صرف سهام راهکار افزایش سرمایه و عطش بازار

با تداوم رشد بازار دو موضوع بیش از پیش در معرض دید کارشناسان بازار قرار گرفته است. از یک سو چگونه به عطش بازار برای سهام بیشتر پاسخ داده شود و دوم اینکه چگونه سهم بنگاه ها از این نقدینگی وارد شده به بورس افزایش پیدا کند؟

به گزارش صدای بورس همایون دارابی، کارشناس بازار سرمایه با بیان این مطلب به  پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، گفت: یکی از پاسخ ها به این دو پرسش قطعا افزایش سرمایه از طریق صرف سهام است؛ چرا که اولا با فروش سهام به قیمت روز میزان سهام قابل عرضه در بازار بالا می رود و دوم بنگاه مستقیما با فروش سهام جدید تامین مالی می کند.

یک خاطره خوب

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: بازار از مساله افزایش سرمایه از صرف سهام یک خاطره خوب نیز دارد و سهام طلایی غدیر توانست با ۲۵درصد صرف سهام و ۷۵درصد جایزه به سهامداران قدیم زمینه ای را فراهم آورد که پروژه های پتروشیمی غدیر تامین مالی شود.

دارابی گفت: در افزایش سرمایه به روش صرف سهام شرکت برخلاف روش کنونی که انتشار سهام عادی با ارزش اسمی، و صدور حق تقدم است عرضه سهام جدید به قیمت بازار انجام می گیرد. منابع حاصله هم عموما به دو بخش تقسیم می شود که بخشی به سهامداران قدیم در قالب جایزه یا حتی تقسیم نقدی تعلق می گیرد.

وی افزود: در این روش سهام بعد از افزایش سرمایه افت قیمت کمتری را تجربه می کند و صرف زمان برای حق تقدم و پذیره نویسی حق های استفاده نشده بسیار کمتر می شود.

دارابی خاطرنشان کرد: البته باید متذکر شد که متاسفانه بازار ما به لحاظ ابزار تامین مالی بنگاه ها و بازی با حقوق صاحبان سهام کمبودهایی دارد. از جمله اینکه قوانین چندان شفاف نیست و اجرای آنها نیز کند است .

این کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: متاسفانه طرح هایی نظیر سهام خزانه که برعکس صرف سهام عمل می کند در سال های گذشته که بازار با کاهش مواجه بود مطرح شد ولی به اجرا درنیامد و اینک هم این نگرانی وجود دارد که کندی در مقوله های مثل صرف سهام، عملا مانع از انتفاع بازار از این ابزار در مقطع کنونی شود.

وی ادامه داد: هم اکنون واقعا به لحاظ افزایش سرمایه فرآیندهای ما بسیار کند و زمانگیر است  و گاهی یک افزایش سرمایه ساده ماه ها طول می کشد؛ یعنی حجم عملیات بروکراتیک اجرای یک افزایش سرمایه واقعا زمانگیر است؛ از این رو موفقیت طرح ها علاوه بر مطالعات مقدماتی و تکمیلی نیازمند سرعت در اجرا نیز هست.

دارابی در پایان تاکید کرد: در حال حاضر بازار نیازمند سرعت بیشتر در افزایش عرضه های اولیه، افزایش سرمایه ها و پذیره نویسی هاست تا نقدینگی جذب شده به بازار فرصت انتخاب بیشتری  پیدا کند و با توجه به سرعت ورود نقدینگی به بازار عملا باید به روندهای اجرایی، سرعت متناسب بخشید.

کد خبر 411559

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 14 =