سازمان خصوصی‌سازی اتاق شیشه‌ای می‌شود

روز یکشنبه ۱۳ بهمن ماه، نشست خبری رئیس سازمان خصوصی‌سازی در محل این سازمان برگزار شد.

به گزارش صدای بورس، در نشست خبری رئیس سازمان خصوصی‌سازی با خبرنگاران،‌ علیرضا صالح با اشاره به سیاست‌های اصل ۴۴ قانون اساسی گفت: «سیاست‌های ذیل اصل ۴۴ قانون اساسی بخش اعظمی از اختیارات دولت را در اختیار بخش خصوصی قرار داده است. اگر بخواهیم عملکرد را قبل از اجرایی شدن سیاست‌های اصل ۴۴ با بعد از آن مقایسه کنیم، متوجه می‌شویم که بازار سرمایه قبل از اجرای این اصل خالی از بانک‌،‌ پتروشیمی، ‌معادن بزرگ و غیره بود. در حال حاضر در بازار سرمایه شرکت‌های متعدد بانکی، پتروشیمی، فولادسازی، معدنی و غیره حضور دارند که حاصل واگذاری‌ها است. اگر امروز شاهد رونق بازار سرمایه و توسعه بورس هستیم، عمده این اتفاق به علت واگذاری‌هایی است که توسط سازمان خصوصی سازی انجام شده است.»

صالح میزان واگذاری‌ها در ۱۸ سال گذشته را ۱۵۰هزار میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: «از سال ۸۰ تاکنون با توجه به قیمت روز واگذاری‌ها، ۱۵۰ هزار میلیارد تومان واگذاری صورت گرفته است. از این ۱۵۰ هزار میلیارد تومان چیزی حدود ۵ هزار میلیارد تومان (۴ تا ۵ درصد) دچار چالش شده است. بهتر است بگوییم تقریبا ۸  یا ۹ عدد از واگذاری‌ها با چالش مواجه هستند اما بیشتر از ۹۵ درصد از این واگذاری‌ها با موفقیت انجام شده است.»

رئیس سازمان خصوصی‌سازی اتفاقات یک ساله اخیر را عاملی جهت تفاوت دیدگاه عامه مردم با سازمان خصوصی‌سازی در موفقیت واگذاری‌ها دانست و توضیح داد: «تصویری که مردم از این واگذاری‌ها دارند،‌ موفقیت ۹۵درصدی واگذاری‌ها را برایشان تداعی نمی‌کند. اتفاقاتی که ظرف یک سال گذشته دامن‌گیر خصوصی‌سازی کشور بوده، باعث شده عملکرد این سازمان در ذهن مردم خیلی مناسب نباشد اما باید اعلام کرد که نزدیک به ۹۵ درصد واگذاری‌ها با چالشی روبه‌رو نیست.»

هلدینگ خلیج فارس یکی از واگذاری‌هایی است که توسط سازمان خصوصی‌سازی انجام شده است. این هلدینگ حدود ۲ میلیارد یورو سرمایه‌گذاری انجام داده است و یکی از واگذاری‌های موفقی است که توسط سازمان خصوصی‌سازی انجام شده است. با مجموع سرمایه‌گذاری‌هایی که از محل آورده‌های این هلدینگ و صندوق توسعه ملی انجام شده، این هلدینگ بیش از سه و نیم میلیارد یورو سرمایه‌گذاری داشته است.»

صالح امانت بزرگی که در اختیار این سازمان قرار داده شده را حق ۸۰ میلیون جمعیت ایرانی دانست و گفت: «عمده سرمایه‌گذاری‌های صد ساله کشور به سازمان خصوصی‌سازی داده شده و هدف از این کار ارتقای کارایی‌ است. طبق مهم‌ترین اهداف اصل۴۴ افزایش کارآیی سرمایه‌های فیزیکی، انسانی و منابع طبیعی به میزان حداکثری و  برقراری عدالت اجتماعی از طریق دخیل کردن مردم در بازار سرمایه و ورود آنها به این بازار  است. لازم است که مردم برای ورود به بازار سرمایه تشویق شوند. سومین هدف، سپردن اقتصاد به دست مردم است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که عملکرد شرکت‌ها سه سال قبل و سه سال بعد از واگذاری نشان از بهبود کارایی بیشتر از ۱۵ درصد دارد. سودآوری، اشتغال و سایر شاخص‌های اقتصادی در این واگذاری‌ها افزایش داشته است.»

او یکی از برنامه‌های مهمی که در سال آینده توسط سازمان خصوصی‌سازی دنبال می‌شود را شفاف‌سازی و اطلاع‌رسانی عمومی دانست و گفت: «تمامی واگذاری‌ها از این پس به اطلاع   عامه مردم خواهد رسید. سازمان خصوصی‌سازی باید اتاق شیشه‌ای باشد و به هیچ عنوان اطلاعات محرمانه در آن وجود نداشته باشد. اطلاعات این سازمان باید به طور یکسان در اختیار مردم قرار گیرد. پس از این قرار است که تمامی اطلاعات مربوط به واگذاری‌ها، مصوبات هیئت واگذاری، نحوه قیمت‌گذاری کارشناسان رسمی دادگستری، آگهی‌ها و غیره همگی به طور شفاف در اختیار مردم قرار گیرد. اطلاعات مربوط به مجموع واگذاری‌های امسال و سال آینده، به تفکیک استان و شهرها بر روی نقشه‌ای که در سایت این سازمان پیاده شده در اختیار عموم قرار می‌گیرد.»

کد خبر 411543

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =