. فاز دوم آن نیز در حال تکمیل شدن است. فاز سوم و چهارم این پروژه در مرحله ساخت ابنیه قرار دارد. ظرفیت‌های تولید ویتانا با راه اندازی فاز اول و دوم این پروژه، چهار برابر افزایش داشته است.با افزایش ظرفیت موجود شاهد افزایش فروش و به علاوه توسعه سبد محصولات ویتانا خواهیم بود. ویتانا برای تنوع بخشی و توسعه سبد محصولاتش به دنبال سرمایه‌گذاری خارج از سازمان بوده و با همین رویکرد حدود یک ماه گذشته توانست قراردادی را با شرکت تکنان جنوب صاحب برند «دلاتو» منعقد کرده و کلیه ماشین‌آلات، تمامی فرمول‌ها و زیرمجموعه‌ها و به طور کلی برند دلاتو را خریداری کند. ارزش این قرارداد نزدیک به 350 میلیارد ریال بوده است.

 ماشین‌آلات خریداری شده از برند دلاتو تا چه حد می‌تواند به بالا بردن کیفیت محصولات و تولید منطبق بر استانداردهای جهانی 
کمک کند؟

تمامی ماشین آلات خریداری شده از برند دلاتو، ساخت کشور آلمان و تولید سال‌های 2015 و 2016 میلادی است. این ماشین‌آلات جزو تجهیزات به‌روز در این صنعت محسوب می‌شود و توانایی تولید در حجم بالایی را دارد. ظرفیت تولید روزانه این ماشین‌آلات چیزی حدود40تن است. با توجه به اینکه ماشین آلات مورد استفاده در حد استاندارد اروپا قرار دارد، باید این موضوع را اعلام کرد که کیفیت محصولات تولیدی نیز در حد استانداردهای اروپا است. این دستگاه‌ها قادر به تولید در پنج گروه مختلف محصول هستند. با استفاده از ماشین‌آلات خریداری شده،‌ قابلیت تولید انواع و اقسام بیسکوئیت‌های میوه‌ای و کوکی (با استفاده از جو دوسر) به ویتانا وارد شده است. تولید با جو دوسر و استفاده از شکر قهوه‌ای باعث می‌شود پایه محصولات سلامت‌محور باشد که این موضوع به نوعی نوآوری در این صنعت بدل شده است. تعداد شرکت‌هایی که توانایی تولید محصولات را با استفاده از جو دوسر داشته باشند،‌ اندک‌ است و همین موضوع می‌تواند یکی از مزیت‌های این ماشین‌آلات و خرید برند دلاتو توسط ویتانا محسوب شود. محصولات دلاتو جزو معدود محصولات ساخته شده از جو دوسر و شکر قهوه‌ای در کشور است که به لحاظ کیفیتی، محصولی با توانایی رقابتی با آن‌ها به ندرت در کشور تولید می‌شود.

 در حال حاضر محصولات تولیدی در خط جدید ویتانا چیست؟
علاوه بر انواع بیسکوئیت‌های میوه‌ای و کوکی بر پایه جودوسر، دو محصول دیگر در گروه مینی کوکی‌ها قرار می‌گیرد و با استفاده از آردهای مختلف غلات تهیه می‌شود و به علاوه انواع محصولات پذیرایی بیسکوئیت‌های ساده و جودو سر در سایزهای مختلف، از محصولات تولیدی در خط تولیدی دلاتو محسوب می‌شود. در حال حاضر 24 ردیف کالایی در دلاتو وجود دارد که این رقم توانایی افزایش تا 40ردیف را نیز دارد.در برنامه شش ماهه آینده ویتانا هدف رسیدن تعداد محصولات دلاتو به 40ردیف کالایی مختلف است. محصولاتی که از طریق ورود دلاتو به مجموعه ویتانا به سبد این مجموعه اضافه شده قبل از آن در این مجموعه تولید نمی‌شد.

         گلشن بابادی _خبرنگار

  • شماره 342 هفته نامه اطلاعات بورس - صفحه 9
کد خبر 411586

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =